Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 31

Tråd: Verkebyll (?)

klassisk feltrytter Hanna sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    28
    Bilder
    15

Verkebyll (?)

Som jeg skrev i denne tråden, så har Lukas hatt en kul på skulderen så lenge jeg har hatt ham, og den har ikke forandret seg det minste denne tiden (eller siden han var 2 år, ifølge forrige eier). Den har visstnok kommet etter en stikkskade i toårsalderen, som et slags arr eller en beindannelse. Uansett så har den vært omtrent på størrelse med en bordtennisball, hard (men litt bevegelig) og smertefri.

Så var det den dagen for snart tre uker siden, hvor jeg på samme dag oppdaget at han ikke fikk tisset OG at denne kulen var blitt enorm og øm. Dyrlege ble tilkalt og fikk rensket opp "oppi der", så nå tisser han helt normalt, og vi tror ikke det hadde noe med kulen å gjøre (så da vet dere at dét ordnet seg ). Men denne kulen har ennå ikke forandret seg... Så i går var dyrlege hos oss for å vaksinere og raspe tenner, og sjekket samtidig denne kulen. Hesten reagerte på berøring der, selv når han var dopa... :S og han liker IKKE at vi tar på det nå til vanlig. og Lukas pleier sjelden å vise smerte...
    Dyrlegen konkluderte med at det sannsynligvis er masse verk inni der, og at det bare må få "modnes" fram til det blir væskefylt og stort og nesten sprekker av seg selv, og da skal han komme og skjære den opp. ÆSJ. :o

Heldigvis er dette en forholdsvis liten "operasjon", han kan gjøre det her på stallen og det blir ikke noen stor greie, men... ÆSJ.

noen som har opplevd noe lignende? hvor lang tid tar det før den er "modnet"? tror dere den "gamle" kulen blir borte også? hvordan blir såret etterpå? kan jeg trene som vanlig fram til det, er det dumt å ha dekken liggende over??

regner med at dyrlegen ville sagt noe dersom jeg måtte passe på noe, men...

bilder:

til vanlig:

“If the person you are talking to doesn't appear to be listening, be patient. It may simply be that he has a small piece of fluff in his ear.”
    Winnie the Pooh

blogg

Dæsken den var blitt stor nå, ja!

Dagens OT, fra meg.

Æsj :o
    Den var ekkel !

Håper det går smertefritt for seg da, for hestens del .. :)
    Og at det ikke tar så lang tid før det blir gjort! Er sikkert plagsomt for hesten å ha en øm klump stikkende ut midt på der.. :s

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    28
    Bilder
    15
    Siter Opprinnelig skrevet av Sara&Korak Vis innlegg
    Dæsken den var blitt stor nå, ja!

Dagens OT, fra meg.
    det var vel egentlig akkurat dét som var topic, men. :p

ja, håper egentlig det skjer fort... kan godt skje i god tid før jeg skal på kurs... vil jo ikke at han skal ha vondt!

“If the person you are talking to doesn't appear to be listening, be patient. It may simply be that he has a small piece of fluff in his ear.”
    Winnie the Pooh

blogg

Du er i våre minner trollungen sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Vinje i Telemark
    Alder
    49
    Bilder
    209
    Vi hadde en hest som fikk en slik verkebyll litt lengere frem, nærmest på halsen. Den lå slik til at når han bevegde skulderen frem så var det tydelig ubehagelig. Husker ikke helt hvor lang tid det tok før den var "moden" men det var snakk om endel uker og siden den plaget han ved bruk så fikk han fri den perioden. Den ble hårløs "på toppen" før dyrlegen skar den opp.. Var mye æsj inni der... Siden dette var på sommeren med mye fluer o.l så var renhold viktig, vi spylte med hageslangen 2-3 ganger om dagen.. Ble en relativt stor "lomme" som man kunne putte flere fingere inn i alle retninger... Dyrlegen skar byllen opp på midten, noe som medførte at det samlet seg veske i bunnen, så pass på at snittet legges lavt! Vår hest måtte derfor få ett snitt til slik at veske rant ut... Tok også endel uker før det var grodd og hesten var smertefri og klar for bruk, men det ble helt fint til slutt!
    Bøggvir fra Nyberg & Kristall frá Hátúni :)

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    28
    Bilder
    15
    uff... håper alt går greit med det altså. heldigvis plager det ham ikke under ridning/trening, så bruker ham som normalt (ellers går han vel i veggen).

ble den hårløs fordi dekken eller noe hadde gnagd, eller bare ble den det av seg selv? som en kvise liksom? (ææsj)

heldigvis er det jo ingen fluer eller sånt her nå. og forhåpentligvis blir det vel varmt nok til at han kan gå uten dekken.. vi får se hva som trengs og når det blir.

Winnie the Pooh

blogg

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Urk, sånne er aldri noe trivelig.

Vært borti en som hadde en slik på ryggen, kunne ikke ris/kjøres på evigheter fordi den satt så dumt til. Veterinæren bare skar opp, og nedi var det fullt i gulgrønn gugg som tøt ut fra et ganske så dypt hull :(

Har også vært borti en hest som hadde en slik på skulderen, men den gikk liksom mer nedover som ei pølse og var ikke bare en kul.
    Eieren tenkte at det kom til å gå seg til også denne gangen, for veterinæren kunne ikke gjøre annet enn å skjære opp når den ble mer moden. Men kulen gikk ned igjen og opp igjen et utall ganger. Hun ba tilslutt veterinæren om å fjerne den dritten om mulig, for merra ble kul umulig når dette sto på.

Og ut kom ikke bare verk og gørr, men også 30 cm høytråd :shock:

I flg forrige eier hadde merra hatt denne pølsekul-greia i flere år...
    Skulle likt å visst hvordan den høytråden kom deg inn dit!

Junior Member j.i.m sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Brumunddal, tjueti år
    oi, nå hadde den blitt stor ja! rart den skulle skape problemer etter så mange år. men når jeg ser bilder fra da jeg kjøpte han som 2-åring og til det bildet du viser til som "vanlig størrelse" så har den nok gradvis blitt større med årene.
    da jeg kjøpte han var kulen på størrelse med en klinkekule omtrent.

Stolt isis eier Fomle sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Lundarvollen
    Alder
    29
    Bilder
    339
    Siter Opprinnelig skrevet av Hanna Vis innlegg
    uff... håper alt går greit med det altså. heldigvis plager det ham ikke under ridning/trening, så bruker ham som normalt (ellers går han vel i veggen).

ble den hårløs fordi dekken eller noe hadde gnagd, eller bare ble den det av seg selv? som en kvise liksom? (ææsj)

heldigvis er det jo ingen fluer eller sånt her nå. og forhåpentligvis blir det vel varmt nok til at han kan gå uten dekken.. vi får se hva som trengs og når det blir.
    Kjenner hesten jeg også så derfor svarer jeg.
    I følge dyrlegen var det at den ble hårløs et tegn på at den var "moden"
    Hesten gikk ikke med dekken.
    Stolt eier av 2 fantastiske isis er! Bøggvir Fra Nyberg og Kristall frá Hátúni!!!

For alltid i mitt hjerte: Glumur fra Holmi!

Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Lancaster, England
    Alder
    28
    Bilder
    15
    Siter Opprinnelig skrevet av mallilen Vis innlegg
    Urk, sånne er aldri noe trivelig.

Vært borti en som hadde en slik på ryggen, kunne ikke ris/kjøres på evigheter fordi den satt så dumt til. Veterinæren bare skar opp, og nedi var det fullt i gulgrønn gugg som tøt ut fra et ganske så dypt hull :(

Har også vært borti en hest som hadde en slik på skulderen, men den gikk liksom mer nedover som ei pølse og var ikke bare en kul.
    Eieren tenkte at det kom til å gå seg til også denne gangen, for veterinæren kunne ikke gjøre annet enn å skjære opp når den ble mer moden. Men kulen gikk ned igjen og opp igjen et utall ganger. Hun ba tilslutt veterinæren om å fjerne den dritten om mulig, for merra ble kul umulig når dette sto på.

Og ut kom ikke bare verk og gørr, men også 30 cm høytråd :shock:

I flg forrige eier hadde merra hatt denne pølsekul-greia i flere år...
    Skulle likt å visst hvordan den høytråden kom deg inn dit!
    æææsj.. tenk om han har noe der inne!! noe som sitter igjen etter den stikkskaden, eller noe... jeez.. jaja vi får bare se.
    den har blitt mer "utflytende" nå i det siste... mindre som en ball og mer som et lite garnnøste eller noe x]
    og han synes det er VONDT når vi tar på det. Viker unna og rister på seg, spenner seg. Og Lukas er tøff med smerte, viser det svært sjeldent.. så dette er nok ikke godt...

Siter Opprinnelig skrevet av j.i.m Vis innlegg
    oi, nå hadde den blitt stor ja! rart den skulle skape problemer etter så mange år. men når jeg ser bilder fra da jeg kjøpte han som 2-åring og til det bildet du viser til som "vanlig størrelse" så har den nok gradvis blitt større med årene.
    da jeg kjøpte han var kulen på størrelse med en klinkekule omtrent.
    ja, det er rart.. men som du sier - den har nok vokst, for til vanlig har den vært på størrelse med en bordtennisball. sånn 3cm i diameter, liksom. det som er rart var jo at det plutselig skjedde over natta - jeg merket ingenting den ene dagen og så neste dag var den svær. enten har jeg vært litt bortevekk den ene dagen, eller så skjedde det fort...

(psst - har du bilder av ham som 2-åring? )

Siter Opprinnelig skrevet av Fomle Vis innlegg
    Kjenner hesten jeg også så derfor svarer jeg.
    I følge dyrlegen var det at den ble hårløs et tegn på at den var "moden"
    Hesten gikk ikke med dekken.
    ah. greit å vite, skal holde øye med det også.

Winnie the Pooh

blogg

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg