Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 44

Tips for tørre høver?

Jeg håper det ikke er en sånn tråd fra før av, jeg kunne ikke se en iallefall.

Jeg sliter litt med både Albina og Asthor sine høver at de blir for tørre. De blir litt smuldrete, rett og slett. :-(

Jeg har satt begge to på Farrier's Formula, som jeg fikk anbefalt av en vetrinær for en stund tilbake sida, og de får gulerøtter. Jeg dusjer alltid av høvene deres når jeg tar dem inn, nå som det er såpass varmt (få av leire), og nå prøver jeg å ta matolje utenpå der igjen når det har tørket for å holde på den fuktigheten. Jeg har også planer om å begynne å ha på perubalsam (helt øverst på hoven) igjen.

Har dere noen gode tips for å motvirke tørre høver?

Når høvene blir spylt mye med vann blir de jo tørre. leire gir faktisk fuktighet så om hesten har leire inni hoven er det faktisk greit å la de stå litt med det. Ellers pleier jeg å smøre ganske ofte med en mild fuktighetskrem bare. og ca en gang i uken smører jeg de med litt sterkere hovfett. har hvertfal aldri hatt tørre høver etter jeg begynte med dette. tingen er vel at de kan bli litt avhengige av det, spessielt om man bruker sterke kremer og hovfett ofte, derfor jeg tar det bare en gang i uken.

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Hovslageren min anbefalte å vasse i saltvann, eller sette hestens hover i bøtter med saltvann. Fungerte faktisk. :)

Therese
    Guest
    Bare et spørsmål: Hvis jeg har leire på hendene blir det fort tørt og ekkelt. Det er ikke samme med høvene altså?

Hvis jeg har forstått det rett burde hoven være fuktig (vann) før man tar på evt. olje, slik at det holder fuktigheten inne eller noe i den duren. Olje vil jo holde fuktighet ute? Med andre ord ingen vits å ha olje på tørre høver?

Silje og Tindra
    Guest
    Noen tips for høver som er tørre og steinharde inni og på ballene?

Marianne og hesteflokken
    Guest
    En hov skal være ganske tørr.
    Lager den "spor" feks på betonggilvet når den har stått der, er ikke høvene tørre.
    Langt oftere sprekker og smuldrer de, fordi høvene er for våte.

Hvordan grunn er det i luftegården din og er boksene tørre?

Marianne - De lager ikke spor. De skal være tørre ja, men ikke "smuldrete". Asthor står ute hele tiden, og der er det slik som jeg beskriver under her. Albina står inne om natta i tørr boks, og ute på en litt tørr luftegård om dagen.

Karoline - Det med gjørme - det er hovslagerene som har fortalt det her til meg. Gjørme er bra det, så lenge hesten står i våt gjørme hele tiden. Men sånn som det er for Asthor så kan han gå i våt gjørme først, men så stå på steder der det er helt tørt, og da tar gjørma fuktigheten fra høvene hans. Derfor spyler jeg høvene.

Therese - Jeg snakket med en hovslager om det her, og han mente at høvene burde stå i et vannbad før man har på olje, for at det nettopp skal være fuktighet i hoven før man har på olja. :-D

Embliss - Skal prøve det å sette beina dems i bøtter med saltvann. :-D Det har jeg egentlig blitt forslått før, jeg bare lurer på om de vil stå stille med beina i bøtter.

Gjerne fortell meg at dere synes hva jeg sier/forklarer er helt på trynet, det er bare ting jeg har kommet fram til etter å ha spurt og gravd samtlige vetrinærer og hovslagere jeg har hatt på hestene mine. Jeg vil ha flest mulig meninger og tanker, slik at jeg kan plukke med meg det som passer meg. :-D

Om det er vanskelig å få dem til å stå med bena i bøtter kan du prøve dette. Putt saltvannblandingen, ca en halv liter bare, oppi en dobbel plastpose og tre denne på benet. Bruk Gaffatape (sånn tykk grå og tape rundt leggen til hesten. Det går gjerne hull i plastposen, men jeg står ute på jordbunn og da tar det litt tid og om det renner ut gjør det ikke noe.
    Jeg gjør dette når jeg skal la hesten stå i klorvann. (1 kork klor, en halv liter vann) Jeg måtte gjøre det etter at hesten hadde hatt hovbyll, når jod-kuren var over for å desinfisere og holde det rent.
    Jeg har hestene uten sko og liker det best når det er tørt. Særlig stråle og baller kan gjerne være stein harde. Synes høvene til mine bare blir hardere og bedre at tørt vær og underlag. God hovfunksjon og blodsirkulasjon og hovfasong holder høvene friske. Men de er tunge å trimme fordi de er så stein harde!!!

Da skal jeg prøve det til helga tror jeg. Blir nok litt av et syn.
    Takk for tips.

Smør under hoven, ikke på veggen.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg