Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 38

Behøver hjelp til forståelse av travutstyr...

Har altså følgende element:

* En innkjørt nordlandshest pen er han også
    * En (i utgangspunktet) trav-treningsvogn med bilhjul, som når blir pusset opp (les: mannen min pusser, sveiser og lurer på hvor høyt jeg må ha setet, hvor langt bak det ene og det andre burde settes etc, etc) Blir bra når den er ferdig.
    * En travsele (surresele) i str ponni, som jeg synes er for liten til hesten.

Det jeg lurer på er dette med travselen. Ikke vet jeg (eller andre på stallen) hvordan brøstselen og/eller bakselen skal festes, hvordan vi snurrer snurreselen, og om en del av snurredingsen også skal under magen på hesten.....ja dere skjønner, dette kan vi ikke.....men gjøre det, det skal vi.....kremt
    Det eneste vi er enige om , er at jeg nok må ha en sele i str cob.

Så går jeg over til alle mine spørsmål. Fint om dere begrunner deres svar, da det nok her er som det meste innen hestesporten, at det finnes mange meninger om det meste.

1. Hva er */- med lettsele og travsele sett mot hverandre? Hva trenger jeg til hobby-tur-kjøring?
    2. Må jeg nødvendigvis bytte ut hele selen hvis jeg må ha ny sele, eller kun saletten? Kjørehodelag trenger jeg ikke. Jeg har en halereim, baksele og brøstsele som er helt ok (eller , vet jo ikke hvor og hvordan brøstreimen og bakselen skal festes, så det kan jo godt være de heller ikke passer...)
    3.Kan jeg gå bort fra snurresele, og heller kjøpe QH-sele? Hva er det jeg isåfall (nøyaktig hvilke produkter hos f.eks sulkyogsadel.no) må kjøpe som jeg må feste (sveise?) i vognen?
    4.Hvilke navngitte deler er det en sele skal bestå av? Har hørt snakk om sikkerhetsreim, men ikke sett noen som ligner på den travselen jeg har....

Dere må gjerne tegne og forklare, og legge inn masse bilder, slik at jeg få litt kunnskap banket inn
    Sist endret av julnil : 06-08-2008 kl 11:00
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

insolita
    Guest
    Lettsele synes jeg er til tømmekjøring og tømmekjøring only. Folk bruker mange ord om hverandre men jeg synes eneste alternativ i "den kategorien" er travsele. Travsele kommer med to typer fester, surring eller QH. Skal man ha QH må man ha feste for dette til vogna, men dette kan kjøpes separat. Du får dog et lite problem dersom dragene er for bøyde. QH tåler begrenset med belastning, så du kan ikke feste veldig tunge vogner til det. Det greieste er for de fleste dermed surresele.

Sikkerhetsreim? Tenker du på den reima som vi surrer rundt draga når vi bruker QH? Den skal være på til løp, men ikke alle bruker det i trening. Synes det er en veldig grei sikkerhet. Ellers består surreseler av to reimer, hvorav den ene kommer undenifra, surres i draget og festes i seg selv. Den andre kommer ovenifra, surres rundt draget og går under magen og festes i seg selv der (skremmende dårlig forklaring). Jeg vil ALDRI kjøre uten begge disse. Hvordan de surres er en smakssak.

Du må ikke bytte ut hele styret nei, men det er faktisk ofte det billigste. Størrelse ponni kan jo være ment til shettis, og da blir det kanskje litt lite ja. Du kan bytte ut gjordten om det er den som er for liten. Det spørs rett og slett hvilke deler som ikke passer. Men jeg mistenker at du ikke egentlig har en travsele? Har du bilde av den? Sett den gjerne på hesten så ser vi.

Det jeg vil anbefale er å lage til et trinsesystem på vogna slik at brøstet festes i dette. Dersom du har et passelig kortbrøste nå så kan dette være godt nok. Kan prøve å få tatt noen bilder av trinsesystem i dag. Enkelt å lage og bedre for skulderfriheten til hesten.

Men baksele? Litt usikker på hva du mener her. Minuset med travsele er jo at vi ikke har/bruker baksele. Skal du kjøre mye i nedoverbakker og ikke har brems på vogna, så kan det bli vel mye. Særlig om vogna er tung og hesten liten. Da er det vel andre løsninger som f.eks en maratonsele som er bedre. Arbeidssele kan og funke, men selv synes jeg det er vel mye lyd på sånne. Det er nok mulig å montere på en slags baksele på en travsele, men jeg er jaggu ikke sikker på hvordan det skal løses. Må evt. feste den i selve vogna rett og slett? Her er jeg blank.

AnetteH
    Guest

Dette er QHfeste du trenger på vogna. Det koster ca. 150..

Insolita: Jeg skal feste selen på hesten i dag, og ta bilder, skal også ta bilder av bakselen. Og av vogna under oppussing.
    Jeg kunne tenke meg å bruke baksele for å indre at den går fremover i nedoverbakker. Siden mannen min fikser denne, kan jeg få han til å sveise på et par fester for å sette baksele fast :) Så kan jeg velge om den skal brukes eller ikke, alt ettersom.

AnetteH: Hva er det du har på hesten istedenfor brøstsele?
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

insolita
    Guest
    Den hesten har en vanlig QH-travsele med et brøste som ikke er egnet for annet enn veldig lette vogner (løpsbrøstet).

Første bilde viser hesten min med en travsele i str "full". Her synes jeg saletten klemmer veldig i enden, og den ligger dårlig inntil hesten. Sees bedre i bilde nr 2.

Bilde nr 2. Travsele str "full"

Travsele i str ponni. Ogse her synes jeg saletten klemmer veldig i enden. Men ellers synes jeg den klart passet bedre enn i full størrelse.

Travselen i str ponni. Her sees bedre hvordan enden av saletten klemmer inn i siden på han.

Brøstselen. Denne synes jeg er passelig i størrelse. men hvordan er høyden på den? korrekt, eller skal den lavere?

Vognen under oppussing.Blir nok å bruke surresele på denne, da festene må kunne dra litt tyngde. Lages for to personer,og hjulene er bilhjul.

Kan hesten min bruke travsele? Eller må jeg gå for noen andre typer? Isåfall hvilken?
    Vil en travsele i syntetisk materiale klemme mindre i sidene?
    Hvordan og hvor feste brøstselen?
    [/CENTER]

Tur kompiser Tone sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Bodø
    Alder
    40
    Bilder
    24
    Først av alt- vær så snill og ikke legg saletten på manken til hesten! Den skal ligge bak manken og skuldrene.

Jeg personlig ville ikke kjørt den vognen med travsele eller brystsele! Syns den skal kjøres med arbeidssele eller maratonsele! Bildekk er blytunge....
    Ingen fester
    Ingen fritid
    Ingen framtid?

Har du ikke halereim på sela, eller henger den ikke på sela enda ?
    ~ Granly Rigel <3

Siter Opprinnelig skrevet av Tone Vis innlegg
    Først av alt- vær så snill og ikke legg saletten på manken til hesten! Den skal ligge bak manken og skuldrene.

Jeg personlig ville ikke kjørt den vognen med travsele eller brystsele! Syns den skal kjøres med arbeidssele eller maratonsele! Bildekk er blytunge....
    Den vogna der er jo brukt av travfolk som har trent traverne sine MED travsele...

Siter Opprinnelig skrevet av GranlyRigel Vis innlegg
    Har du ikke halereim på sela, eller henger den ikke på sela enda ?
    Svarer for henne:)

Ja, hun har halerem, er bare ikke på akkurat der:)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg