Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 14 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 133
    Barfottrimmer Borkus sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Grimstad
    Alder
    29
    Bilder
    5

Meninger for og imot bittløs kjøring!

Ble litt lei av å lese på den tråden "bittløs kjøring", hvor trådstarter kun vil ha erfaringer og alle kommer med for og mot argumenter.

Så jeg tenkte vi kunne ta det her i steden? Noen som har noen gode meninger og argumenter for eller imot kjøring uten bitt?

Selv kan jeg ikke se hvorfor folk har så mye i mot at man kjører uten bitt. Hesten min fungerer like godt uten, og de gangene jeg faktisk har hatt problemer ved kjøring har jeg hatt bitt. Jeg skylder ikke på bittet, men jeg har dermed ingen negative forestillinger om kjøring med bitt.
    Så om hesten fungerer uten, hvorfor bruke det da?

Noen som kan overbevise meg om annet?

Dytt... Hehe

Jeg er av den oppfatning at man har mer å ta i når man kjører/rir med bitt enn uten. Argumentet mitt for å kjøre med bitt er at jeg VEIT hva som kan skje om noe går galt når man kjører, og jeg har såpass respekt for det at jeg vil ikke utsette verken meg selv og ikke minst mine omgivelser for en eventuell løpsk hest. Konskevnesene med løpsk hest med vogn kan bli så mye større enn kun med rytter.

Janko er hva jeg vil si en meget stabil hest når det kommer til kjøringa, men jeg ser ingen grunn til å "utfordre skjebnen" å prøve å kjøre bittløst bare for gøy. Ikke kan man starte konkurranse med det heller, så. Den bittløse biten tar jeg heller når jeg rir på tur.

Men nå skal det sies at jeg er for å kjøre med så mildt bitt som mulig. Selv kjører jeg med vanlig tredelt muffebitt i alle konkurransene (dressur, presisjon og maraton), og både Janko og jeg trives godt med det.
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

En ting er å sette sin egen sikkerhet på spill, det er greit for en gjør det frivillig, men de som evt blir nedløpt av en løpsk hest med vogn på slep gjør det ikke frivillig! Og man vill nokk bli dømt nedenom og hjem om man kjører uten bitt enn med og de skjer noe, for man har tross allt mer å ta i med ett metallstykke i kjeften på hesten enn uten. Og det er ikke mye som skal til for å sikkre om en har kontroll eller ikke hvis hesten blir skremt.

Barfottrimmer Borkus sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Grimstad
    Alder
    29
    Bilder
    5
    Men jeg skjønner fortsatt ikke det med at jeg skal ha mer kontroll og større mulighet for å stoppe hesten om jeg har et stykke metall i munnen dens?
    Med min hest går det bare fortere jo mer jeg tar i tømmene og jeg bruker bitt, og det er jo ikke akkurat en fordel da:p

Og forventer dere virkelig at det alltid skal gå galt? Ja, jeg også forbereder meg på det værste, og jeg vet hva som kan skje om man ikke tar visse forhåndsregler.

Men dette at man har bedre mulighet til å stoppe hesten med bitt skjønner jeg dessverre ikke. Jeg er nok litt dum
    Men at det kan ta seg dårlig ut om noe skjer og man kjørte uten bitt kan jeg fortså, folk er jo lært opp til at man skal ha bitt og slik er det:p

De fleste hester er nok lettere å stoppe med bitt enn uten, rett og slett fordi det gjør vondt, men alt med unntak - som nevnt i den forje tråden så har jeg betrakelig mer kontroll uten bitt enn med, så det kommer nok veldig ann på hesten. Tornado er som Borkus' hest, jo hardere man er, jo vanskeligere blir han.

kjører nok ikke uten bitt nei, er dere gale? Jeg kjører utelukket på stangbitt, ganske enkelt fordi en hest som stikker med vogn kan gjøre mer skade enn en hest som bare har sal på ryggen...

Er det noen av dere som har sett hest komme hjem med vogn på halv åtte, oppskrapa og jævlig med kusk som har brekt armer og bein pga de ikke greide stoppe når hesten tok ut? livsfarlig....
    Buarskogs Bris & Jestis Rihanna.

“If you always do what you always did, you’ll always get what you always got.” Kyra K.

Før jeg begynte og kjøre hesten min selv, så mente jeg at bittløst var helt uaktuelt. Men nå når jeg er begynt og kjøre selv, så kjører jeg som oftest uten bitt. Så jeg har forandret mening når det kommer til dette:)
    Sist endret av Isadora : 25-01-2009 kl 11:36

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    38
    Bilder
    24
    Syns det kommer helt an på hesten om man kjører bittløst el ikke. Og tror nok at raser en hest virkelig ut så hjelper det lite med bitt el ej! Ang ulykke med hest og vogn så knekker skjekerne ofte- ikke alltid! Har selv vært med på hest som raser ut i ung alder-stoppet da vogna sto fast mellom trær! Og har sett hest som krasjet med bil, hesten var inni bilen mellom framsetene med frambeina! Skjekerne hadde knekt tidlig på løpeturen men var en som hengte fast i sela
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Siter Opprinnelig skrevet av Isbjørnen Vis innlegg

Er det noen av dere som har sett hest komme hjem med vogn på halv åtte, oppskrapa og jævlig med kusk som har brekt armer og bein pga de ikke greide stoppe når hesten tok ut? livsfarlig....
    Å jadda. Jeg har til og med vært med på en slik ferd selv, dog uten brukne armer og bein som følge. Etter at jeg og sidemannen min hadde prøvd både loddrette og vannrette posisjoner for å stanse dyret - uten reaksjon - fant vi det best å kaste oss av. Hestens ferd endte fastlåst mellom to trær, men til alt hell gikk det bra både med den og kuskene. Og ja, hesten hadde metall i kjeften.

Jeg har kjørt hest jevnlig siden jeg var fjorten, og den dag i dag går hestene mine like ofte foran vogn som under rytter. Den ene med bitt, den andre uten. Hvorfor har jeg forklart i den andre tråden. Slik vil det også fortsette.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg