Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 45

for feit! og valg av hingst

hvis jeg har lagt inn på feil sted så unnskylder jeg...

skal bedekke dølahoppa våres i år,hun har ikke tatt seg de siste gangene vi har prøvd. må jo sies at hun er 18 år men alderen er ikke problemet det er vekta! hun er inmarri overvektig. hun får ikke for mye mat. (hun får like mye som kaldblodsene våre men de er jo i trening) så kanskje dempe litt med maten, men det kommer mye pga at hun ikke blir rørt på!.

hu er jo 18 år og har vært brukt hele livet nesten og hun er så lei (noe jeg nesten kjønner) så hun vil nesten ikke ut på tur lengre (bein i nesa har hu og :p ) så er ikke lett å få henne med seg! og stiv er hun og.

såå jeg lurer på alternativ trening sånn at hun skal kunne kose seg litt og ha det gøy samtidig som vekta kan synke....

for jeg er redd for at hvis hun ikke går ned i vekt før hun skal på slipp vil hun ikke ta seg,og vi vil så gjerne ha et siste føll etter henne for hun begynner jo å bli gammel.

så altså er det noen som har noe slanke tips!

og mens jeg er i gang, hvordan dølehinst bør man velge hvis man vil ha en litt tung og høy hest med lærevilje og pågangs mot? men som gjerne er snill og tålmodig.. og som gjerne kan lønne seg innen litt hobby dressur?
    selv så er hoppa inmarri lærevillig og har vedig gode gangarter med et flytene trav og søker automatisk ned.men noe sta er hun! veldig kosete med en herlig personlighet som man kan forelske seg i! hun er av gammel type med kraftig bygning og mye hår! men med et utrolig pent utsmykket hode som det lyser av... hun ligger vel på ca 155-160 og vil gjerne ha et føll som kan ligge rundt 160...pga min høyde.

hehe dette ble mye men noen som kunne tenke seg å gi meg tips med en eller begge tingene! blir veldig gla:)

Mari
    Guest
    Er ho stilt? Korleis er resultata frå der?

Mari
    Guest
    Det er ho her, sant?

N-90-2096 f. 1990 svart hp G.pr Gkj.Benterud 1999(15):Høgstilt,lettbygd hp.God hals og manke, muskelfattig rygg og lend.Hellende kryss.Trang beinstilling.Fyllte haser.Bra skritt, men trang b.føring.Kort trav.Kjøreprøve: 40 poeng. 1:7 2:6 3:5 4:5 5:6

Du må iallefall ha ein hingst med gode bein...

insolita
    Guest
    Hingst skal jeg ikke legge meg opp i, for der har jeg ikke oversikt. Men jeg synes du skal vurdere å kontakte en veterinær for å sjekke hesten skikkelig først slik at du vet at hun faktisk er frisk nok til å bli trent opp litt, samt bære frem et føll. Deretter kan du jo kontakte en fôrkonsulent og få hjelp til å sette opp en fornuftig fôrplan.

Tenker det samme.
    Men tenker og at å være overvektig og fører til at hesten er både lat og stiv.
    Siden den tydeligvis har hatt føll før så hadde jeg tatt en bakterieprøve før bedekning.Kan hende den burde vært skylt.
    Oh Lord, let me be the cowboy my horse think i am.

Ja er nok hu,personlig synes jeg bedømmingen er altfor streng jeg synes hun er nydelig (kanskje noe med at jeg kun ser det gode i henne :p ) hun heter olstad stina.

Må bare si at jeg ikke eier hesten! men har vært stall ansatt i 5 år, og står for det meste i stallen. Men! vil bare si at jeg kan ikke gå til eier å si at han må ha hu til vetrinær eller snakke med forkonsulent for det har virkelig ikke jeg noe med! og hvertfall ikke ting som har med penger å gjøre! føler det bli for spydig å si sånt! synes nå jeg!

Han som eier henne er jo veldig gla i henne osv det er ikke noe problem, men det er et typisk gårdsbruk det er snakk om så noe som folk nevner her har sikkert han aldri hørt om...og hvertfall ikke penger til,folk må ikke tro at hesten ikke har det bra for den har det i beste velgårende selvom det ikke er så luksuss osv. og han vet nok ikke om så mye osv.

men mener ikke at dere skal slutte å hjelpe for all del!,men kanskje på et litt annet nivå enn det som det var snakk om nå :)

Om eg skal vere heilt ærleg ville eg ikkje avla på den hesten. Det ser ut som om det har gått bra før, begge hoppeavkoma hennar er 3. premierte, men eg ville IKKJE tatt sjansen ein gong til.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Siter Opprinnelig skrevet av olstadstina Vis innlegg
    Ja er nok hu,personlig synes jeg bedømmingen er altfor streng jeg synes hun er nydelig (kanskje noe med at jeg kun ser det gode i henne :p ) hun heter olstad stina.

Må bare si at jeg ikke eier hesten! men har vært stall ansatt i 5 år, og står for det meste i stallen. Men! vil bare si at jeg kan ikke gå til eier å si at han må ha hu til vetrinær eller snakke med forkonsulent for det har virkelig ikke jeg noe med! og hvertfall ikke ting som har med penger å gjøre! føler det bli for spydig å si sånt! synes nå jeg!

Han som eier henne er jo veldig gla i henne osv det er ikke noe problem, men det er et typisk gårdsbruk det er snakk om så noe som folk nevner her har sikkert han aldri hørt om...og hvertfall ikke penger til,folk må ikke tro at hesten ikke har det bra for den har det i beste velgårende selvom det ikke er så luksuss osv. og han vet nok ikke om så mye osv.

men mener ikke at dere skal slutte å hjelpe for all del!,men kanskje på et litt annet nivå enn det som det var snakk om nå :)
    Skjønner ikke bæra av hva du egentlig mener men.......
    Synes du skriver mye tull i begge inleggene, du er jo ung og uerfaren så det er vel derfor.......

Ei hoppe som ikke har tatt seg flere år på rad må under behandling av veterinær. Da kan det kanskje løse seg slik at hun blir drektig.

Olstad Stina er absolutt ikke et positivt bidrag til dølehestavlen, ei hoppe med kun godkjent grad er ikke interresang.
    Dessuten er det vel ikke din hest så da er det vel ikke vits i å råde deg om hingst/føll osv.......

Silje og Tindra
    Guest
    Levinja: Var voldsomt da? Det holder sikkert med ett punktum bak hver setning, ellers kan det fort virke spydig. Men det er du kanskje klar over, siden du bruker det aktivt.

olstadstina: Jeg ville absolutt ha slanket denne hesten ned til normal vekt før jeg hadde begynt å vurdere å avle på den igjen iallfall. Tenk på all vekten den etterhvert skal bære. Jeg har ikke peiling på dølehest-avl, så der kan jeg ikke uttale meg.

Therese
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Levinja Vis innlegg
    Skjønner ikke bæra av hva du egentlig mener men.......
    Synes du skriver mye tull i begge inleggene, du er jo ung og uerfaren så det er vel derfor.......

Ei hoppe som ikke har tatt seg flere år på rad må under behandling av veterinær. Da kan det kanskje løse seg slik at hun blir drektig.

Olstad Stina er absolutt ikke et positivt bidrag til dølehestavlen, ei hoppe med kun godkjent grad er ikke interresang.
    Dessuten er det vel ikke din hest så da er det vel ikke vits i å råde deg om hingst/føll osv.......
    Hva var det for et innlegg da?

Jeg ville også anbefale å få hesten i form før man i det hele tatt tenker på føll. Det krever mye energi fra en hoppe å bære frem et føll, så da er det viktig at hoppen er i god form først og fremst. Mykgjørende øvelser, få opp motivasjonen og til slutt få hesten i normal vekt.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg