Vi ønsker Vilde Elvestad velkommen som ny administrator på forumhestene
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10
    LisaFi
    Guest

Hvordan bruke trykkvogn?

Å bruke en trykkvogn riktig er neimen ikke helt lett!

Hvis noen her driver aktivt med trav, evt jobber i trenerstall etc, lurer jeg på hva dere gjør/mener om dette:

- Hvor mye trykk setter dere på hvilke typer hester?
    - Hvor lenge i gangen har dere trykket på før hesten får pause?
    - Varmer dere opp uten trykk før hesten begynner å "jobbe"?
    - Kjører dere med trykk BÅDE i skritt og trav?
    - Begynner dere med trykk fra dag en når dere får inn ny hest?

Der jeg jobbet for noen år siden hadde vi ei pro-trainervogn som vi brukte omtrent som en speedcart, bare at vi brukte trykket som brems for å holde igjen vogna i nedoverbakkene. (bratte treningsområder).

Der jeg er nå, er det mer flatt. Vi har variert mye i trykkvogn-treninga, uten helt å finne riktig "dose" med trykk, synes jeg.

Et minutt på- et av, startet vi med ei stund. Men etterhvert ble flere stive i bogene, kanskje vi kjørte med for mye trykk?

20-sekunders intervaller i trav brukte vi også ei stund, men med samme resultat. Fremdeles for mye trykk?

Nå for tida pleier jeg å jogge passhesten min i ca 3-4 kilometer så han er god og varm, deretter skritter jeg i 20 sammenhengede minutter med trykk på (mindre enn før), før jeg jogger ham "ned" igjen. Nå sliter vimindre med stivhet, og longerer i gummigrop + kjører en dag i uka i speedcart utenom.

Hvordan gjør dere det? Tips?

Lene Th.
    Guest
    Jeg er av dem som aldri har brukt trykkvogn på noen av hestene jeg har hatt i trening.
    Har litt teorier om at det strengt tatt ikke er så nødendig å trene hesten med trykk for å få en traver til å gå bra...men nok om det.

Men fordelene med å kunne bruke en trykkvogn for å lette presset i bratte nedover-bakker ser jeg absolutt, og det er egentlig eneste grunnen til at jeg kunne tenkt meg en slik vogn...

Men det er nok mange flere som bruker trykkvogn til vanlig, så venter spent på svar sammen med Lisa.

Junior Member linki sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sande vestfold
    Alder
    38
    Bilder
    4
    Hvis jeg ikke husker feil så bruker Bokli Eld og Bokli Balder skritteturer med trykkvogn hver dag. (kjørerute fra Kapp til Norsk hestesenter, Lena).

Lene Th.
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av linki
    Hvis jeg ikke husker feil så bruker Bokli Eld og Bokli Balder skritteturer med trykkvogn hver dag. (kjørerute fra Kapp til Norsk hestesenter, Lena).
    Meg? Ps...det er Lene...

Joda, at det er flere gode hester som har hatt bra uttelling på å bruke trykkvogn i trening, skal jeg ikke diskutere mot...
    Men om man ser på treningen til disse gode hestene, så kommer det som oftest an på hesten og dens utgangspunkt, enn bare på treningen...
    En av de beste varmblodsene på Bergen (og akkurat der forsvant navnet hans...hm...tenke...) kjøres omtrendt ikke i det hele tatt, Han har noen joggeturer i løpet av uken, i tillegg til løp. Ingen arbeidstrening i det hele tatt...
    Og han har tjent over millionen...
    Klart at de færreste kan holdes ved like på denne måten...men han kan altså det...

Og nettopp her kommer min teori inn...allsidig trening, lagt opp etter behovet for den enkelte hest.
    Ta min...han har mer enn nok "sterke" muskler, blir beskrevet som en bjør i løp, og er i sitt ess når han tr dem fra tredje/fjerde spor på oppløpet.
    Han tåler helt fint å gå ute i dødens, og er som best når han får bruke disse kreftene sine... Er få som kan måle seg med han, i hans grunnlag, når det kommer til styrke... Hurtighet og stabilitet/travsikkerhet derimot...det er et helt annet tema for ham...
    Men omtrendt alle 1-2-3 plassene hans kommer av hans styrke. Og det er blitt endel av dem.

De kalde rasene har ofte bedre uttellingg av arneidstrening, den er grei...
    Men jeg tenker som så at trykkvogn/dekk bak vognen har størst viktighet i en opptrenings-fase...og ikke som aktiv trenging på en aktiv, voksen traver...
    Men for all del... det er flere travere som har fin nytte av denne typen trening...
    Jeg selv bruker den bare ikke under annet enn i en opptreningsfase, der en skal bygge muskler.

Men man legger opp treningen etter hesten, ikke etter kusken...

Lalalalala..

Wenche lurer egentlig veldig på hvordan ei trykkvgn fungerer? For å dra det litt OT.. :oops:

American Amber og American Jet, mine øyestener :)

LisaFi
    Guest
    Ja, litt det jeg tenkte på også, at trykkvogn er noe som brukes mest i en opptreningsperiode, for å få styrke i hesten.

Så i steden for å dra tunge tømmerlass etc, så bruker man ei relativt tung vogn som kan "bremses" til å være tyngre/lettere alt ettersom. Spesielt greit om en ikke har tilgang til for mye terreng å trene i..

Har inntrykk av at mange trener i slike for å spare beina på hestene litt, ikke alle som tåler å trene i trav "24/7"... Da skritter man ofte relativt tungt belastet i treningsperiodene, mens man jogger lengre turer og kjører intervaller/hurtig om det er løpsperioder, tror jeg er vanlig i alle fall.

Flere innspill?

LisaFi
    Guest
    Ja, litt det jeg tenkte på også, at trykkvogn er noe som brukes mest i en opptreningsperiode, for å få styrke i hesten.

Så i steden for å dra tunge tømmerlass etc, så bruker man ei relativt tung vogn som kan "bremses" til å være tyngre/lettere alt ettersom. Spesielt greit om en ikke har tilgang til for mye terreng å trene i..

Har inntrykk av at mange trener i slike for å spare beina på hestene litt, ikke alle som tåler å trene i trav "24/7"... Da skritter man ofte relativt tungt belastet i treningsperiodene, mens man jogger lengre turer og kjører intervaller/hurtig om det er løpsperioder, tror jeg er vanlig i alle fall.

Flere innspill?

Er ikke ekspert på dette området, men kan fortelle litt om hva vi gjør med hestene her på stallen siden de blir kjørt endel i trykkvogn.
    Skritter endel først, uten trykk. Setter på trykk i nedoverbakkene, har ingenting på oppover. Der hvor det er flatt har vi gjerne på trykk, så mye at hestene må jobbe skikkelig. Har det på i kanskje 1-2 min om gangen, før hesten får pause igjen. Nye hester, som har gått lite/aldri i trykkvogn før går uten trykk den første tiden (unntatt nedover) for så å gradvis øke trykket. Vi kjører for det meste i skritt, men hender vi traver litt innmellom, da uten trykk.
    Tilsammen kjører vi da gjerne en 3 kvarters tid- 1 time.

Lene Th.
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Wenche
    Lalalalala..

Wenche lurer egentlig veldig på hvordan ei trykkvgn fungerer? For å dra det litt OT.. :oops:
    Som LisaFi egentlig er inne på, så blir en trykkvogn nesten som en erstatning for å henge tunge ting bakpå vognen. Man kan skur opp trykket slik at den blir tyngre å trekke, omtrendt som med bremser på... Dermed må hesten bruke større kraft for å trekke vognen.

*Klønete forklart*

Aha, skjønner :) Takker for forklaringen!

American Amber og American Jet, mine øyestener :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 2 brukere som leser i denne tråden. (1 medlemmer og 1 gjester)

1. TonjeS

Lignende tråder

1. Hvordan bruke torv?
    Av Henriette444 i forumet I stallen
    Svar: 107
    Siste innlegg: 10-06-2011, 10:14
  2. Kjøleleire - hvordan bruke?
    Av SafiraogMarthe i forumet Hestens stell og helse
    Svar: 3
    Siste innlegg: 05-10-2008, 09:24
  3. Hvordan er det å bruke bosal?
    Av Knekten i forumet Westernridning