Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10

Gjødsel av hestemøkk

Min kjære svoger vil gjerne ha hestemøkk som gjødsel til rosene sine, og jeg synes å huske noe om at møkka må ligge så og så lenge for å være brukbar som gjødsel. Normalt sett kjører jeg jo alt på møkkadynga med den våte flisa, men kan jo fint "legge unna" litt rein møkk til han til det formålet. Han kan jo få det til jul eller noe slikt ;o)

Nå får ikke hesten min noe annet enn vitaminer, betfiber og grovfor, så det skal ikke være noe som spirer av deg selv i hans etterlatenskaper. Men hva må jeg gjøre for å få dette til å bli rosegjødsel, må det ligge en stund, bør det blandes i noe, skal det ligge lyst og luftig eller mørkt og fuktig?

*ler* ser for meg at jeg reiser hjem fra stallen daglig med en bærepose med ren møkk og graver det ned et lurt sted i hagen....

Når jeg hadde hest hos foreldrene mine tok bare mamma noe av møkka og hadde på rosene, uten at den hadde vært lagret noe før. Selvfølgelig uten flis da, kun pærene. Vet ikke om de gjorde underverker (det brydde jeg meg ikke å spør om), men hørte iallefall ikke noe om lagring eller andre hensyn som måtte tas :p

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    38
    Det sies, fra gammelt av, at hestemøkka skal "brenne" i to år før den brukes som gjødsel. Dette fordi hestemøkk har høy gjødselverdi, og fordi den gjerne inneholder større mengder uønskede frø. Mye av disse blir ødelagt i brenningen.

Dog kan man fint bruke litt ferskere møkk uten at det er noen fare, men ugress vil gro som... ugress. Det er en fordel å legge møkka i vann, og vanne med dette, påstår min gamle hagegale far, fremfor å grave ned møkka rundt plantene.

Har hørt man skal vanne ut hestemøkka...var noe om at den hadde høy gjødselverdi og kunne bli sterk, om det stemmer aner jeg ikke.

Jeg driver å eksperimenterer litt med dette. Siden jeg har hestene hjemme på småbruk og er litt hagegal og skal ha en del trær, busker og blomster her.
    Jeg blander 50% fersk hestemøkk med plantejord når jeg planter ting rundt her. Eller jeg legger ren hestemøkk i den nederste tredjedelen av store potter før jeg sår eller planter i dem og legger vanlig jord oppå der. Rundt trær eller busker jeg vil gi gjødsel legger jeg et lag fersk hestemøkk og så et lag gammelt ruskehøy oppå der. Men jeg lar ikke hestemøkka ligge inn mot stammen. Et slikt lag med hestemøkk og høy vil holde på fuktigheten og kvele endel ugress.
    Hestemøkk er kjent for å være flott til roser som ellers vil utarme jorda og krever mye næring.
    Hestemøkk blandet med flis må ligge flere år for å kunne brukes som jord. Men ren hestemøkk fra mine hester som heller ikke får kraftfor, er jo bare delevis nedbrutt høy/grovfor. Slik jeg har forstått det har hester en litt lite effektiv fordøyelse. De har ikke fire mager slik som kua. Hesten spiser store mengder grovfor men møkka som kommer ut er ikke veldig "konsentrert". De driter jo nesten like store mengder som de spiser. Men, næringsstoffene i høyet som kommer ut av hesten er brutt ned slik at det er lettere tilgjengelig for planter å ta til seg. I tillegg har hesten en bakterieflora i tarmen som blir med dritten ut og disse bakteriene hjelper videre til med å bryte ned planterestene og gjøre det til god jord.
    Jeg håper jeg har rett for da vil jeg få flotte blomster i sommer! Men jeg har lest erfaringer fra andre på nettet, på hagesider, som bruker nesten ubegrenset med hestemøkk på plantene og de vokser fantastisk bra.

Min kjære hagegale mor har brukt hestemøkk på blomster og busker i hagen i mange år.
    Den som er brent blander hun med litt vanlig hagejord, hvis det er nye planter som skal plantes, på de som er godt etablerte klæsjer hu møkka godt rundt.

Møkka som ikke har brent skikkelig, blir lagt rundt planter og busker en regnværsdag...

Her hos oss finnes det nesten ikke vanlig jord, bare masse stein og sand, men med hestemøkk i alle varianter vokser og blomstrer plantene som bare rakkern...

Takk folkens for gode svar. Da tror jeg at jeg skal investere i en pose jord, en stor bøtte fra jysk og blande litt fersk møkk til supergjøsel til roser til svoger. Da tenker jeg han blir glad!

Hei! Jeg har et spørsmål.. Hvordan blir man kvitt resten av møkka man ikke bruker til rosene? Skal bygge stall nå, og trenger derfor noen håndterings-tips...

Aktiv bruker
    Ble medlem
    Feb 2009
    Sted
    nord trøndelag
    Alder
    30
    her så blir det jo en del hestemøkk på 1år, vi legger alt i en haug, med flis ogsv som er i den, å vigers bruker dette på jordet som skal bli for til sau og ku, og hestene mine. har akkurat kjørst ut alt på jorde:) men vil du bare bli kvitt møkka utenom å legge den på jordet, så kan du jo kjøpe en boks me mark og legge i haugen så blir den fortere borte. ellers så får du levert det på forskjellige steder, som her kan vi levere på FK så lager de gjødsel av den også får du noen få slanter:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg