Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 14 FørstFørst 1 2 3 4 12 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 133
    Siter Opprinnelig skrevet av Tone Vis innlegg
    Syns det kommer helt an på hesten om man kjører bittløst el ikke. Og tror nok at raser en hest virkelig ut så hjelper det lite med bitt el ej!
    Dette er jeg enig i.
    Som jeg skrev i den andre tråden kjører jeg ene hesten min uten bitt. Hun er den eneste hesten jeg har gjort det med, og godt mulig hun blir den eneste selvom jeg har tre hester til.
    Hun er utrolig løs i munn og vàr for signaler.

Som alltid ellers med hest- man må se an hesten og se hva den "sier", ikke bli fanatisk i noen retning. Jeg er veldig klar over og har respekt for konsekvensene kjøring som går galt kan få. Men jeg føler på ingen måte jeg setter noe slikt på spill ved å kjøre min hest bittløst kontra med bitt- jeg vet jeg har kontroll bittløst. Synes det er en forutsetning for bittløs kjøring at man har testet ut bittløst på hesten rimelig godt først, helst i alle gangarter og litt "pressede" situasjoner. Men jeg er av dem som på ingen måte tror at kontrollen øker proposjonelt med skarpere bitt...

Dere som driver hyppig kjøring med stabile hester foran vogn, som ikke er problematisk å kontrollere- om deres hest fikk et problem i munnen som gjorde at den ikke kunne bruke bitt- ville dere lagt all kjøring på hylla?
    Save a horse, ride a.. Tequila! :cool:

Siter Opprinnelig skrevet av trineck Vis innlegg
    Som alltid ellers med hest- man må se an hesten og se hva den "sier", ikke bli fanatisk i noen retning. Jeg er veldig klar over og har respekt for konsekvensene kjøring som går galt kan få. Men jeg føler på ingen måte jeg setter noe slikt på spill ved å kjøre min hest bittløst kontra med bitt- jeg vet jeg har kontroll bittløst. Synes det er en forutsetning for bittløs kjøring at man har testet ut bittløst på hesten rimelig godt først, helst i alle gangarter og litt "pressede" situasjoner. Men jeg er av dem som på ingen måte tror at kontrollen øker proposjonelt med skarpere bitt...

Dere som driver hyppig kjøring med stabile hester foran vogn, som ikke er problematisk å kontrollere- om deres hest fikk et problem i munnen som gjorde at den ikke kunne bruke bitt- ville dere lagt all kjøring på hylla?
    Fanatisk tror jeg ikke (iallefall ikke jeg) skal bli. Men bitt holder jeg meg til. Og jeg er helt enig med deg: Kontrollen øker ikke proposjonelt med skarpere bitt (da burde jeg isåfall ikke kjørt på trinse).

Hvis Janko fikk et munnproblem ville jeg antagelig lagt kjøringa på hylla ja, i og med at jeg kjører i hovedsak for å delta på konkurranse, og i konkurranse er det ikke lov å kjøre uten bitt. Mulig jeg kunne kjørt på tur for avveksling, men tror faktisk da jeg heller hadde tømmekjørt - uten vogn.
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

[QUOTE=trineck;1159257]Som alltid ellers med hest- man må se an hesten og se hva den "sier", ikke bli fanatisk i noen retning. Jeg er veldig klar over og har respekt for konsekvensene kjøring som går galt kan få. Men jeg føler på ingen måte jeg setter noe slikt på spill ved å kjøre min hest bittløst kontra med bitt- jeg vet jeg har kontroll bittløst. Synes det er en forutsetning for bittløs kjøring at man har testet ut bittløst på hesten rimelig godt først, helst i alle gangarter og litt "pressede" situasjoner. Men jeg er av dem som på ingen måte tror at kontrollen øker proposjonelt med skarpere bitt...

Dere som driver hyppig kjøring med stabile hester foran vogn, som ikke er problematisk å kontrollere- om deres hest fikk et problem i munnen som gjorde at den ikke kunne bruke bitt- ville dere lagt all kjøring på hylla?[/QUOTE]

jepp...samme grunn som ragnhild, kjører jeg skal jeg og konkurrere...ergo må jeg bruke bitt...ser bare ikke poenget med å kjøre uten, en hest skal da kunne akseptere bittet, ellers må jo noe være galt...
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Siter Opprinnelig skrevet av Isbjørnen Vis innlegg

jepp...samme grunn som ragnhild, kjører jeg skal jeg og konkurrere...ergo må jeg bruke bitt...ser bare ikke poenget med å kjøre uten, en hest skal da kunne akseptere bittet, ellers må jo noe være galt...
    Det finnes hester som rett og slett ikke er komfortable med bitt. Min er en av dem. Han har hatt massive problemer inne i munnen sin, og selv om disse nå er ordnet opp i så godt det lar seg gjøre, så sitter det fremdeles godt i skallen på han at bitt er vondt og ubehagelig. Han er utredet av Ellen Schmedling.

Må man nødvendigvis kjøre på stang og med igjensnurpet nesereim for å kunne kjøre trygt? Er det en selvfølge for å i hele tatt kunne tenke på å spenne for? Mange har forsøkt å overbevise meg om det, ikke minst kjøreinstruktørene jeg har kjørt for i årenes løp. Min egen erfaring og min egen hest sier det motsatte.

Siter Opprinnelig skrevet av Puselusa Vis innlegg
    Det finnes hester som rett og slett ikke er komfortable med bitt. Min er en av dem. Han har hatt massive problemer inne i munnen sin, og selv om disse nå er ordnet opp i så godt det lar seg gjøre, så sitter det fremdeles godt i skallen på han at bitt er vondt og ubehagelig. Han er utredet av Ellen Schmedling.

Må man nødvendigvis kjøre på stang og med igjensnurpet nesereim for å kunne kjøre trygt? Er det en selvfølge for å i hele tatt kunne tenke på å spenne for? Mange har forsøkt å overbevise meg om det, ikke minst kjøreinstruktørene jeg har kjørt for i årenes løp. Min egen erfaring og min egen hest sier det motsatte.
    jeg sier jo bare at JEG ikke vil kjøre uten stangbitt, og har ikke sagt noe om gjensnurpet nesereim heller...kjører med en liverpoolstang og bruker vanlig aachen-nesereim...

hvis det at jeg ikke vil kjøre uten bitt betyr at ingen av dere ville latt meg kjøre hesten deres, ja hva så? min funker med det, enkelt og greit...
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Siter Opprinnelig skrevet av Puselusa Vis innlegg
    Om du leser hva jeg har skrevet tidligere, så skriver jeg egentlig svar på spørsmålet ditt: Nei!

Jeg kjører på trinse, og målet mitt er å kjøre på så lett/mildt bitt som mulig. At du har kjørt for instruktører som har forsøkt å overbevise deg om at man må det synes jeg er trist å høre. Instruktøren jeg sist kjørte for satte opp tøylene på samtlige som kjørte med stangbitt, og fortalte selv at han alltid kjørte med tredelt. Man skal være like følsom i kjøringa som i all annen ridning (mener jeg).

Men for å snakke litt fra helt egen erfaring med Janko: Han blir sterkere når jeg kjører enn når jeg rir. Ved ridning har jeg i tillegg setet og kroppen min å bremse med. I kjøring har jeg kun tøylene (og stemmen, men den fungerer noget selektivt :p). Av den grunn ønsker jeg å fortsette å ha den sikkerheten jeg føler jeg har når jeg kjører med bitt.
    Sist endret av Ragnhild : 15-09-2008 kl 00:47
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

Siter Opprinnelig skrevet av Ragnhild Vis innlegg
    Om du leser hva jeg har skrevet tidligere, så skriver jeg egentlig svar på spørsmålet ditt: Nei!

Jeg kjører på trinse, og målet mitt er å kjøre på så lett/mildt bitt som mulig. At du har kjørt for instruktører som har forsøkt å overbevise deg om at man må det synes jeg er trist å høre. Instruktøren jeg sist kjørte for satte opp tøylene på samtlige som kjørte med stangbitt, og fortalte selv at han alltid kjørte med tredelt. Man skal være like følsom i kjøringa som i all annen ridning (mener jeg).

Men for å snakke litt fra helt egen erfaring med Janko: Han blir sterkere når jeg kjører enn når jeg rir. Ved ridning har jeg i tillegg setet og kroppen min å bremse med. I kjøring har jeg kun tøylene (og stemmen, men den fungerer noget selektivt :p). Av den grunn ønsker jeg å fortsette å ha den sikkerheten jeg føler jeg har når jeg kjører med bitt.
    Vet du hva, jeg har lest hvert et ord både du og de andre har skrevet tidligere i debatten. Spørsmålet mitt var ikke rettet mot noen spesielle, det var mer et hjertesukk over det som ser ut til å være gjengs oppfatning i det kjøremiljøet jeg er bekjent av. Flott at det ikke er slik over alt.

Min blir sterkere med bitt. Han kjemper mot bittets virkning, rister og skrangler og legger seg på. Med bittløse alternativer kan jeg styre ham med lillefingeren eller stemmekommando, og han kan konsentrere seg om det han skal gjøre.

Siter Opprinnelig skrevet av Isadora Vis innlegg

Man kan jo kjøre med bittløst, men ha bitt under som en nødbrems, og ha 2 tømmer. Men man kjører ikke uten bitt med mindre man er på inngjerda bane da.
    .

dette var et meget godt forslag :-D
    Stahet er en god ting, man må bare vite når man tar feil

Siter Opprinnelig skrevet av Isbjørnen Vis innlegg

hvis det at jeg ikke vil kjøre uten bitt betyr at ingen av dere ville latt meg kjøre hesten deres, ja hva så? min funker med det, enkelt og greit...
    Vice versa.
    Det at jeg kjører bittløst skyldes hverken idealisme eller fanatisme - det er en løsning jeg er kommet fram til etter å ha prøvd (og forkastet) andre tilgjengelige alternativer. Den andre hesten min bruker jeg bitt på både under kjøring og ridning.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg