Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 13
    LivK
    Guest

Hva kan jeg lære hoppa på 2 år?

Vi har nettopp fått en nydelig shettisfrøken på for, som skal stå her sammen med Lappen i allefall til våren. Hun kunne visst ingenting, utenom å bli kjørt.

Så jeg lurer på - hva kan jeg lære henne? Noe enkelt og kanskje praktisk?
    Har også lyst til å lære henne å bli longert. Noen oppskrift?

Longering, viking fra press, løyper gjennom ting hun synes kan være skummelt, lange tøyler og venne på sal??
    Er bare fantasien som kan stoppe deg.

Lydkommandoer er ganske lurt. Miljøtrening, tillitsøvelser, vend henne på diverse utstyr osv.

LivK
    Guest
    Men.. HVORDAN lære henne de tingene? hehe.. Mulig jeg spør dumt nu!

OT; men har du kommet inn på skole Liv? Og tar med Irpa på flyttelasset?

LivK
    Guest
    Jepp. Irpa og jeg flytter til Søve vgs, Ulefoss, til tirsdag :)

Siter Opprinnelig skrevet av Hawttie Vis innlegg
    Men.. HVORDAN lære henne de tingene? hehe.. Mulig jeg spør dumt nu!
    Lydkommandoer kan du lærer du henne ved dat når du f.eks skal begynne å skritte, sier du høyt: SKRITTE!, så skritter du i vei med henne. Når du skal stoppe sier du ptroo, og stopper, osv.

Longering kan læres ved at en stiller seg i midten med longeringsline og pisk, så har du en hjelper med deg som står ved hestens hode og leier. Så roper du ut lydkommandoene etter hva du vil ha henne til å gjøre, så hjelper hjelperen hesten å forstå hva den skal gjøre. Etterhvert vil det gå uten hjelper.

Miljøtrening er jo bare å vende på hesten alt mulig. Lag lyder, vift med poser, gjør bråe bevegelser osv.

Tømkjøring er også lurt å lære henne. Da står en hjelper ved hesten hode, og en går bak og gir signaler(og lydkommandoer) og hjelper hjelper hesten å forstå hva som skal gjøres. Så vil det til slutt gå uten hjelper.

Når du skal venne på utstyr, så kan du f.eks ha på henne sele, og hvis hun blir urolig, så venter du helt til hun står rolig, også tar du av selen med en gang hun står stille, som en belønning. Funka supert med min unghest.

Ellers så er det lurt å ha ett bitt i lomma hele tiden, de liker å spise på ting osv, og hver gang det "klør" i munnen, kan du tilby bittet å tygge på, og da vil bittet bli en veldig positiv ting til hesten.

Dette er slik jeg gjorde det med toåringen min, men er sikkert mange andre måter å gjøre det på også. :)
    Sist endret av Alocado : 09-08-2008 kl 01:48

LivK
    Guest
    Takk :) Får prøve sånne lydkommandoer og vike for press og slikt først.

Siter Opprinnelig skrevet av Hawttie Vis innlegg
    Jepp. Irpa og jeg flytter til Søve vgs, Ulefoss, til tirsdag :)
    Spennende!!! :)
    (Skal du på nordisk?)

LivK
    Guest
    Hvor, når osv? Muuulig.. hehe.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg