Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 56
    Med stjerner i sikte Ingus sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Oslo, 18
    Bilder
    11

Hvorfor rir du klassisk?

Jeg står på en stall hvor de fleste rir sprang eller konkurranse dressur. Jeg har ridd for klubbtreneren en måned, men opplevde aldri den fantastiske følelsen jeg får når jeg rir klassisk.

Å oppleve den fornøyde, ikke minst friske hesten og nå nye mål i treningen.

Merker at jeg kanskje hintet litt negativt mot konkurranse dressur nå, men jeg er ikke ute etter å "ta" de som driver med det eller noe, jeg har valgt klassisk, andre har valgt noe annet.

Hva tenker dere?
    Alle de nevnte feilene forsvinner så snart hesten kommer under hjelperne.
    -Müseler

Jeg trodde konkurransedressuren var den klassiske dressuren?
    Ingvild Oline

Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Oslo, 18
    Bilder
    11
    Uhuh... Nope.. Mange som veksler de to... Men her på forumet har vi jo et "Dressur-forum" og et "Barokk/klassisk-ridning-forum".
    -Müseler

Aha, sånn sett! Barokk, med andre ord. Har aldri brukt uttrykket klassisk dressur for barokk så derfor misforstod jeg. :)
    Ingvild Oline

Hilde
    Guest
    Mange som rir konkurransedressur vil nok hevde at de rir klassisk men men.

Selv prøver jeg å holde meg til akademisk ridning. Selv om jeg foreløpig ikke klarer å være heeelt konsekvent. Driver også litt med Langetøyler dressur - som vell i aller høyeste grad kommer under den klassiske dressuren.

Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Oslo, 18
    Bilder
    11
    Siter Opprinnelig skrevet av IngvildK Vis innlegg
    Aha, sånn sett! Barokk, med andre ord. Har aldri brukt uttrykket klassisk dressur for barokk så derfor misforstod jeg. :)
    Altså, klassisk dressur er ikke det samme som barokk. Det er endel forskjellige prinsipper. AR er heller ikke det samme som klassisk dressur. Men ofte regnes barokk, AR og klassisk som samme "greia".

Ja, Hilde :) Ikke rart mange blander klassisk og konkurranse dressur...
    -Müseler

Renate
    Guest
    Ja, for å flisespikke litt, er barokkridning ridning slik den foregikk i barokken, Gueriniere er nok den mest kjente ridemesteren fra den tiden.
    Den klassiske dressuren hadde sin opprinnelse i antikken, og Xenophon (ca 431-355 f.Kr) skrev den eldste bevarte ridelæren. Den klassiske dressuren strekker seg helt til våre dager, og omfatter alle epoker frem til ca 1950-tallet, deriblant barokkridning.

Konkurransedressur kalles egentlig spesialdressur (jrf NRYF), men det er det vel egentlig få som bruker.

klassisk feltrytter Hanna sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    27
    Bilder
    15
    mye surr med de uttrykkene der ja.. jeg liker å si klassisk jeg, siden jeg hverken rir barokk eller "konkurransedressur", men en slags mellomting av alt det jeg finner for godt :) fordi jeg liker å ta litt her og der, og ikke bare ri på en måte fordi "sånn er det".

“If the person you are talking to doesn't appear to be listening, be patient. It may simply be that he has a small piece of fluff in his ear.”
    Winnie the Pooh

blogg

Renate
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Hanna Vis innlegg
    mye surr med de uttrykkene der ja.. jeg liker å si klassisk jeg, siden jeg hverken rir barokk eller "konkurransedressur", men en slags mellomting av alt det jeg finner for godt :) fordi jeg liker å ta litt her og der, og ikke bare ri på en måte fordi "sånn er det".
    Enig, det er det jeg også gjør :)
    Derfor sier jeg også at jeg rir klassisk dressur, og plukker ut det jeg liker fra over 2000 år med dyktige læremestre.

Som Renate sier, konkurransedressur heter egentlig spesialdressur. Heftet med alle dressurprogrammene heter faktisk og Spesialdressur. Og vil tørre si at grenen dressur er mer klassisk dressur...
    Som du sier; å sette seg nye mål, nå dem, kjenne at hesten er glad, frisk osv. er det ikke det man gjør i dressur da? I klassisk dressur. (og sikkert mange andre grener også).
    Rir selv dressur, klassisk dressur, spesialdressur hva du vil kalle det (er basert fra gammelt av), og driver også mye lange tøyler med ponnisen Og det går mye ut på det samme, som vi gjør på lage tøyler, og fra ryggen skal jeg si. Men jeg rir da dressur, klassik! (og starter)

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg