Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 6 av 6 FørstFørst ... 4 5 6
Viser resultater 51 til 56 av 56
    Silje
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av SOL P.R.E. Vis innlegg
    Jeg kan ikke se at noen automatisk konkluderer med at varmblodsene samler seg "feil", fordi de ikke ser ut som de spanske? jeg gjør i alle fall ikke det :)
    Forskjellene var nok langt større før. Nå synes jeg halvblodsene blir avlet mer og mer mot korte, høyreiste hester.
    Jeg synes ofte det virker slik på diskusjoner her inne om konkurranse-ryttere sine hester. Malen er den spanske, og siden de ikke passer inn i denne samler de seg heller ikke. Dette er en generell oppfatning jeg har av slike diskusjoner, og er ikke rettet mot deg.

Når det gjelder dressuravlen er det definitivt satt mer fokus de siste ti årene på å avle lettere, kortere hester, og takk for det! Hvis avlen på 80-tallet hadde fortsatt slik den gjorde, hadde vel ingen av avkommene etter disse dyrene klart å samle seg i dag.

Når det gjelder treningsmetoder er det desverre mye svin på skogen for å nå det som tydeligvis er målene... Hvordan det er for spanjolene og russerne skal jeg ikke uttale meg om. :)

men varmblods ridehestene er avlet frem som en hest som kan ha både schwung og gangarter OG samling. hvis en ser for seg de iberiske rasene i den ene enden av skalaen, som kan sette seg til tusen, men ikke har de helt store bevegelsene og ofte et "stutt" trav - og f eks araberen i den andre enden, som kan FLY hvis den er i sitt rette element og har nydelige, men "flashy" gangarter, men ikke akkurat er laget for samling - også er den moderne varmblods ridehesten et sted imellom. for vi trenger begge deler i dressurridningen.

en typisk iberisk hest vil ikke kunne hevde seg i konkurranse fordi den mangler schwung og gangarter, mens en arabisk hest ikke vil hevde seg fordi den ikke samler seg godt nok. en varmblods ridehest skal ha litt av begge deler, og utvise mest mulig av både gangarter og samling, i en riktig balanse.

derfor kan man ikke kun se på hvor godt en hest samler seg for å bestemme om den er en god dressurhest eller ikke. det ER viktig at hestene kan bevege seg også, det skal vi ikke glemme, selvom den kjente "hanemarsjen" har fått mye negativt fokus i det siste. det er ikke sånn at det er negativt at hesten har et stort og luftig trav. det er negativt hvis et stort og luftig trav er alt den har.

I et nummer av danske Hippologisk tidskrift (eller hva det nå heter :) ), er det en artikkel om en dansk prinsesse som gjør det godt i verdensklassen i dressur. Hesten hennes er avlet og trent opp av henne selv.

Nå hesten var under utdannelse, hadde hun og treneren konkludert med - at noen god lille-tur hest ville det aldri bli, men den kunne bli en god Grand Prix-hest. Og se, nå er den helt i verdenstoppen, og gjør det spesielt godt i de samlede øvelser.

Det er nok slik, at det kreves noe helt annet av hestene i Intermediaire II og Grand Prix, enn i klassene opp til St Georg. Det er jo også grunnen til at mange spanjoler venter med å debutere sine hester til de går Grand Prix - de har ikke noe å hente i middels klasser.

Gjorde noen søk på forumet for å finne mer informasjon om klassisk/akademisk/og moderne dressur. Kom da over denne tråden.

Velger å trekke opp denne gamle tråden da den inneholder mye god informasjon. Og den kan sikkert komme til nytte også i dag, om noen andre sitter med de samme spørsmålene som jeg hadde.

Ja, den evige diskusjonen om moderne, klassisk og barokk. Ikke lett å bli klok bare ved å virre rundt i jungelen av informasjon på nettet iallefall. Rir selv klassisk og litt barokk. Har fått noen elever nå som har oppdaget klassisk dressur for første gang etter å ha ridd det jeg kaller konkurransedressur( er blitt et uttrykk for meg selv om jeg vet mange konkurranseryttere rir klassisk og flere og flere kommer til). Like gøy hver gang en ny elev sier: " Hvorfor har ingen fortalt meg dette før? Dette fungerer jo!" Det er svært skjeldent det blir undervist klassisk på rideskolene rundt om så de fleste som begynner oppdager det fordi det går dårlig med treningen av hesten og de prøver en ny instruktør. Barokk ridning og AR krever kanskje litt dypere interesse for historisk ridning og mange går over til den stilen som motstandere av konkurranseridning. Personlig mener jeg det er mulig å kombinere stilene og trekke det beste ut av alle.
    Jeg ønsker å trene klassisk for hesten sin del. Jeg ønsker å konkurrere for å vise at min type hest og den utdanningen jeg gir den gir godt resultat og så har jeg jo noe å strekke meg etter.Samt at jeg faktisk ønsker å bidra til at moderne endringer i FEI sitt reglement kommer tilbake til sin ,etter mitt syn, bedre tidligere versjon. Jeg ønsker å ri barokk fordi det for meg representerer kunst i ridningen og den ultimate perfeksjon av bevegelse samt at jeg har en hest med talent for øvelsene over marken (som selvfølgelig også kan vises kun med klassisk trening) som jeg ønsker å kunne trene fram.
    Jeg har tidligere påpekt forskjellen i skader på grand prix hester og jevnaldrende hester under trening i DSR(den spanske rideskole), og hvis flere og flere velger å utdanne hestene sine etter klassiske prinsipper er jeg sikker på at antallet skadete grand prixhester kommer til å synke og det er jo til det beste for hele hestestanden for ryttere under utdanning ser jo opp til stjernene fra de store konkurransene.
    Litt om mitt syn da. Tar gjerne en diskusjon på det

Fordi jeg ønsker en sunn, sterk og holdbar hest, og vil heller brukte tre år på å få til korrekt samling istedet for å klatre i klassene og vinne sløyfe på sløyfe på en fremtung hest til den en vakker dag blir stokk halt. Enkelt og greit! Klassisk dressur i mitt hjerte! Har deltatt på flere kurs med Alexandra Myhren blant annet, og setter meg stadig mer inn i Philippe Karls ridelære og desto mer jeg lærer desto mer gira og nysgjerrig blir jeg. Jeg får ALDRI noe ut av de timene jeg iblant har hatt med instruktører som følger andre prinsipper og har mer fokus på nakken til hesten enn alt annet i forhold til de timene jeg har for instruktører som underviser i klassisk dressur, der jeg utelukkende sitter igjen med tidenes største glis, en happy hest og et helt tonn med ny inspirasjon til videre trening! Klassisk dressur gir mening, det er det som er dressur i mine øyne!
    Batman og Matilde // www.matildebrandt.no

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg