Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 14 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 133
    Jeg driver med oppdragskjøring og som mange vet så går de fleste hester i den bransjen med stangbitt.De fleste av oss som driver med dette er fullstendig klar over at om en ulykke skulle inntreffe så ser forsikring selskapet ditt etter hva bitt hesten har gått på.Og der er de enig om at stangbitt har med sikkerhet å gjøre.

Om en hest flyr ut med bittløst så tror jeg det blir huskestue nåe de rådfører seg med en kjøreinstruktør om dette var en sikker kjørestil.
    Oh Lord, let me be the cowboy my horse think i am.

trykket feil...
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    39
    Bilder
    24
    Oppdragskjøring syns jeg blir en annen sak da det er en jobb som hest(er) og kusk skal utføre, og de foregår ofte en plass med mye folk/trafikk:)

Men da kommer vi vel inn på type bitt til kjøring?

Som sagt tidligere så kommer jeg aldri til å kjøre Bajass bittløst pga mye motor og traver instinktet. Får han tannproblemer e.l. så blir kjøringen lagt på hylla. Med Sokken som er mye roligere og ikke gir mer enn du ber om så syns jeg saken stiller seg litt annerledes ang bittløs kjøring. Vil jo seff tenke over hvor og hvordan jeg evt kjører bittløst med han. Men ja foretrekker nok bitt til kjøring siden man har kun stemme og tømmene, som Ragnhild skrev.
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Ville aldri ha funnet på å kjøre bittløst. Da mener jeg kjøre bittløst utenfor ingjerdet bane og uten kyndig instruktør. Syns det faller under kategorien uforsvarlig å kjøre bittløst, mye pga grunner som andre har nevnt her tidligere. Hva andre praktiserer kan jeg ikke gjøre så mye med, men min mening er i hvertfall at bittløs kjøring ikke hører hjemme med mindre man kjører på bane og kjører en meget stabil hest.

Selv tømmekjører jeg mye uten bitt, men i det sekundet hesten spennes for vogna så er bittet på plass. Både for min og andres sikkerhet. Det er hester det er snakk om, og en kan aldri stole 100% på en hest, derfor syns jeg det er riktig å ta visse forholdsregler. En må tenke på hva som kan skje med både oss selv og ikke minst andre dersom hesten tar ut med vogn.

I oppdrag eller ikke ,om hesten din flyr ut og havner oppi barnevogna til naboen din så vil forsikringselskapet etterforske det.Da kommer du dårlig ut om den ikke har bitt,siden de er obs på dette i kjøresammenheng.

Jeg vil nok tro at å diskutere bittløs vs. bitt i kjøring blir som å diskutere det innen ridning, og igjen å sammenligne med " hvem kom først at høna og egget".

I alle år da hesten ble hatt og brukt som arbeidshest og et nødvendig redskap i dagliglivet har det vært brukt bitt når hesten ble kjørt. Et endeløst hav av bitt kan man finne hengendes rundt på garder, og i butikker og i kataloger, som et resultat av nettopp dette: man kjører hesten på bitt, sånn er det bare!. Man kan da igjen begynne å diskutere hvor vidt dette var så dyrevennlig i mange situasjoner, det var nok ingen ting som tyder på at de var påpasselige med ulvetenner og tannspisser i " gamle dager", noe som heldivis har forbedret seg med årene. Men en ting henger igjen fortsatt i dag, og det er nemlig at : Man kjører på bitt! Samma hva, og man ser det igjen i denne debatten, er det lite godkjent at folk kjører uten bitt. Og grunnen er: sikkerhet!

Og det er nok der debatten kommer inn.... På hvilken måte har man mer sikkerhet med å kjøre enn hest med bitt vs bittløst?

De fleste som skriver bittløst kommer med grunner som at " hesten blir sterkere på bitt ", " hesten fungere bedre på bittløst ", " hesten har hatt plager med munnen, og derfor vil jeg ikke putte i bitt". Helt greie grunngivninger, da man på andre siden ser at folk skriver: " Jeg vil ikke kjørt med annet en bitt, da det er mye større sikkerhet... ".

Hvordan blir sikkerheten større når man har en hest som faktisk ikke fungerer på bitt, og man da skal trykke inni et bitt?? Mildt eller skarpt, vil en hest reagere på bittet i ridning, vil hesten gjøre det også i kjøring, da man faktisk må bruke tøylene mer i kjøringa enn i ridningen. Har en først fått en hest som ikke kan brukes med bitt, så har man en hest som ikke kan brukes med bitt. Men når den hesten da er like styrbar og kontrollerbar som en hest MED bitt, hva er da forskjellen på de to hestene??

Jeg vil nok tro, etter mine år med hesteerfaring, så kan man si at: man har litt mer kontroll på en hest som stikker med bitt enn med bittløst. Grunnen er så " makaber " og enkel som at: det er lettere å påføre en hest smerter i munnen med et bitt, enn over nesa med bittløst, og når man da påfører hesten smerte, kan man da også i de fleste tilfeller lettere fåtilbake kontrollen på hesten. Stygt som det høres ut, så kan vell de fleste nikke en smule gjenkjennendes til dette?

Uansett, bitt eller bittløst: Det er skjelden bittet har noe å si hvor god kjørehest man har, det er arbeidet man legger inn i innkjøringsperioden som tilsier hvor trygg og stødig kjørehest man får.... man får inngen trygg hest med bitt, om hesten er pinglete uten....

Siter Opprinnelig skrevet av Tone Vis innlegg
    Oppdragskjøring syns jeg blir en annen sak da det er en jobb som hest(er) og kusk skal utføre, og de foregår ofte en plass med mye folk/trafikk:)
    Dette blir for meg litt usaklig, da man har like stor sjangs for å skade noen på en vanlig kjøretur, om man bor i et litt bebygget område, som om man driver emd oppdragskjøring. Har selv drevet en god del med oppdragskjøring, og har aldri kjørt hestene mine på noe sterke bitt fordi om.... man har bare måttet venne hestene til ulike situasjoner som er meget sannsynlig at man kommer oppi ved slike oppdrag på forhånd, slik at hesten er ferdig " herdet " og er trygg på det meste....
    Når vi virkelig elsker noen, er til å begynne med vår største frykt at den elskede vil slutte å elske oss. Det vi burde frykte og grue oss for, er selvfølgelig at vi ikke skal slutte å elske dem, selv etter at de er døde og borte.
    ( Shantaram; Gregory David Roberts)

Amen

et annet eksempel da: venninna mi sin hest elsker å bli kjørt. Du ser hvordan den bare digger å fly gjennom maratonhinderne, og som oftest girer han seg så opp at han flyr litt vel fort... ingen med vettet i behold ville vel kjørt denne 500 kg fjordingen uten bitt? Det er jo ikke snakk om å drepe den med bittet, men ha mulighet til å gi beskjeder som virker... den er heller ikke helt stabil i trafikken, og vil aldri bli det. med stangbitt greier hun å holde ham under kontroll de få gangene hun må utsette han for trafikk med vogna...ser absolutt ikke noe galt i dette...

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Silje
    Guest
    For det første: Når dere snakker om bittløst, hva mener dere da? Det er jo en enorm forskjell på sidepull og hack for eksempel?
    Jeg synes det er helt greit å kjøre på et skarpt bitt for å ha en "nødbrems", det høres også fornuftig ut. Til syvende og sist er jo også hånden i enden av tømmen med på å bestemme styrken på bittet?
    Til slutt vil jeg legge til at jeg er rytter, ikke kusk, men jeg finner diskusjonen interessant allikevel.

ja for all del, når jeg kjører på liverpoolbittet vet jeg hva jeg gjør, bittet passer hesten og han reagerer ikke negativt på det...har rådført meg med flere dyktige kusker, og de er enige med meg...

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg