Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 12 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 114
    idak
    Guest

Skimmel eller blakk kaldblodstraver? (Splittet og flyttet)

Jag undrar om det är någon som vet om en kallblodstravare som är skimmel eller blakk? Jag letar efter ett sto som kan användas i avel för att bevara dessa färganlag. I Sverige är skimmel helt utdött och vi har bara fyra blakkar kvar.

idak
    Guest
    Ingen? Vi har i alla fall startat upp ett projekt i Sverige för att rädda dessa utdöende anlag. Vi har köpt in Pia Hulteby som kommer betäckas med Briskeby Philip. Pia är brunblakk.

Titta in på http://www.kallblodsangel.se Det finns två andelar kvar!
    Vi söker fler blakkar och även skimlar så hör av er om ni vet om någon.

Jeg vet dessverre ikke om noen.

Var inne på siden du linket til, virkelig mange fine fargevarianter.

Har noen spørsmål: når dere skriver at fargen er "apelkastad och sotad", hva vil det si?

Sotad, er det når hesten er lysere på undersiden enn oversiden?
    Apelkastad, er det når hesten har lysere små flekker på kroppen?
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    47
    Bilder
    4803
    Jepp,det stemmer Julnil.
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

Bruker vi disse betegnelsene i Norge når vi beskriver en farge?

Vi bruker vel trivselsflekker/pigmentflekker istedenfor Apelkastad.
    Men sotet har jeg ikke hørt tidligere.

Om dette brukes i Norge, vil det si at Tristan isåfall er sølvsvart, stikkelhåret, sotet, pigmentflekket......puh
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Blakk kaldblods, som fjording-blakk, finnes ikke - men borket er ikke uvanlig. Gul = palomino finnes det også noen av.
    Et eksempel: Mor til borkete Atom Vinter var gul.
    En borket hest er brun med "gulgen" - en gul hest er rød med "gulgen". Dobbelt gulgen gir hvite, blåøyde.

Når det gjelder skimmel, er det uhyre sjelden i kaldblodstraveren, mens det enda finnes familier hos døl som er "blå", dvs. skimler.
    Siden det ikke er så lenge siden de to typene ble skilt, kan det enda finnes gener for skimmel hos traverne.
    Fikk det bevist senest i dag, da jeg så på "Rikstoto-TV" - og faktisk en skimmel traver vant et løp. Hans farge ble behørig bemerket av kommentator, siden den er så sjelden. Visstnok etter Moe Odin - mora unevnt på TV. Vet ikke om den var hingst eller vallak.
    Skal prøve å se om det kommer reprise av løpet, så navnet på hesten blir nevnt. Skal da komme tilbake til det.
    Da kan du kontakte DNT (Det norske Travselskap). - Men skal altså se om jeg kan få fatt i navnet - da blir det lettere.

insolita
    Guest
    Et løp som gikk i går? Jeg gikk gjennom vinnerne, og finner kun en etter Odin. Den var ikke skimmel. Jeg kan igrunn ikke huske å ha sett en skimmel kaldblods.

jilmavi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av T.B. Vis innlegg
    Blakk kaldblods, som fjording-blakk, finnes ikke - men borket er ikke uvanlig.
    Jo då, dei finst. Eg har tidlegare sett bilete av klårt blakke svenske kaldblodstråvarar, og dei som finst på sida trådskapar lenkja til er utan tvil blakke dei òg. (Eg reiknar med at dei som står med namn er kaldblodstråvarar?).

Derimot har eg aldri støtt på korkje blakk eller skimla kaldblodstråvar i Noreg. Og om det er så himla viktig å redde akkurat desse fargene, tja, det kan jo diskuterast...

Andrea & Bajas
    Guest
    Jeg vet om en, men den er vallak.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg