Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: Krysslammelse

Krysslammelse

Geni hadde krysslammelse forrige helg, men var visstnok blitt bra nå. Hun har fått veldig mye mat og er blitt lite brukt, så hun er blitt skikkelig stor, etter sigende. Dagen hun fikk krysslammelse hadde hun stått inne hele dagen.

Er dette faktorer som tilsier at hesten vil få krysslammelse? Hva er det egentlig som skjer når en hest lider av krysslammelse, og hvordan kan det behandles?
    Ingvild Oline

Jeg er ikke helt sikker på dette med krysslammelse..
    Gamle hesten min hadde krysslammelse, eller hvertfall en begynnelse på det.. Det kom sånn rett over natta omtrent, dagne før var han helt fin, dagen etterpå stokk halt på alle 4 bein, var veldig øm oppe i ryggen.. så vi kontaktet sånn knekke dame som kom for å knekke og masere han litt i ryggen. hu mente hvertfall det at han bare hadde stivnet helt til g at det var en begynnelse.. og en på stallen sa og det at hvis en hest ikke går nok fremover når en skritter på/av kan den stive til oppe i krysset og få krysslammelse.. men jeg er ikke sikker på dette, men mener å huske at det var litt sånn..

Ved krysslammelse blir hesten stivere og stivere ved anstrengelse. Musklene ved krysset og ned mot bakbena blir harde og spente. En årsak kan være for mye for i forhold til arbeidet. Man må alltid passe på å ikke sette en våt kald hest inn på stallen uten å legge oppå ett dekken. Spesielt viktig å holde krysset varmt. Slik at musklene i det partiet ikke blir for avkjølt å stivner fast. Også veldig viktig å ikke ri hesten for hardt etter en fridag med full foring. Sett ned foringen da hesten ikke blir jevnlig brukt :) VIKTIG

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg