Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 9 av 9

Kondistrening og galoppsjenkel

Jeg har fått meg en fin arabervallak på 5 år på for. Han har mye potensial og kan bli riktig flink med god trening. Jeg har to problemstillinger. Det ene er at han har utrolig dårlig kondis. Hvordan kan jeg øke kondisen hans når jeg rir på banen? forskjellige øvelser? Og hvordan kan jeg bygge opp muskler på banen? forskjellige øvelser?

En annen ting er at han ikke behersker galopp sjenkelen så godt. hva kan jeg gjøre for å lære han det på nytt igjen? Det virker som han ikke kan øvelsen, og det tror jeg ikke heller han kan. Noen tips?

Setter utrolig pris på svar :)

Rytterlinja FTW nano sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2007
    Sted
    Trondheim
    Alder
    29
    For å forbedre kondisjonen ville jeg heller ridd ut på tur:) Intervaller og lange turer i skog og mark.

Ang. muskler kommer det jo etter hvert. Fokuser på å ha hesten skikkelig løsgjort og avslappet, så vil den bygge muskler. Alt du gjør bygger muskler, men om du klarer å gjøre tingene riktig vil du få mer utav det. Heller gjør basic ting som overganger, tempovekslinger, lette sideførende øvelser, enn å gjøre ting vanskelig og avansert for hesten, og som kan få det til å oppstå spenninger osv

For innføring av galoppsjenkel finnes det mye bra stoff på nettet da. Bla. på hest.no under dressur, eller samme side, NH trening for å få traver til å fatte galopp. (Det fungerer helt sikkert på andre hester enn travere også:)) det er to forskjellige metoder iallefall. den ene ved teknikk i ridning og den andre ved hjelp av klikkertrening..

lykke til da:)
    Blogg:)
    Nano<3Fanatic

Lær han det i longe først, altså med ord. Så kan du overføre det når du skal lære han galloppsjenkel. Du gir sjenkel å sier samme som han har lært i longe:) så kommer det av seg selv uten ord etterhvert:)
    *Hvil i fred, Halo Po*
    <a href=http://hest.no/blogg/blogg.html?bid=22373 target=_blank>Bloggen</a>

Tusen takk for svarene:) Jeg skal bruke de. Men for å få muskler, skal jeg jobbe han sånn at han går ned på tøylene eller?

lonsjering med innspenning, tømmerkjøring, tømmerlongering, lange tøyler og annet bakkearbeid er veldig god styrketrening. I tilleg bør du jobbe mye i skritt, det er utrolig hvor mye mer hesten presterer i trav og galopp når den bare er gjennomridd i skritt, (du skulle sett gampen min i dag etter at jeg jobbet i skritt i ti min!) varm opp i trav, og prøv og jobbe han noenlunde på tøylen, og pass på at du har han med bakfra, og prøv og få opp ryggen. Derreter går du tilbake til skritt og jobber litt, ri litt versader og sideførende for og få skuldre på plass og bøye ordentlig, og få bakbeina godt innunder og ryggen opp. Derreter jobber du han i trav og galopp. Øk gradvis!

Jeg finner ikke de fatte galopp greiene på hest.no- dressur?

Lange skritteturer i skog og mark (gjerne ulendt terreng), lange travstrekker og intervalltrening er flott for å bygge opp kondisen. Galoppsjenkel vil jeg anbefale deg å lære hesten i longe først, med en stemmekommando, og så overføre det til ryggen. Si stemmekommandoen samtidig som du legger galoppsjenkel når du rir, så kommer det som gjerne "av seg selv" etterhvert. :) Man opplever ofte at det er lettere å innføre galoppsjenkel på tur enn på bane.

Når du rir på banen synes jeg ikke at du skal fokusere på å få hesten "ned på tøylen" (jeg ser for meg at hesten her vil gå å bøye på nakken, hva er det du ser for deg når du bruker uttrykket "gå ned på tøylene"?). Mange overganger mellom skritt og trav, masse bøyde spor og gjerne sidebevegelser om hesten kan det, er flott å trene på. Om hesten får en riktig balanse mellom banetrening, turer med skritting, traving, klatring og etterhvert galoppering, vil den kunne bygge de rette musklene til å bære seg riktig og gå til tøylen. :)

Som ingvild sier, ikke fokuser på å få han på tøylen! hesten er 5 år gammel, å det høres ut som han ikke kan så veldig mye. Ri masse på tur og få opp kondisen før du begynner å trene skikkelig på banen.
    Ri korte økter på banene i starten. En halvtime holder i massevis! Skritt masse, hvertfall 50% av tiden nå som han ikke er i form. Fokuser på å få en myk og smidig hest. Den skal sette bena skikkelig under seg og høre på deg. Når den får til å sette bena skikkelig under seg, heiser ryggen og jobber med ryggen, vil den etterhvert gå til tøylen.
    *Hvil i fred, Halo Po*
    <a href=http://hest.no/blogg/blogg.html?bid=22373 target=_blank>Bloggen</a>

Ok:) Tusen takk for svarene.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg