Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 6 FørstFørst 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 56
    Jeg begynte min ridekarriere på en rideskole, hvor de rir "spesialdressur/konkurransedressur". Nå vi skulle lære å ri hesten på tøylen, skulle vi legge innvendig hånd på låret og dælje til med den innvendige sjenkelen så hesten ikke skulle falle innover. Senere lærte vi å ta og gi, eller "hal i og dra" som er en mer beskrivende metode. Sitsen var ikke så farlig, bare du dælja til bakfra og tok og ga forfra. Resultatet ble hester som gikk på forparten, ble overbygde foran, ofte med like muskler og framdrift bakfra (og sikkert hester med masse skader i munnen og låsning i nakke osv).

Etter å ha fått min egne hest som jeg rei på samme måte, stadig på framparten, og stadig feil, kom ei venninne og sa "tror du virkelig dette er riktig måte å ri hesten på? Tror du det er behagelig for den å blir dratt i munnen og denkt til med sjenklene?". Det fikk meg til å tenke, og jeg blei turrytter i 2,5 år.

Begynte å ri dressur igjen for 1 år siden (januar -08), men visste ikke helt åssen jeg skulle få til det her utenå falle tilbake i gamle vaner. Tok derfor av nesereima - gapte hesten tok jeg for mye i munnen hans. Rei litt sideførende øvelder og prøvde å lese litt, eks. i "sentrert ridning" for å få en pekepinn på hva som var riktig.

I sommerferien dro jeg på ukeskurs til Trollspeilet, som driver med klassisk dressur - og fikk et gjennombrudd Etter å ha retta på sitsen, begynte ting virkelig å løsne for oss. Hesten brukte bakparten og ryggen ved hjelp av øvelser og tepring på sits (istedet for å sparke på og dra i innvendig tøyle, sånn som jeg ble bedt om på den ene ridetimen jeg prøvde meg på her nede, en månedes tid før jeg dro til TS).

Klassisk dressur vikrer faktisk Hesten bygger muskler, bruker seg riktig, låsninger osv. (som blir behandlet av osteopat forsvinner - jada, er jo pga. behandlingene, men det er vel en grunn til at det ikke kommer tilbake?).

Derfor rir jeg klassisk
    Sist endret av tuuuva : 13-03-2009 kl 12:37 Årsak: Legge til noe
    Tuva og Pooh

Jeg er også av den oppfatningen at hestene trives så mye bedre med AR=)

I hvert fall gjelder det for våre, og det mest interessant er vel Fjordinghoppa vår. Hun er 16 år nå, og har stort sett bare vaset på tur i hele sitt liv. Alle har kunnet bruke henne, for hun var jo så lat og grei... Nå er hun det mest energiske jeg har ridd på mange år, og arbeidslysten er så stor!

Senest i dag var jeg på ridetur(jeg leide) med min tre år gamle datter, da Fjordingen egentlig er hennes hest må hun jo få ri henne litt. Og hesten samler seg flott, traver energisk i samling med en treåring på ryggen. Det gjorde hun virkelig ikke med noen tidligere, og det er SÅ godt å se!

Hvilken lykke denne ridestilen har gitt meg, og ikke minst hestene våre:)
    Livet leves forlengs og forstås baklengs

R.I.P Zalo <'3 Augustina sin avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    25
    Bilder
    1
    Vel, jeg rir vel den såkalte "konkurranse-dressuren". Det er sånn jeg har blitt lært å ri, og trives med det, fordi jeg synes det fungerer- men likevel har jeg ridd den klassiske dressuren som inga mener, og det er kjempemorro! Det er desverre ikke noe jeg ville lagt opp all treningen til, fordi jeg ikke vil endre alt for mye på det jeg gjør (ikke annet enn å forbedre), men jeg vil fortsette å ri "klassisk" når jeg har muligheten.

Jeg er villig til å prøve det meste, og plukke med meg det som funker til min egen ridning og hest! :)
    AUGUSTINA&LÖWENHERZ
    Et grundig arbeid gir et godt resultat.
    - Blogg -

At du finner en metode som funker for både deg og hesten er jo det viktigste - uansett om det er konkurranse-dressur, klassisk eller en blanding
    Tuva og Pooh

R.I.P Zalo <'3 Augustina sin avatar
    Ble medlem
    May 2007
    Sted
    Oslo
    Alder
    25
    Bilder
    1
    Siter Opprinnelig skrevet av tuuuva Vis innlegg
    At du finner en metode som funker for både deg og hesten er jo det viktigste - uansett om det er konkurranse-dressur, klassisk eller en blanding
    Nettopp! Og jeg liker ikke å kun ha èn metode på forskjellige hester, hestene er forskjellige og funker på forskjellige måter. Målet er jo det samme (nå sier jeg ikke at jeg rir rollkür om det funker best, men du skjønner sikkert hva jeg mener! )
    AUGUSTINA&LÖWENHERZ
    Et grundig arbeid gir et godt resultat.
    - Blogg -

Fordi jeg tror klassisk er best for hesten. At det i tillegg er kjempemorsomt er jo en bonus

Nora og Juniblest
    Guest
    Konkurransedressur = Anky og Andreas Helgestrand, de folka der

Klassisk = Spanske Rideskolen i Wien, tyrefektere i Portugal, Arthur Kottas

Akademisk = Bent Branderups tolkning av den klassiske dressuren. Han gjør den mer kunstferdig og "pen", og tempoet kjøres heeeelt ned. Hovedforskjellen er at en klassisk ekvipasje vil overleve i ringen med oksen, mens den akademiske kun vil vare et halvt minutt.

Jeg rir klassisk fordi det fungerer, kurerer og forebygger slitasjeskader hos hest og rytter, og fordi hesten min får så forbaska fin overlinje av bare et par måneder trening Jeg er frelst, passed the point of no return.

Siter Opprinnelig skrevet av Nora og Juniblest Vis innlegg
    Konkurransedressur = Anky og Andreas Helgestrand, de folka der

Klassisk = Spanske Rideskolen i Wien, tyrefektere i Portugal, Arthur Kottas

Akademisk = Bent Branderups tolkning av den klassiske dressuren. Han gjør den mer kunstferdig og "pen", og tempoet kjøres heeeelt ned. Hovedforskjellen er at en klassisk ekvipasje vil overleve i ringen med oksen, mens den akademiske kun vil vare et halvt minutt.

Jeg rir klassisk fordi det fungerer, kurerer og forebygger slitasjeskader hos hest og rytter, og fordi hesten min får så forbaska fin overlinje av bare et par måneder trening Jeg er frelst, passed the point of no return.
    Godt det endelig kom en definisjon....

Siterer siste avsnitt:
    "Jeg rir klassisk fordi det fungerer, kurerer og forebygger slitasjeskader hos hest og rytter, og fordi hesten min får så forbaska fin overlinje av bare et par måneder trening Jeg er frelst, passed the point of no return."

Me too!!!!
    "There are no shortcuts to any place worth going."

Det er viktig, selv om det er vanskelig ved første øyekast, å skille snørr og barter, epler og appelsiner, klassisk, barokk og akademisk.

Bent Branderup sier selv han driver med Akademisk ridekunst, hvor det han gjør er å kopiere ridestilen fra en helt spesifikk epoke. I denne epoken oppsto stilarten "barokk", og akademisk ridekunst blir ofte (feilaktig) kalt "barokkridning". I den epoken Branderup søker å kopiere ned til minste detalj, var det blant annet vanlig å svaie mye mer i ryggen enn det som regnes for korrekt i den klassiske dressuren.

Klassisk dressur er et begrep som omfavner mye, fra Iberisk bruksridning via klassisk ridning slik f. eks Anja Beran driver med, til den Spanske Rideskolen i Wien hvor en av de aller beste læremestrene denne skolen har hatt faktisk lever nå. Han heter Arthur Kottas Heldenberg og holder clinics og gir instruksjon. Man kan ri for Arthur Kottas blant annet ved å først dra på kurs med Claire Lilley i sverige. Hun kan forberede deg til å evt ri for Kottas og gir superbra instruksjon.

Så har vi den tyske skoleretningen, hvor vi blant andre finner Wilhelm Müseler. Müseler selv er død nå, men han skrev en bok... Müselers "Riding Logic" er svært god og nyttig. Bare vær oppmerksom på at en del av bildene i den nye utgaven viser hester som går både skakt og henger på forparten. Hadde Müseler kjent til disse bildene, ville han rotert i graven. Bildene viser ryttere som ofte gjør det ganske motsatte av hva teksten forklarer at er korrekt, og hvorfor. Det tyske rytterforbundets bøker er også gode. Når hester ris bak loddplan eller knekkes ned i LRD (også kalt rollkur), er dette i strid med hva det tyske rytterforbundet holder for å være korrekt. At disse rytterne får poeng som sender dem helt til toppen er ganske merkelig, all den tid dressurreglementet følger den tyske utdanningsskalaen. Reglementet sier klart at hvis hesten går bak lodd, skal ikke øvelsen gis mer enn fire poeng.

Til sist: Den "moderne" dressuren, av noen kalt "sportsdressur". Denne dressuren skal egentlig ikke eksistere da den hverken finnes som begrep hos noe rytterforbund, og fordi det vi ofte forbinder med denne måten å ri på strider mot grunnprinsippene i all trening av hest. Mye av det vi ser i denne typen dressur er et produkt av dårlig tid. Hestene skal ris frem fort, vinne fort, stige fort i pris og selges. Da kutter man hjørner og glemmer at det tar tid å trene en hest fra grunnen, og man glemmer at dressuren har som mål å skape en sterk, smidig og langlivet hest. Når jeg tenker moderne dressur tenker jeg først og fremst på alle de "smarte" treningsmetodene og remediene en del ryttere benytter seg av, hvor hensikten er å øke tempoet i utdanningen til hesten. Tilsynelatende lykkes man, for hesten tøffer gjennom klassene, helt opp til GP og er klar for GP som åtte-niåring. Med tanke på at hesten skal regnes som ungdyr til den er seks år gammel, er dette rovdrift på hestene. Du har helt enkelt ikke nok tid til rådighet til å trene en hest sterk nok på fire-fem år, (fra den først ris inn og trenes i tre-fireårsalderen og frem til den er åtte-ni) til at hesten kan gå øvelsene i GP korrekt.

Øvelser er ikke for show. Øvelser har til hensikt å trene hesten sterkere og smidigere. Du kan ikke trikstrene hesten til å gå en korrekt piaffe. Presser du igjennom øvelsene før hesten er sterk nok, og uten at du har gjort grunnarbeidet skikkelig, vil hesten strutte med rumpa i travet, vralte fra side til side i piaffen, gå på to spor i galoppen, hive seg fra side til side i byttene, slippe ryggen i passage, slenge bena opp og frem i hanemarsj i øket trav (fordi hesten ikke er sterk nok til å bære seg skikkelig bakfra og derfor havner på forpart), blant annet. Det er lett å la seg blende av dressuren, men hvis hesten ikke er løsgjort, ikke er rak, ikke bærer seg bakfra og går med taktfast schwung (som betyr at hesten skal fjære i bakbena!) - ja da er ikke øvelsen korrekt utført. Da ris hesten på en måte som er skadelig for hesten. Det er dette de såkalte "klassiske" rytterne tar avstand fra. Fra snarveiene, og konsekvensene av dem.

Siter Opprinnelig skrevet av Chevy Vis innlegg
    Det er dette de såkalte "klassiske" rytterne tar avstand fra. Fra snarveiene, og konsekvensene av dem.

Ja!
    "There are no shortcuts to any place worth going."

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg