Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Innkjøring

Aktiv bruker Hanne sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nordre Land
    Alder
    34

Innkjøring

Driver nå å skal kjøre inn min 2 års shettishingst. Jeg har tømmekjørt han ca to ganger i uken det siste halve året. Vi har for det meste bare gått rett frem på tur. Skrittet og travet. Denne uka har jeg tømmekjørt han fire ganger med drag (to staur på hver side pluss en på tvers bak). Det har gått utmerket. Trengte bare leier den første gangen. Han stakk riktig nok fra meg i går, men det var min feil som ikke var oppmerksom nok. Kunne vær unngått... Og det gikk heldigvis bra...

Han har vært utrolig hele veien. Reagerer ikke på noe nytt av ustyr eller noe. Går som om han aldri skulle gjort noe annet! Det jeg lurer på da er om han er klar til å spennes for vognen? Tror han er klar og at det vil gå helt fint. Men er så redd noe skal gå galt! Noen invendinger fra noen? Tips? Råd?

Jeg er ikke den mest drevne kusken akkurat, og har vel ikke akkurat drevet med innkjøring før. Så får forhøre meg litt med "ekspertene" her før jeg tar skrittet og spenner for!
    Vedlagte bilder
    Sist endret av Hanne : 25-05-2008 kl 16:55

insolita
    Guest
    På med slagreim i hvertfall, og ha leier med longetau.

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nordre Land
    Alder
    34
    Siter Opprinnelig skrevet av insolita Vis innlegg
    På med slagreim i hvertfall, og ha leier med longetau.
    Ja, det har jeg tenkt til. Tar med to leiere også tenker jeg.

Eg ville prøvd å leie hesten både forran og bak vogna, for å vende seg til lydane. Du kan og prøve å få nokon til å leie vogna medan du taumkøyrer, at han går mellom sjekrene men at dei ikkje er festa.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nordre Land
    Alder
    34
    Siter Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis innlegg
    Eg ville prøvd å leie hesten både forran og bak vogna, for å vende seg til lydane. Du kan og prøve å få nokon til å leie vogna medan du taumkøyrer, at han går mellom sjekrene men at dei ikkje er festa.
    Har puttet han inn mellom sjekene en gang. Var et innfall jeg fikk da jeg bare hadde han i grime og leietau. Dro vogna med en arm og leide hesten med den andre. Han gadd såvidt ikke kikke på den en gang! Så tror nok selve vogna er grei, men kan jo bli skummelt om den sitter fast og han kjenner tyngden.

Edit: La til noen bilder fra i går i første innelgget. Ikke verdens beste kvalitet. Høyballetau er en fin ting forresten, fikser det meste. :)
    Sist endret av Hanne : 25-05-2008 kl 17:39

Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Nordre Land
    Alder
    34
    Hvor ofte bør han kjøres? Han er jo bare to år, så vil ikke overdrive. Men kjøringen må jo samtidig holdes ved like. Samt at det er greit det går litt framover, at vi lærer litt nytt og han får trent på seg litt muskler kanskje.

Dypt elset og sårt savnet Klara og Trico sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Finsland (Kristiansand)
    Alder
    37
    Jeg ville spent han for og fra vognatil han var helt avslappet med dette. Så ville jeg begynt å flytte han rundt med dragene når han var for spent. Så ville jeg også "hærja" med vogna til han var fortrolig med dette.
    Så spent for å kjøre tur. Med leier de første gangene.

Når du har på løsdragene kan det være lurt å snu masse, da lærer han at det ikke er skummelt.

Hvis du ser nedpå DENNE siden så har jeg blogget de innleggene som jeg har laget av Trico når han er til innkjøring hos Ole Johansen. De heter Trico til innkjøring Del 1,2,3 og 4. Og Trico = kjørehest Del. 1.
    Der kan du helt sikkert få noen tips. Rikt illustrert med bilder.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg