Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 30

Ekkel adferd..

Dette har jeg sett på et par hester nå, og jeg liker det like lite hver gang..

Den ene var en hingst som fjordingen min sto sammen med i fjor. Plutselig la jeg merke til at hingsten i tide og utide(det var særlig hvis fjordingen min sto ganske nær han) plutselig beit seg fast i skuldra hans, fjordingen beinfløy unna og hingsten holdt seg fast i skinnet og hans og hang seg etter...
    Fjordingen tygde alt han kunne og visste ALLE tegn på underkastelse, men hingsten dreit i det..
    En gang var det så alvorlig at jeg måtte møte de midt på jordet og karnøfle hingsten med longepisk før han ga seg..
    Og den gangen var jo fjordingen min bare åring...!
    Fjordingen ble skilt av tvert og satt på et annet beite..

Nå ser jeg imidlertid akkurat det samme i stallen vår.
    Vi har for to uker siden fått en eldre varmblods til oss, og denne gjør akkurat det samme med stalleiers vallak. Biter seg fast i han på akkurat samme måten, og henger på mens stakkaren løper som f*****...

Mine hester har jeg skilt av, for dette vil jeg ikke utsette de for.. Og jeg er jo også livredd fjordingen min skal lære samme aferden..

Men hva er egentlig dette slags greie???
    Dette er ikke lek, og felles for begge hestene var/er at de flater ørene, er sint og skal virkelig TA stakkarn det dreier seg om.. Uansett hvor mye den andre hesten gir seg og viser underkastelse..
    Stalleiers hest har i tillegg fått et stygt bitemerke på halsen, det slapp heldigvis min..

Noen som kan fortelle meg hvorfor de gjør dette??
    Sist endret av Cherita : 19-04-2009 kl 13:54

hm... hvilken str og farge hadde de som ble "angrepet" i forhold til den som angrep?
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

RenateSJ
    Guest
    Syns det er rart at de virkelig nekter å slippe. Ellers... Det er en fjording, mange hester misliker dem tilsynelatende pga den lyse fargen

Min hest "var" en fjording på to år(som sagt) så han var jo ganske liten.. Tipper han var rundt 125-130 da, ikke helt sikker.. Den som angrep han var en varmblodshingst(brun såklart, hehe..) på rundt 155-160..

Den andre(altså nåværende stalleiers vallak) er en pinto, rundt 155-160.. Mest brunt på han, men hvitt også(om dette har betydning?). Den som angrep her var en varmblodsvallak på 15-16 år. Det som var spesielt her var at dette skjedde TOTALT uprovosert.. Pintoen sto heeelt i ro og sov da han plutselig bare sprang på og angrep.
    Med fjordingen min var det jo litt uro i forbindelse med at jeg kom dit og skulle fylle vann, så de var litt nær hverandre(om dette har noe å si?)..

Ja har hørt at fjordinger og lyse hester gjerne er utsatt for angrep og sånt, men jeg har liksom mest sett at de bare blir jaga bort et lite stykke og ikke mer enn det..
    Her var det jo regelrett ANGREP(på begge hestene da)..

synes det er vanskelig å spekulere uten å ha sett situasjonen selv egentlig...
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Hehe.. Ja jeg syns det er vanskelig å spekulere sjøl også, som faktisk HAR sett det..

Har sett denne slags oppførsel selv, ofte har det sammenheng med at de som gjør det ikke har levd et ordentlig flokk liv og aldri lært seg reglene ordentlig. Dette er skummelt, siden det fort kan gå lenger enn å bare angripe hester ut av lufta...

Akademisk ridekunst, så klart
    dA || Blogg

Hm.. Tenkte det var noe sånt ja, og at det liksom må være noe som ligger gjemt nedi et eller anna instinkt siden jeg har sett to forskjellige hester med totalt forskjellig bakgrunn og opprinnelse gjøre presis samme greia..

Når du sier at det kan gå lengre enn bare slike angrep.. Da tenker du på at de kan bevisst skade den andre hesten? Og det som verre er?

Dyret mitt gjorde slik en gang. Slapp han med unghest som var veldig leken og vant til å gjøre som han ville. Etter litt løping og lek synes min det var nok og sa i fra, uten respons. Han løftet bein, sparket etter den andre, truet med hodet, steilet og det som var uten at unghesten skjønte at han burde skygge banen. Da smalt det plutselig, og ponnien min hang seg fast i nakken hans og slapp ikke taket. Slapp jo til slutt, og etter det holdt unghesten seg unna intimsonen hans når han fikk beskjed om det.

Vet ikke om du har sett foranledningen til episodene, men kan hesten din ha vært for intim i forhold til deres intimsoner? Eller er det helt uprovosert..I så fall er det jo ganske avvikende adferd.
    Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
    -Edgar Alan Poe-

Ja jeg kan godt forstå slik adferd som du beskriver. Jeg har også sett flere hester få nok, men de har riktignok ikke behøvd å gå så høyt i gradene. Da har det holdt med litt bank så ga den andre hesten seg.

I mine tilfeller var det uprovosert ja.. SÆRLIG i tilfellet med stalleiers vallak og varmblodsen. Jeg er litt usikker på når det gjaldt fjordingen min, siden jeg var der og det KAN ha laget en litt stressende situasjon for hingsten.. Så her kan godt andre faktorer ha spilt inn.
    Men i så tilfelle, så ble det ikke gitt en eneste advarsel før hingsten angrep.. Ingen ører, ingen bein, bare beinfløy rett på og hang seg i skuldra hans..
    Om så var, at han advarte først, så var advarslene så små og få, og at de i mine øyne ikke var nok til å rettferdiggjøre et sånt angrep..

Fjordingen min kan ofte være lett treg med å flytte seg når han blir bedt om det, og enkelte ganger kan han til og med være litt respektløs. Men det er alltid nok å gi han et par kilevinker(i hestenes verden vil det kanskje si et bakbein eller to), så gir han seg..

Men såklart, helt SIKKER på foranledning er jeg ikke.. Men jeg mener at å angripe på den måten etter så kort tid og små/lite signaler, det er slett ikke akseptabel oppførsel av en hest..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg