Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 12 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 119

Tråd: Bildetråd!

Siter Opprinnelig skrevet av Muzikaa Vis innlegg
    Ok, jeg er absolutt med på tankegangen, det er bare en helt annerledes måte å gjøre ting på enn det jeg selv praktiserer. Jeg sier absolutt ikke at det er feil, men jeg personlig ser ikke helt formålet med at hesten kun bøyer halsen uten at kroppen forøvrig henger med...:)
    Ok, jeg skal prøve å forklare. Er ingen ekspert, men ut i fra de kursene jeg har vært med på skal jeg prøve å formulere meg så godt jeg kan :)

Poenget med denne bøyningen er jo som sagt at hesten skal bli smidigere å få strekkt den utvendige side. Når man jobber med denne bøyningen vil man i tillegg prøve å få inn innvendig bakben ved hjelp av sjenkel, delvis en versade.
    Etterhvert som hesten begynner å bli mykgjort og forstå rytterens vekt, skifte vekt (sitteben), vil den utifra denne bøyningsteknikken klare å bli så mykgjort at den holder bøyningen av seg selv. Noe som selvsagt gjør jobben din som rytter mye lettere.

Når da hesten er komfortabel med versade og vektskifte, vil den automatisk støtte seg til utvendig tøyle og sjenkel.

Hesten vil klare å balansere "bakdelen" og trekke frem til hånda de.

Man skal også være veldig påpasselig med tøylebruken, altså ettergiften. Ridningen skal kun dreie seg om sitteben, vektforskyvning og sjenkel.

Regner med du kan egentlig alt dette her fra før, da det er samme prinsipp som i vanlig dressur det bare utføres litt annereledes :)

Siter Opprinnelig skrevet av Muzikaa Vis innlegg
    Ok, jeg er absolutt med på tankegangen, det er bare en helt annerledes måte å gjøre ting på enn det jeg selv praktiserer. Jeg sier absolutt ikke at det er feil, men jeg personlig ser ikke helt formålet med at hesten kun bøyer halsen uten at kroppen forøvrig henger med...:)
    Det gjør ikke jeg heller. Bøyningen skal gå gjennom hele kroppen, ikke bare halsen. Jeg ser ikke hvorfor dette skal komme på plass etterhvert? Det er da ingen grunn til å vente med, jeg har i hvert fall aldri hverken fått beskjed om at kun bøyning i halsen har noe poeng, eller gjort det. Jeg vil absolutt ha bøyningen gjennom hele hesten, ellers kommer jeg ingen vei.
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

Aktiv bruker fabolos_willow sin avatar
    Ble medlem
    Apr 2007
    Sted
    Holmestrand
    Alder
    28
    Bilder
    40
    dere har helt rett.. altså.. det jeg har lært i dette tilfellet, er at man helle aldri skal krever mer bøyning enn hesten selv klarer å gå i. Ber man om for mye, har hesten lett for endten å falle sammen, gå bak bittet, eller rett og slett få knekk i nakken uten at kroppen henger med.

En fin bøyning er når hesten har hodet vinklet i en svak bue inn mot midten, og halerota vipper inn mot midten for hver gang den plasserer innvendig bakben(?) under seg. Først DA vil du vite og merke at hesten er gjennom bøyd!
    *Janne, Willander, Alma og Kompis*
    ~Mine bilder på Flickr~
    ~bloggen min~

Siter Opprinnelig skrevet av fabolos_willow Vis innlegg
    dere har helt rett.. altså.. det jeg har lært i dette tilfellet, er at man helle aldri skal krever mer bøyning enn hesten selv klarer å gå i. Ber man om for mye, har hesten lett for endten å falle sammen, gå bak bittet, eller rett og slett få knekk i nakken uten at kroppen henger med.

En fin bøyning er når hesten har hodet vinklet i en svak bue inn mot midten, og halerota vipper inn mot midten for hver gang den plasserer innvendig bakben(?) under seg. Først DA vil du vite og merke at hesten er gjennom bøyd!
    Helt riktig :) Ser at jeg ikke har nevnt noe om akkurat det.

Men uansett velger jeg å tro at bildet som denne diskusjonen stammer fra er litt uheldig, med tanke på skulder og bøyning. Da man selvfølgelig skal tenke på utvendig side når man rir, det kan kanskje virke som at man velger å kun konsentrere seg om bøyningen. Men det skal man da selvfølgelig ikke gjøre.

Veldig OT nå da dette er en bildetråd :) Så jeg velger å ikke kommentere mer ang dette i denne tråden, noen som melder seg frivillige til å starte en ny tråd om emne?

Her kommer en bildespam fra oss.

Noen som vil gi noen tilbakemld/kommentarer? :)
    (Bilde 3,4 og 6 er i trav)

Silje: Du gjør en GOD jobb med den hesten!

Nå krøller hun seg mye mindre synes jeg. Men hun blir litt rett i kroppen i kontraversadene, og går mer sjenkelvikning enn kontraversade. Kan du skrive litt om hvordan det går? Er litt nysgjerrig vet du

Siter Opprinnelig skrevet av Chevaleresse Vis innlegg
    Silje: Du gjør en GOD jobb med den hesten!

Nå krøller hun seg mye mindre synes jeg. Men hun blir litt rett i kroppen i kontraversadene, og går mer sjenkelvikning enn kontraversade. Kan du skrive litt om hvordan det går? Er litt nysgjerrig vet du
    Ja jeg sliter litt med kontraversadene og versadene. Etter at vi begynte å lære litt travér så har hun blitt så overfølsom at jeg ikke klarer å korrigere henne helt opp med litt utvendig i bøyningen

Bra at hun er så følsom, men innimellom har jeg gravd min egen grav for jeg glemmer meg selv og gjør mye rare små feil hun da tolker på sin egen måte :p

Har du noen gode råd for hvordan jeg kan få mere bøyning? Skal jeg legge pisken på skuldra/tappe litt på skuldra for å få mere bøyning i halsen? Eller skal jeg heller ta litt mere i innvendig tøyle og støtte opp på utvendig?

I kontsversadene pleier jeg å løsne opp litt på utvendig tøyle. Du kan også tappe på skulderen med pisken. Men første steg er at hun gir etter for innvendig tøyle i det du går inn i øvelsen, og både stiller og bøyer seg, ikke blir hengende fast der uten å gi etter som hun skal.

Det var en veldig fin hest du hadde =)

Siter Opprinnelig skrevet av Chevaleresse Vis innlegg
    I kontsversadene pleier jeg å løsne opp litt på utvendig tøyle. Du kan også tappe på skulderen med pisken. Men første steg er at hun gir etter for innvendig tøyle i det du går inn i øvelsen, og både stiller og bøyer seg, ikke blir hengende fast der uten å gi etter som hun skal.
    Kan hende jeg ikke er konsekvent nok med innvending, jeg tar litt, og slipper opp før hun gir etter. Hmmm.....

Nå må jeg gå LT i morgen også for å prøve
    Takk

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg