Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 55

Exclamation Bøyeprøve og antall grader halt

I lys av den andre "hvor mange ganger bøyer dere" osv..

Jeg lurer på hva som indikerer antall grader?

Altså 0 er vel null utslag, den er grei..

Men hvordan skiller veterinær på halv grad halt.. 1 grad, 2 grader, 3 grader..

Går dette kun på "følelsen" ut fra et vist objekt engang i skolen?
    Har de spesifikke tegn som gjør at det er enten grad 2 eller 3?

osv..

Hva er max grad? 4 eller 5? Tilsier det at hesten ikke kan stå på den foten?

Noen som kan utdype litt dette med grader?

FH avhengig Astrid sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    31
    Bilder
    178
    Jeg har også lurt på hvordan de kommer fram til de forskjellige gradene!

Mener at 4 er maks, da er den stokk halt..

Astrid Marie og Faithful Lad

Fra http://www.forushesteklinikk.no/halthet.asp
    Halthetsskalaen

Fordi alle hester er ulike i fremtreden og i prestasjoner kan det å vurdere halthet være en utfordring. Erfarne travtrenere og ryttere vil ofte oppdage små forandringer i bevegelsesmåten til hesten, noen ganger før de er synlige for en som ser på hesten. Haltheter graderes etter et spesielt system. Dette for å hjelpe både kommunikasjonen mellom både eier og veterinær , imellom veterinærer og vedrørende en journalføring. Gradene går fra 0 til 5, der 0 grader betyr at hesten er uhalt, og der 5 grader betyr at hesten ikke tar støtte på foten i det hele tatt.

Retningslinjene er slik:
    0:
    uhalt under alle forhold

1:
    haltheten er vanskelig å oppdage, ikke tilstede hele tiden
    ( som regel ikke synlig for andre enn veterinær)

2:
    haltheten er vanskelig å oppdage i skritt eller på rett linje i trav,
    men tydelig tilstede under noen forhold ( f.eks.: på volte, hardt underlag)

3:
    haltheten er tydelig tilstede i trav

4:
    haltheten er tydelig tilstede i skritt

5:
    enten umulig for hesten å forflytte seg, eller at den går på tre bein

1 - Regnes vell som ubetydelig i de fleste tilfeller, dersom det ikke er andre symptomer eller grunner til bekymring tilstede. Dette er minimalt, og vanskelig og få øye på.
    2 - Svak halthet. Fortsatt lite synlig.
    3 - Synlig, og betydelig halthet, og her er det vell også det punktet hvor hesten er halt over lenger strekning, altså mer en bare noen steg, og ikke "går det av seg" umiddelbart(?)
    4 - Vegrer seg for å legge vekt på benet.
    5 - Ingen eller kun minimal vekt på benet.

Dette er slik jeg har fått det forklart og oppfattet det ihvertfall, om det er i tråd med læreboken vet jeg ikke...

Fra http://www.hesteplassen.no/index.cfm?id=116886

Bøyeprøvene og AAEP Halthets-skala

AAEP retningslinjer beskriver gradsystemet slik:

Et halhhetssystem er utviklet for å hjelpe veterinærene til å bedømme og registrere halthetsproblemer. Skalaen går fra null til fem, hvor null er ingen halthet og fem er ekstremt halt.

0: Overhodet ingen antydning til halthet
    1: Haltheten er vanskelig å observere og er ikke konstant synlig uansett test(dvs med rytter, på volte, hardt underlag, etc.).
    2: Haltheten er vanskelig å observere i skritt eller i trav på rett linje, men alltid synlig i gitte omstendigheter som (eks. med rytter, volter, hardt underlag, etc.).
    3: Haltheten er konstant og tydelig i trav under alle omstendigheter.
    4: Haltheten er tydelig i skrittk.
    5: Haltheten er så tydelig at hesten viser liten evne til å sette vekt på foten, eller vil bare stå i ro. eller kan rett og slett ikke røre seg. .

Det er viktig å huske at selv om hesten er ren på halthetstesting gjennom bøyeprøver, så er du ikke garantert at det ikke finnes noen problemer. Mange andre faktorer påvirker hestens yteevne og prestasjon som:

* hestens naturlig byggning
    * Hovpleie
    * Bruk av leggbeskyttere
    * Fysisk form og kondisjon til hesten.
    * Grad og treningsmåte
    * Type prestasjon og nivå
    * Alder
    * Evner, balanse, og rytterens erfaring
    * Underlag og rideforhold
    * Sykdom eller skade
    * Arvelige anlegg
    * Andre

For at en veterinær skal kunne evaluere halthet hos hesten på best mulig måte, bør hesten være i form og i trening ved undersøkelsen.

FH avhengig Astrid sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    31
    Bilder
    178
    Tok visst feil jeg da :p Aldri hørt om 5 grader..

Astrid Marie og Faithful Lad

Siter Opprinnelig skrevet av Astrid Vis innlegg
    Tok visst feil jeg da :p Aldri hørt om 5 grader..
    5 grader er vell sjelden brukt, i og med at hesten da overhode ikke legger vekt på foten... Vet kun om en hest som har vært 5 grader bøyehalt, og den ble avlivet på grunn av skaden...

Jeg hadde en hest ei stund som var 0.5 grad halt i et ledd på ene bakfoten, og 1 grad halt i et ledd på andre bakfoten. Dette var kun bøyehalt, og hadde ingenting å si for hobbybruk. Dersom jeg skulle brukt den hardere ville muligens haltheten vist seg tydeligere og den kunne blitt et problem ved hardt bruk, ifølge veterinær.
    Ingvild Oline

Asa Garsy
    Guest
    men når vi sjekket gamla nå var hun 1/5 grad på ene fram og 1 grad fram såg da at hun haltet noe i trav på volte eller hun trokket mer ned på ene beinet i volten(det som var friskt) men sa bare 1 grad på det syke beinet. Da er det ikke så ille da.

Min fikk 0,5 og 1 i noen ledd på bøyeprøvene, som 16åring var det helt normalt i følge dyrlegen og hadde ikke noe å si for bruket av en hobbyhest.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg