Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 39

Sikkerhet i travsporten

Ja, leste et leserinnlegg i siste utgave av TGN. Så hva tenker dere? Synspunkter angående sikkerheten i løp?

Bør slagreim være påbudt på alle hester? Hva med tungestropp?

Og ang kusk. Bør sikkerhetsvest være påbudt? Vernesko? Sprutbriller(øyevern)?

Jeg synes det ble litt mye greier med at alt det der skulle vært påbudt..
    Det er selvfølgelig helt klart at alle hester som har slått eller har vist tendenser til å slå, skal gå med slagreim, men hvorfor alle andre? Det er gjerne en av x-antall hester som slår....
    Tungestropp er greit, det skulle vært vel gjerne vært påbudt, for det er fort gjort for hesten å få tungen over bittet og svelge den.. De hestene som ikke liker tungestropp får vel heller gå med sånn plate i munnen, eller et eller annet lurt for å forhindre at de svelger tungen.
    Sikkerhetsvest synes jeg ikke trenger å være påbudt. Hvorfor skal kuskene ha vernesko egentlig? I tilfelle de er uforsiktige og planter foten sin under magen på hesten?

Så og si alle kusker kjører med kjørebriller, eller nett for å slippe å få stein, søle eller vann i øynene....
    Lene

jeg synes hvertfall tungestropp skulle vært påbudt, men det andre synes jeg blir litt vel mye, som lene & Rem allerede har nevnt. Men egentlig syenes jeg på en måte at slagreim skulle vært påbudt, men på den annen side blir det litt mye. Men tenk om hesten får beine over draget liksom, men det skjer jo ikke akkuratt ofte da.

LisaFi
    Guest
    Vet ikke helt jeg. Har et litt ambivalent forhold til den slagreima.. Noen hester som aldri en gang har huket før, GJØR det når slagreima kommer på. Og slår de for virkelig å slå hjelper den ikke så mye uansett om den er festet i trearmer på en modi.. Da er ulykken et faktum uansett..

Tungestropp likedan. Den er en grei sikkerhetsting for de fleste, men enkelte kommer man ikke nær med en sånn stropp en gang.. Hva da?

Vest, ja jo ,ok, skjønner ikke hvorfor de fjernet det påbudet som en gang var heller jeg da, og de "myke" vestene som var godkjent fra travprodusentene er jo de mest behagelige (dog sikkert ikke de sikreste) vestene jeg noen gang har vært bort. Vernetå får vel være opp til hver enkelt, vel. Blir ikke noen store katastrofer ut av noen knekte tær.

Det dummeste jeg ser ofte er slagreim på modi.. Hva hjelper det med en slagreim når man allerede sitter i ræva på hesten? Da må det vel være mye bedre å hive på en "stygg" langvogn enn å få hestebein i trynet... ?

LisaFi
    Guest
    Men det er mye bedre å kjøre i en modi da, synes jeg i alle fall. Ekle langvognene. Får ikke noe "tak" på dem jeg da..

Siter Opprinnelig skrevet av Kruttbolla Vis innlegg
    Det dummeste jeg ser ofte er slagreim på modi.. Hva hjelper det med en slagreim når man allerede sitter i ræva på hesten? Da må det vel være mye bedre å hive på en "stygg" langvogn enn å få hestebein i trynet... ?
    Enig!
    Hoppa mi gikk aldri med slagreim, hun har aldri slått i hele sitt liv. Samtidig finnes det hester jeg aldri ville tenkt tanken på å kjøre uten slagreim. Her må man jo nesten stole på trenerens dømmekraft. Et påbud om slagreim... tja. Som LisaFi sier, hva med dem som blir krakilske av den? Det samme gjelder tungestroppen. Vet om et par som blir fullstendig ustyrbare av den. I slike tilfeller er det jo tryggere å kjøre uten...

Et vestpåbud er jeg positiv til. Gode vester hemmer ikke kjøringa på noe vis, men gir kuskene et litt bedre utgangspunkt dersom uhellet først skulle være ute...

Sagitaria
    Guest
    Det hjelper med slagreim på modi og.

Joda. Greit med slagreim på hester, men har også sett de som slår fordi den ER der. Tungestropp er det vel ganske greit, for hestene som godtar dem.

Men kuskene trenger vel ikke akkurat vernetupp osv, de er jo BAK hesten? :p Men JEG går gjerne med vernetupp, som leier rundt på dyra. Ellers er jo briller mye brukt og ok..vest aner jeg ikke..tror man bør prøve å kjøre med en før man mener noe bastant om den. :)

Leste det innlegget jeg også, men det var vel ikke noe godt poeng å nevne den hesten på Leangen som ble kvelt, iom at den gikk med tungestropp. For den gjorde det, eller roter jeg nå? Tungestropp synes jeg ikke skal bli påbudt. Queen får sammenbrudd når hu har den på, og det har vært noen nesten-ulykker når hu har hatt den på. Rygging i volta og inni boksen er ikke episoder vi ønsker å oppleve igjen.

Slagreim på modi er litt pussig, men jeg kan tenke meg at den hindrer hesten i å slå over drag og tømmer i hvert fall, så noe hjelp blir det vel i den.

like a man with a fork in a world of soup.

OT, men:

Stine, skal du selge Embla???
    Auðunn frá Feti

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg