Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 38
    og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    42
    Bilder
    79

Hvor trafikksikker er din unghest?

Er hesten din trafikksikker?

L'Aristo som blir 2 år til sommeren er iallefall det!! Han går sammen med en annen to-åring på et beite som ligger helt inntil den trafikkerte hovedveien som går til Haugesund. Nå snøer det tett her, og brøyebilen går hele tiden. Den buldrer og braker og kjører forbi i full fart med blinkende lys og masse skrapelyder. Hestene står 2 meter i fra den ved gjerdet (kun et fortau som skiller) og de leer ikke på et øre en gang!!! Det er bra synes jeg!! :)

Nå har ikke jeg unghest lenger da, men da Ninni var føll hadde jeg henne hjemme på gården, som ligger i en liten bygd med ca 160 innbyggere, og en kan ikke kjøre gjennom bygda, den ligger i en ende... Slet virkelig med at hesten ikke fikk oppleve så mye trafikk og styr, så den sommeren hun var 2fikk jeg lånt beite helt inntil et skipsverft. MÅ si det var en effektiv sommer!! Fra å være lettskremt og lavt kokepunkt, ble hun plutselig roligheten selv
    Når vi virkelig elsker noen, er til å begynne med vår største frykt at den elskede vil slutte å elske oss. Det vi burde frykte og grue oss for, er selvfølgelig at vi ikke skal slutte å elske dem, selv etter at de er døde og borte.
    ( Shantaram; Gregory David Roberts)

Det er egentlig noe av det jeg veklegger mest ved treninger av unghester, nettopp å få dem mest mulig trygg i trafikken. Nå er min også en 2007 årgang, og ble født på et beite ved en vei som det kom både biler og lastebiler (hovedsaklig hestebiler som ikke akkurat er lydløse), i tillegg til at den veien er en populær vei for både syklister og de som går på rulleskøyter. Dermed ble Snappi vant med slikt fra dag 1, noe jeg er glad for, og hun har heller aldri reagert på slikt i ettertid.

Har ikke unghest (hadde en kort periode, da), men jeg er veldig opptatt av at de skal bli tryggest mulig. Så hadde jeg hatt unghest skulle den fått stått med Embla (helt klart tidenes stødigste fjell, eh.. hest!) på det beitet vi har som er absolutt nærmest veien.

FH avhengig Astrid sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    33
    Bilder
    178
    Han bryr seg egentlig ikke så mye om trafikken :) Kan jo skvette litt hvis noe kommer brått på, men ikke sann at det er noe problem..

Astrid Marie og Faithful Lad

Shami er ikke 110% trygg enda, men etter en kreativ treningsmåte har det blitt betydelig bedre Skrev blogg om det. Biler var ikke så skumle etterpå!

Bryr seg ikkje om verken buss, traktor, lastebil eller helikopter (!). :)
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Veldig moderat med trafikk i nærområdet med tanke på dette dessverre. Heldigvis er hoppa bombesikker, så de gangene det kom noe "skummelt" på veien og de andre hestene danset avsted med halen på ryggen så var hun kuuul. Og det har smittet over. Men nå som han er stor og voksen åring, avvent og vi dermed er mer mobile (har kun vært komfortabel med å leie begge, alene, i området rundt stallen) så akter jeg å oppsøke litt mer trafikk :)

Ja, vil klasifisere min 4 åring som trafikksikker ja.

Min 4-åring er også trafikksikker. Jeg kan jo såklart ikke si at hun aldri vil reagere på no, men hun er vant til trafikk da hestene står helt ved veien og vi må ut på den når vi skal ut med de.
    Hun har hvertfall ikke reagert på noe trafikk frem til nå.

Vil ikke si at åringene (født 2008) er trafikksikre enda da, de har jeg ikke fått trent så mye enda. Men de står jo helt ved veien de også, så de blir vant med det på den måten.
    Til å begynne med i vinter var bråkete brøytebiler med blinkende lys skummelt, men nå bryr de seg ikke.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg