Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 24

Hvorfor longere?

Hva er grunnen til at du longerer? Og hvordan gjør du det og hvor lenge?

Har sett og hørt mange som sier de longerer hesten, men jeg får ikke noen forklaring på hvorfor man gjør dette. Noen som kan forklare?

Jeg longsjerer for å få ut litt energi i hesten, og da får den lov til å balangsere seg selv. Har også lonsjer uten innspenning og det har vært mye bedre enn med. Hesten kan slev lære seg å stokke beina (hullete rund ting som han løper i) Longsjerer i alt fra 10 til 15 min, ikke mer. Dette gjør jeg også for å øke kondisen hans, og har sett god forbedring, siden jeg gjør dette fast en gang i uken

Det finnes jo mange grunner til å longsjere, og også mange måter å gjøre det på, jeg personlig liker løslongsjering uten noe som er i veien :)

Gjør det som enkel mosjonstrening, variasjon og balansetrening for lillesøs som sitter på :)
    Sist endret av HesteHeidi : 09-04-2008 kl 15:33
    http://www.hestene.no/forum/image.php?type=sigpic&userid=1014&dateline=1239482983
    En hov, flere høver

Hegepii
    Guest
    Jeg bruker å longere en del for å varme opp hesten uten rytter på og rett og slett se at den er rein/lære enda mer om hvordan hesten fungerer..
    Så får hesten og gå akkurat som han vil, og rase litt i fra seg om han ønsker
    Og for å få variasjon i treninga selvfølgelig!

jeg det glemte jeg jo å skrive, for variasjon så klart

Longerer litt innimellom av forskjellige grunner; mosjon, variere treninga og for å få ut energi... Pleier å longere i 15-20 min..
    <3 Rust Jo & Charlie ~ Mitt ALT <3

Longerer av forskjellige grunner. Det er litt variasjon for hesten, bruker det også som Hegepii sier for å se om hesten er rein. Om det er for mosjon så kombinerer jeg alltid med cavaletter og bommer slik at hesten min må jobbe og tenke, ikke bare frese rundt i ring. Jeg longerer i maks 20 minutter sammenhengende, og gjør det kanskje en gang i måneden i gjennomsnitt.

Longerer alltid uten innspenninger, og helst med 2 tøyler.

I tillegg til variasjon, muskelbygging, kondisjon som allerede nevnt, longerer jeg fordi det er en god form for bakketrening. Hesten lærer mye (iallefall min forrige hest, som ikke har blitt longert før jeg kjøpte han) Start, stopp, øke og senke tempo i alle gangarter. Driver mye bakketrening i tillegg til ridning, og da er det greit å variere det også.
    Sist endret av julnil : 17-07-2008 kl 02:14
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Aktiv bruker Funa sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    tresfjord
    Alder
    27
    Bilder
    292
    I undervisningstimene vi hadde i longering på skolen skrev vi ned disse grunnene:
    -Bygge opp muskler og kondisjon etter sykdom og hvile
    -Gjøre hesten oppmerksom for hjelperne
    -Få hester som spenner seg på grunn av rytters ubalanse til å slappe av og arbeide riktig
    - Forbedre hestens form, balanse og gangarter
    - Mosjonere hesten
    - Trene lineførerens og "øye" for hestens bevegelser
    - Forberede unghester for ridning eller kjøring
    - Utvilke korekt muskulatur på hesten

Jeg gjør ikke så mye longering med mine hester, men med Rocky var det litt praktisk. Greit å longere ut litt energi, lære han å stoppe når jeg sa prooo og trave når jeg smatter. Etterhvert brukte jeg også longering noen ganger når Kamilla red han. Men nå er jeg tilbake og aldri longere omtrent.
    Flor van Seveneecken. <3

Bloggen vår.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg