Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 52

Henger - hvilken type anbefaler du?

For å ikke kuppe hele tråden til fabolos_fjaler så lager jeg en ny :)

Forstår at det er en del dårlige erfaringer med gaupen hengere. Kan noen fortelle mer om ekle episoder de har hatt med gaupen henger?

Og hvilken henger anbefaler du?

Gaupen hengeren er ganske smal, og egner seg egentlig dårlig til å frakte 2 hester i.
    Jeg har aldri opplevd noe problem med å frakte 2 hester i en gaupenhenger, men mange sier at det blir for trangt for hestene.
    Men har man en hest som står stødig, og som kan stå på liten plass så fungerer gaupenhengeren helt ypperlig.

Og det virker som om flere har erfaring med at gaupen hengeren ligger dårligere på veien enn andre hengere.

minusser: ved Gaupen

lav høyde (215)
    dårlig utluftning (eller ingen vil jeg kalle det)
    teppe på lemmen
    ingen utvendig bomutløser, dette burde være et krav idag.
    når man bruker bakbom, hvilket man skal, så er lengden veldig kort
    til hester over 155 synes jeg bare den er for liten rett og slett
    trevegger (må lagres inne) pga råte
    smal (154)

når jeg skulle ha henger var mine krav:
    loftshøyde min 230 (har 235)
    bredde min 170 (har 175)
    flyttbare skillevegger uten trevegg
    glassfiber vegger, så den kan lagres ute
    fast luke bak, liker ikke rullegardin
    boggie!!
    lys innvendig
    transportkrybber (tilleggsutstyr)
    vinduer som kan åpnes
    knirkefri baklem (gassdempere)
    helstøpt gummigulv

Vi har Humbaurhenger nå, 2007-mod. 170 cm. bred, 230 cm. høy, lys og innbydende. Gummistøpt gulv, sikkerhetsbom, svært regulerbar ventilasjon, skillevegg med plastkappe og hydraulisk lem er plussider jeg i dag ikke kunne klart meg uten. Sist, men ikke minst, så ligger den fantastisk stødig på veien. Trodde Gaupen lå stabilt nok jeg, men det var før jeg prøvde å kjøre med Humbaur...

Når det gjelder Gaupen forøvrig, så blir den rett og slett for liten for meg som har såpass stor hest. Tydelig at han er ukomfortabel med å stå så trangt, han trenger plass til å sette sjøbein. Nå som jeg har investert i en ny, langt større henger, har han sluttet med å hive seg på veggen i svingene av frykt for å miste balansen. Må legge til at vi alltid har kjørt forsiktig og med omtanke for hestene.

Ellers er jeg enig med Lopke sin minusliste. Teppebelagt lem, dårlig utlufting og manglende sikkerhetsbom trekker definitivt ned hos Gaupen. I tillegg til størrelsen, selvfølgelig.

Ser ut som vi har de samme kravene ja.. Humbaur stod også høyt på lista min når jeg skulle ha henger.. Valgte Atec pga jeg fikk den et par cm større og bredere her og der og en bra pris fra importør med masse tilleggsutstyr. Ellers hadde jeg valgt Humbaur eller Böckmann. Henra trailere og Blomert var og en av alternativene..

stine
    Guest
    Men fare for å bli skutt så må jeg si jeg er fornøyd med Gaupenhengeren. Synes den har fått et litt ufortjent dårlig rykte. Men den er jo ikke så stor og nettopp derfor passer den godt for meg som har små hester, den er overhode ikke for trang på noen måte for islandshesten.
    Men det kommer jo an på hvordan man bruker en henger da, jeg hadde heller ikke valgt en Gaupenhenger om jeg dro lange veier ofte, altså flere timer avgangen, for å komme på stevner eller treninger.

Min kjøring består ofte fra 10 minutter til max et par timer en sjelden gang. Da er heller ikke den dårlige luftingen noe problem.

Minuset er jo at man ikke kan løsne bommen fra utsiden da. Pluss at det er mye tull med lysene på hengeren, men det er samtidig lett å fikse på selv om man har litt kunnskap.

stine
    Guest
    Har heller aldri sett en gaupenhenger som har blitt lagret ute med råte Ihvetfall ikke nyere typer.

Materialer i tre som skal tåle vekta av 1 tonn på gulvet ville jeg uansett ikke lagret ute. Tre er et levende materiale som på sikt vil suge til seg fuktighet.
    Av samme grunn fukttester man de fleste campingvogner selvom de er belagt med glassfiber utenpå. Har jobbet med dette tidligere.

Selvfølgelig tåler de å stå ute om den er ny, men etter flere år ute med flere regndager enn oppholdsvær slik det er på vestlandet ville jeg ikke valgt en trehenger om jeg ikke hadde lagringsplass under tak. Det vil også bli kondens inni hengeren når den står ute og været skifter fra frost til vått.

stine
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    Materialer i tre som skal tåle vekta av 1 tonn på gulvet ville jeg uansett ikke lagret ute. Tre er et levende materiale som på sikt vil suge til seg fuktighet.
    Av samme grunn fukttester man de fleste campingvogner selvom de er belagt med glassfiber utenpå. Har jobbet med dette tidligere.

Selvfølgelig tåler de å stå ute om den er ny, men etter flere år ute med flere regndager enn oppholdsvær slik det er på vestlandet ville jeg ikke valgt en trehenger om jeg ikke hadde lagringsplass under tak. Det vil også bli kondens inni hengeren når den står ute og været skifter fra frost til vått.
    Ja det er klart, men vi har ikke vestlandsvær her. Men fordelen er jo at treverket lett kan byttes ut uten uten at det blir så himla dyrt. Men det krever jo mer vedlikehold da, det er det jo ingen tvil om..

Og foressten så har jeg lagret min inne på låven

Siter Opprinnelig skrevet av Lopke Vis innlegg
    minusser: ved Gaupen

lav høyde (215)
    dårlig utluftning (eller ingen vil jeg kalle det)
    teppe på lemmen
    ingen utvendig bomutløser, dette burde være et krav idag.
    når man bruker bakbom, hvilket man skal, så er lengden veldig kort
    til hester over 155 synes jeg bare den er for liten rett og slett
    trevegger (må lagres inne) pga råte
    smal (154)

når jeg skulle ha henger var mine krav:
    loftshøyde min 230 (har 235)
    bredde min 170 (har 175)
    flyttbare skillevegger uten trevegg
    glassfiber vegger, så den kan lagres ute
    fast luke bak, liker ikke rullegardin
    boggie!!
    lys innvendig
    transportkrybber (tilleggsutstyr)
    vinduer som kan åpnes
    knirkefri baklem (gassdempere)
    helstøpt gummigulv
    Hvilket merke er det du har?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg