Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    Renate
    Guest

Forskjell på hest og ponni?

Er det egentlig noen forskjell, rent bortsett fra høyden? (Som vel skal være på 150 cm nå, etter at grensen ble justert nok en gang..)

Hvorfor er f.eks en islandshest hest, og ikke ponni?

Ingeborg
    Guest
    150 cm!? Haha! Da er faktisk varmblodshoppa vår på 18 år ponni!

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    *grem*

Da rir jeg faktisk ponni...

Renate
    Guest
    Ja, det står her i The Veterinary Journal Pony measurement: Size really does matter

Vet ikke om alle har tilgang til artikkelen, så jeg siterer:
    The FEI definition of a pony is in accordance with Article 3103.1.2 Nevertheless, to allow for the fact that FEI pony measurement takes place under competition conditions, ponies measured at competitions must not exceed 150 cm without shoes or 151 cm with shoes in order to be permitted to compete.

Jeg synes det er litt forskjell på hesteraser og ponniraser i oppførsel. Jeg sier gjerne at dyret mitt er en typisk ponni, fordi han er en liten røver. Ponnier skal være litt røveraktige, litt festlige dyr. Men nå synes jeg at islandshester gjerne har litt ponnioppførsel også, mens de strengt tatt regnes som hester.
    Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night.
    -Edgar Alan Poe-

Jeg er ganske sikker på at ponnigrensen fortsatt er 148 cm, men ved kontrollmålinger på stevner er grensen satt til 150 cm uten sko, og 151 cm med sko. Det varierer alltid litt fra måling til måling, så derfor har de lagt inn en margin ved disse kontrollmålingene, men i målekortet må de ikke overstige 148cm.
    Hilde

Renate
    Guest
    Det høres sansynlig ut! :)
    Sist endret av Renate : 08-05-2008 kl 00:27

Renate
    Guest
    Men igjen; bortsett fra høyden, er det egentlig noen forskjell på hest og ponni?

Og hvorfor regnes små raser som islandshest og kaspisk hest som hester og ikke ponnier?

Om man snakker om ponni til konkurranse, så er det bare høyden som teller, helt uavhengig av rase, enten det er en Holsteiner, Fullblod, Fjording eller hvilke som helst annen rase, der og da er det en ponni. På en annen side finnes ”ponnier” som er langt over mål, men av rase er de fortsatt ponni. (Den største jeg vet om er en registrert ”sportsponni” på 165 cm.)
    Det at noen kalles hest selv om de er ponnimål, tror jeg bare kommer av tradisjon og vane. Må innrømme at for meg er en Islandshest en ponni
    Hilde

Fjordhestar er jo som oftast ponniar i storleik, men for meg er dei hestar, hehe... Det finnas jo typiske ponniraser og hesteraser, men på feks ein fjordhest er det ingen skilnad på ein hest eller ein ponni anna enn høgda..
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg