Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 45

Gribaldi og Krack C

Noen her som kjenner til disse hingstene avlsmessig? Hva de gir av avkom, fordeler/ulemper, hvilke type hopper de egner seg til?

Veninna mi har brukt den på Trakehner hoppa si. De fikk et svart hoppeføl. NYYYYDELIG!! med flotte bevegelser. Edelt og fint. Hoppa (moren) har veldig gode papirer så føllet vil være et godt avlsemne. Desverre fikk føllet for ikke så lenge siden en alvorlig skade på beitet og blir nok aldri en ridehest på høyt nivå. Veldig synd for hun var lovende.
    Jeg tror de skal bruke Gribaldi neste gang og.

Hoppen min er etter Gribaldi. Moren er DV Elitehoppen Ballerina. Hun er rød, edel, følsom og veldig het :) Og eksempsjonelt vakker, selvfølgelig. Har gode bevegelser, med et spesiellt bemerkelsesverdig trav. Hun har arvet showtravet etter sin far, noe jeg egentlig ikke synes er spesiellt fordelaktig. Noe dårlig balanse - dette er en utfordring i tilridning når bevegelsen er så "stor", og stiller store krav til rytter. Hva slags hopper Gribaldi bør brukes på vet jeg ikke, mulig temperamentet ikke bør glemmes helt i vurderingen :)

OT: Men OJ hvor den hoppen var lekker!!!!
    Jeg har verdens fineste hester!!!

Fine sokker på den hesten :) de er sjeldne.

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Fine sokker på den hesten :) de er sjeldne.
    Jeg har fått gratis hvite bandasjer :)

Takk for skryt!

Takk for svar :) Ingen som vet noe mer? Ser at alle kommentarene dreier seg om Gribaldi, ingen som har noen formening om Krack C? Synes den hingsten er fantastisk lekker :)

HanneBF
    Guest
    Gribaldi har jo laget en del gode avkom verden over, men jeg tror det er smart og tenke litt på hva slags hoppe man bruker han på. Han har en tendens til og avle groft, derfor er han mere gunstig til edlere hopper, f.eks noe med noe fullblod i, trakhener eller noe araber blod (vet det kan høres mærkelig med noe araber i ridehest, men det er faktisk ved og komme frem det også....:) ) Man burde hvertfall ikk bruke ham hvis man har en litt mere massiv eller kraftig bygd hoppe..
    Ellers avler Gribaldi frem hester med meget godt skridt og galopp, hvilket jeg personlig er mere ute etter, enn det fantastisk svevende travet (trav kan man legge i hesten).
    F.eks Tiesto, hesten til Siv Morberg som hun red 5- og 6-års VM på er etter Gribaldi, en flott storrammet hest, som er meget godt galopperende... Han er en lidt "grov"modell etter min smak, men en flott hest. Laget ut av en hoppe etter Olympic Ferro...

Krack C, kjenner jeg ikke så mye til avlsmessig, men har sett et par avkom etter den som ser lovende ut. Den ene av de to har jeg selv vært oppe og ri på da den var 4år (det var i fjor), en hest med MYE kapasitet, godt skritt, godt trav og MEGET GOD galopp!! Dette var en edel, høystillet og storrammet hest, med et veldig godt temperament. Svært følsom hest som var lett og ri rundt og kvikke bakben.
    Krack C er jo en litt mere edel type, enn Gribaldi, så jeg vil tro at han egner seg til et litt bredere utsnitt hopper, uten og skulle si det med 100% sikkerhet...
    Sist endret av HanneBF : 09-01-2009 kl 15:32

Siter Opprinnelig skrevet av HanneBF Vis innlegg
    Gribaldi har jo laget en del gode avkom verden over, men jeg tror det er smart og tenke litt på hva slags hoppe man bruker han på. Han har en tendens til og avle groft, derfor er han mere gunstig til edlere hopper, f.eks noe med noe fullblod i, trakhener eller noe araber blod (vet det kan høres mærkelig med noe araber i ridehest, men det er faktisk ved og komme frem det også....:) ) Man burde hvertfall ikk bruke ham hvis man har en litt mere massiv eller kraftig bygd hoppe..
    Ellers avler Gribaldi frem hester med meget godt skridt og galopp, hvilket jeg personlig er mere ute etter, enn det fantastisk svevende travet (trav kan man legge i hesten).
    F.eks Tiesto, hesten til Siv Morberg som hun red 5- og 6-års VM på er etter Gribaldi, en flott storrammet hest, som er meget godt galopperende... Han er en lidt "grov"modell etter min smak, men en flott hest. Laget ut av en hoppe etter Olympic Ferro...

Krack C, kjenner jeg ikke så mye til avlsmessig, men har sett et par avkom etter den som ser lovende ut. Den ene av de to har jeg selv vært oppe og ri på da den var 4år (det var i fjor), en hest med MYE kapasitet, godt skritt, godt trav og MEGET GOD galopp!! Dette var en edel, høystillet og storrammet hest, med et veldig godt temperament. Svært følsom hest som var lett og ri rundt og kvikke bakben.
    Krack C er jo en litt mere edel type, enn Gribaldi, så jeg vil tro at han egner seg til et litt bredere utsnitt hopper, uten og skulle si det med 100% sikkerhet...
    Takk for svar :)
    Jeg har kun sett disse hingstene på video, men der ser Gribaldi svært edel ut. Ser for meg trakhenere som edle hester - merkelig at han avler tungt. Painted Black synes jeg er flott, og den har Ferro som morfar.
    Krack C synes jeg ser grovere ut på videoen, men den gir kanskje mer edle avkom?

HanneBF
    Guest
    Kan godt være den er edel, men du skal huske på at det ikke kun er 1.ledd i avlen som gir ting.. avkommene kan arve bakover, og både fra mor og far. Jeg har sett masser av grove men også noen edle Gribaldi avkom, igjen... det kommer ann på hva slags hoppe man velger og bruke han på.

Når det kommer til Krack C kan jeg ikke si mere enn jeg allerede har sagt, for har kun sett 2 avkom, og de har begge vært edle, langbente, høystillte og følsomme. Her er det igjen det med arv fra flere genrasjoner som kan ha noe og si...

Når det kommer til Painted Black kan man jo si det er forskjell fra denne og den andre jeg nevnte Jeg er dog ikke noe fan av noen av dem, uansett hvordan de ser ut og/eller beveger seg, men det er nok fordi jeg ikke er fan av Gribaldi. Her kan man selvfølgelig se det er samme stamme stort sett, men man vet jo ikke helt hva som er på mors mor side her, og det har også noe og si. Det er derfor avl er så spennende...:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg