Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 6 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 56
    klassisk feltrytter Hanna sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    28
    Bilder
    15
    egentlig er det litt trist at det er en forskjell på "klassisk dressur" og "konkurransedressur". det burde vært det samme egentlig.. for noen er det jo det, heldigvis, jeg prøver mitt beste iallfall :)

“If the person you are talking to doesn't appear to be listening, be patient. It may simply be that he has a small piece of fluff in his ear.”
    Winnie the Pooh

blogg

Siter Opprinnelig skrevet av Hanna Vis innlegg
    egentlig er det litt trist at det er en forskjell på "klassisk dressur" og "konkurransedressur". det burde vært det samme egentlig.. for noen er det jo det, heldigvis, jeg prøver mitt beste iallfall :)
    Nei, er jo det som er litt av poenget. I de høyere klasser blir det jo mer og mer vekk fra å pjåte inn mest mulig øvelser, og heller fokusere mer på samspill etc. Var på kurs der det var litt snakk om dette for ikke så lenge siden. Der kursleder var både dressurdommer og drev med akademisk dressur. (som jeg kanskje vil si ikke er så langt fra klassisk dressur).
    og så klart, det er jo forskjellige typer ryttere innen alle forskjellige grener. alle rir ikke likt..

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Renate
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Hanna Vis innlegg
    Ja, og egentlig burde det ikke være sånn. Store deler av dressurreglementet er hentet fra Gueriniere, så mulighetene er der!
    Men det ene utelukker heldigvis ikke hverandre, man kan drive med konkuransedressur og ri klassisk, og man kan ri klassisk dressur og starte konkurranser :)

Konkurransedressur er jo ikke synonymt med rollkur, og det finnes mange dyktge ryttere der ute som har sin base i den klassiske ridelæren. Heldigvis! :)

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Jeg rir "klassisk dressur" fordi dette er den dressurformen der jeg klarer å se tankegangen bak ting, samt at jeg klarer å skille på resultatene jeg oppnår under en ridetime.

Instruktører i klassisk/barokk/akademisk/sentrert er gjerne flinkere til å videreformidle sine kunnskaper på en slik måte at eleven forstår både hvordan og hvorfor ting gjøres sånn og slik, i motsetning til svært mange "dressurinstruktører" som bare sier "gjør sånn og slik!" uten å forklare hvorfor eller hvordan.

På den måten synes jeg at klassisk gir meg langt mer enn hva "spesialdressur" gjør.

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    41
    Bilder
    79
    Men når man trener dressur (til konkurranse) så velger man jo av to stiler; tysk eller klassisk?!?

Renate
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Torhild Vis innlegg
    Men når man trener dressur (til konkurranse) så velger man jo av to stiler; tysk eller klassisk?!?
    Hva legger du i begrepene "tysk" og "klassisk" da?

Arm Ridder Holbytla sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Palmekysten nær Rosenes by, 40
    Bilder
    11
    Jeg trodde tysk var klassisk jeg sånn omtrent? Er det ikke derfra den berømte utdanningsskalen kommer fra da? For eksempel? Jeg blir småtussete av alle disse begrepene jeg gitt, klarer ikke helt å holde styr :).

Men jeg vil nå på sett og vis si at jeg prøver å trene "klassisk". Hvorfor? Ene og alene fordi jeg og hesten tidvis virker sammen. Noen ganger er bedre enn ingen ganger. De gangene vi har prøvd oss på "vanlig/eh, spesial/hmm, "konkurransedressur" eller hva jeg nå skal kalle det har vi ikke fått til det grann. Bare mer og mer stress. Om det er oss det er noe feil med er veldig godt mulig og veldig sannsynlig mulig. Men, som Mallilen sier, det er noe med å forklare hvorfor og å ta seg tiiiid. Ingen har noensinne bedt meg om å ri stressbomba mi på laange tøyler og å slappe av. Ingen. Ingen har pirka sitsen min til døde heller. Ingen. Ikke før jeg dumpa borti en sånn der "klassiker". Selv om ideene tydeligvis er de samme uansett hva man kaller det, er utførelsen og pedagogikken ulik. Det må de være.

Mvh Holbytla
    http://www.hestene.no/forum/image.php?type=sigpic&userid=34&dateline=1194200389

Short cuts make long delays.

Den konkurransedressuren som dere kaller det, kaller jeg for engelsk dressur. Det er sånn jeg rir. Eller prøver i hvertfall. Lett kontakt på tøylene, helst styre med sete, støtte og styre litt med sjenkler og bruke vekt. Sitt loddrett liksom. Har kommet så langt at vi kan starte LC snart! Woho!... Har i hvertfall lyst å prøve barokk/akademisk for har hørt at mange har fått "bedre hest" av det.
    http://www.hestene.no/forum/image.php?type=sigpic&userid=1014&dateline=1239482983
    En hov, flere høver

Med stjerner i sikte Ingus sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Oslo, 18
    Bilder
    11
    Den tyske stilen er vel den jeg kaller "konkurranse dressur" og klassisk, ja det er klassisk - MYE bedre :p:)
    Alle de nevnte feilene forsvinner så snart hesten kommer under hjelperne.
    -Müseler

Jeg har helt sluttet å bruke begrepet "klassisk", fordi folk har så ulike oppfatninger av det, jeg sier heller "akademisk" for å skille det fra konkurransedressuren, selv om jeg ikke rir rent akademisk, men en salig blanding av det meste, det viktige for meg er å forstå tankegangen bak det jeg gjør, og hvorfor hesten reagerer som den gjør. Hesten er min læremester, og hvis den føles "jævlig" å ri på, så er det som regel fordi jeg gir tvetydige signaler, og den ikke helt skjønner hva jeg vil, forståelig nok
    Min hest er mitt speil,
    som uforfalsket gjengir mine dårlige sider.
    Se din hest i øynene,
    og la deg ikke skremme av sannheten.
    (Bent Branderup)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg