Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 111 1 2 3 11 51 101 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 1103
    Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37

Slanketråden- for HEST!

Vi har jo allerede en slanketråd, men den er jo for folk.

Vet at mange av oss her inne har overvektige hester i større eller mindre grad, og vet også at det ER vanskelig å slanke den stakkars sultne hesten innimellom.

Her legger vi ut bilder gjennom hele prosessen, fra før til etter og hele veien gjennom. Legg gjerne også ut info om endring av fôringen, treningen osv.

Motivasjon er vel så viktig her som slanking generelt!

Jeg begynner:
    Slik så Blesen ut for en måned siden:
    Vedlegg 12852

Vedlegg 12853

Og slik så han ut for tre år siden... (som er ønsket mål om et par mnd, og gjerne også litt lettere senere..)
    Vedlegg 12854

Aktiv bruker fabolos_willow sin avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Holmestrand
    Alder
    28
    Bilder
    40
    denne skal jeg følge med på!

sliter så enormt med å holde isisen nede.. hun blir feit av ingen ting.
    *Janne, Willander, Alma og Kompis*
    ~Mine bilder på Flickr~
    ~bloggen min~

Sol
    Guest
    Bajas melder seg!

http://www.hestene.no/galleri/displa...?imageid=29911
    Han spiser pr nå ca 10.5 kg høy pr dag pluss vitaminer og salt. Har gått ned fra sommerbeite, via 10.5 kg høy, 0.5 dl betfiber. Skal minke høymengden litt pent og pyntelig etterhvert. Foreløpig er han sinna nok for at han får så lite(!) som han gjør, så det sier vel noe om hvor mye han KAN spise om han får lov..

Dette var en interessant tråd!
    Jeg sliter også med noen pelsdotter av noen nordlandshester. Skal vise bilde av en av dem etter hvert, som jeg er spesielt bekymret for.

Men, - etter å ha vurdert, studert og synset om hvordan fore disse "good-do'ers" så har jeg kommet fram til at det er ikke bare mengden for det kommer an på, men forets innhold. Vi blir jo oppfordret til å ta foranalyse, og det er bra. Ingen av disse nøysomme hestene bør ha H1 kvalitet på høyet sitt. Og en annen ting man burde teste for er sukkerinnhold, -det får man ikke gjort i Norge. (Bare så det er sagt; jeg er ingen forekspert, dette er bare mine tanker omkring emnet.)

Som ved all annen slanking er vel noe av essensen; trening! Variert trening sammen med omlegging av kostholdet vil over tid gi resultater. Det kan også være farlig å slanke hesten (eller seg selv for den sagt skyld) for fort.

Det hadde vært så flott hvis bøndene i Norge (er selv en!) hadde begynt å dyrke f.eks høy til HEST og ikke til produksjonsdyr. Disse to kategorier dyr trenger vidt forskjellig for. Ikke kvalitetsmessig, men innholdsmessig. De fleste hester er hobbyhester og må fores deretter. Det meste av høyet vi får kjøpt er beregnet på kyr og sau og har kvalitet deretter = best mulig kvalitet for best mulig resultat. Men hvem vil produsere "dårlig" for? Og hvor får man tak i såkorn som bidrar til "dårlig" for? Og når skal man høste "dårlig" for? Det er jo ingen forskning som viser oss veien dit!

Jeg har for godt høy i år. Det har jeg sett etter bare to måneder med høyforing. MEN det er ikke alle som reagerer likt på det heller?! Jeg har 11 hester gåendes her, noen unghester og de er jeg ikke bekymret for, men blandt brukshestene fra 9-16 år, der ligger problemet. Jeg tror det må ha noe med metabolismen hos hesten å gjøre, hvordan kroppen takler de forskjellige næringsstoffene. Slik er det jo også hos mennesker; noen kan spise hva de vil, mens andre blir runde bare de tenker kake!

Hva hvis noe i hestens system gjør at de ikke takler alle disse karbohydratene og sukkerinnholdet? Hvordan kan vi finne ut av det? Hva hvis vi kunne balansere opp kroppen, kanskje er det noen mikromineraler de mangler som gjør at de fort blir tykke? Kanskje hadde hestens kropp hatt behov for en renselseskur før vi hadde lagt opp en diett med mindre karbohydrater og sukker.

Som dere skjønner har jeg gjort meg mange tanker omkring dette, men det er ikke lett å gjøre noe med. Jeg har 11 hester i en flokk på utegang, de fores 3 ganger om dagen med ca 6-7 kg høy pr hest pr dag. Jeg synes ikke det er for mye og enda blir de feite. Da er det ikke mengden det kommer an på! Har ikke mulighet for å dele av de feiteste på dette tidspunktet. Vurderer å ha noen inne om natta selv om det skjærer meg i hjertet, men når er man snillest; - når man lar hesten bli tykk og feit, eller når man kanskje kan hjelpe ved å være "slem" å ha den inne? Vurderer også å bytte ut noe høy med halm, men av en eller annen grunn innbiller jeg meg at dette ikke er hestefor og så får de vom av det.

Foring er søren meg ikke lett!

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Holmestrand
    Alder
    28
    Bilder
    40
    hehe, ja det stemmer det du sier!
    jeg har problemet at jeg har hoppe med føll gående sammen med denne noe feite hesten.
    Nå gjør jeg det sånn at de får 2 måltider sammen ute, og en hver for seg inn.
    Og vi har/produserer vårt eget høy, som er av veldig bra kvalitet, dog passer vi på at sukkerinnholdet holder seg nede mens det blir slått, og vi slår ofte første uka i juli, fremfør tidligere som de fleste gjør.

jeg lurer også på om det er et stoff hun mangler eller har for mye av? som gjør at hun ikke klarer å forbrenne alt innholdet.

(kjenner en som nesten ikke spiste, este ut.. tilslutt gikk dem til legen, og det viste seg at vedkommende hadde en liten svulst på hippfysen, som som gjorde at det ikke ble produsert et visst stoff. et stoff som du heller ikke kan få i deg på annet vis)

kan slikt være tilfelle på dyr også?
    ~Mine bilder på Flickr~
    ~bloggen min~

Therese
    Guest
    H1 høy egner seg vel ikke spesielt godt til hest generelt sett.. Overvektig eller ikke.

Etter min erfaring nytter det ikke å kutte ned på grovfôret (kraftfôr ser jeg på som en selvfølge at er kuttet helt vekk med overvektig hest), da går hesten i "sparemodus" og er vanskeligere å slanke. Hester er skapt for å spise ofte og lite av gangen, men med H1-H2 (og kanskje H3 også for noen hester?) er det ikke ideelt å gi fri tilgang. Derfor har jeg brukt høy av dårligere kvalitet og større mengder fordelt på flere måltider, aller helst minst fire måltider. Og treningen må være moderat selvfølgelig..

Det er jo fint at dere produserer deres eget for men har du tenkt noe på hvilke frøsorter som er bra/ikke bra? De fleste frøsammensetninger er jo også tiltenkt produksjonsdyr og god tilvekst. Bl.a kløver er ikke bra for hest og kløver er det mye av i frøsekkene. Kanskje burde man slå høyet om natta?

Jeg lurer også mye på dette med mikromineraler. Kanskje man burde ta en jordprøve f.eks av beite hesten går på for å se hva jorda inneholder eller ikke, slik at man kan gi tilskudd av mangler under beitesesongen?

Mange anbefaler magnesiumtilskudd til overvektige hester.

ser snart bare flekker ;) Dunjar sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Årnes
    Alder
    32
    hehe passende tråd for meg som sliter med dette at hesten er tykk..Dette blir avhandling fra jeg fikk han og frem til i dag siden vekta går som en rød tråd gjennom dette...

Fikk som mange har fått med seg Dunjar mars måned 2006, han hadde da gått på fri tilgang på silo ball alene med en mini shettis, ble brukt en helg i måneden på tur, og det var alt. Så da jeg fikk han hjem var han veldig feit.. Men en kan jo ikke bare begynne å brå slanke, så jeg ga han da 2.5kg morgen, 2 kg lunsj og 3kg kveld, ikke noe kraftfor..
    Slik så han ut dagen etter jeg henta han: (sorry dårlig bilde kvalitet)

fant ut at han veide hele 150kg for mye.. det er MYE til en ponni på 135cm.
    Så flyttet jeg han til en annen stall, der jeg etterhvert økte aktivitetsnivået noe, ble ridning hver dag unntatt onsdager, i ulike mosjonsprogram. Siden han nå blei brukt en del, gikk jeg ikke ned noe på høy, men tilsatte 5dl havre delt på morgen og kveld. Begynte så smått etterhvert å få intresse for mer enn bare tur så treningen ble mere "intens" etterhvert som vekta sank.

så kom sommeren og dumme hue som jeg har vært 2 år på rad har han fått gått på beite.. i år så han slik ut under beitet:

neste år;ikke noe beite på denne krabaten nei!!

Siden han liker både sprang og dressur nå blir det mye av dette, samt turer i skog og mark i helger. Energi nivået hans har økt betraktelig, og han er blitt en fin kar synes jeg sjøl, selv om det er MYE igjen til en muskuløs flott fjording, men vi er da på vei! *optimistisk*

( ikke se på hælen min, aner ikke åssen jeg har fått den sånn..)

I dag får han 2kg morgen, 1kg lunsj, 3 kg kveld, samt 7dl havre delt på morgen og kveld, og halm i luftegården så han har noe å tygge på.. kanskje ikke helt heldig for vomma, men bedre ennå ikke nappe i noe synes jeg:)
    "Gleden over å lykkes må alltid overskride frykten for å mislykkes"....-Gro Helen Tørum

Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Holmestrand
    Alder
    28
    Bilder
    40
    mhm, vi trosser i stor grad det der med "tiltenkt produksjonsdyr og god tilvekst"

altså vi har kuer også, en liten flokk på 10 stykker, men de får hverken kraftfôr eller super silasje med masse kløver.. så det er ikke noe å bekjymre seg over.
    det er jo bra at silasjen er av god kval. og inneholder de viktige minneraler og vitaminer.
    jorda vår er veldig rik på salter da.. skulle gjærne hatt litt mer av "metallene"

islandshesten jeg nevnte har aldri gått på kraftfôr mens vi har hatt henne, hun gikk på det før hun kom til oss, fordi eierne mente hun ellers ville bli for tynn.. og det kan godt være mulig, om høyet var veldig dårlig, eller om hun ikke fikk så mye høy, det vet jeg ikke.
    Hun blir særlig feit om vinteren. Så i fjord halverte jeg mengde høy og ga henne betfiber som erstatter.. og det funket faktisk.. det som er skummelt er at det blir for lite fiber.. sa da har hun alltid tilgang på havrehalm i tillegg.
    ~Mine bilder på Flickr~
    ~bloggen min~

insolita
    Guest
    Jeg tror dette er marerittråd for mitt vedkommende altså. Jeg kommer til å slite med nattesøvnen:p

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg