Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 3 av 3

Tråd: samling.

Dvergasvarten
    Guest

samling.

er jo så mange meninger om trening av unghester... og jeg har stor forståelse for at det er ulkit ettersom hva man skal bruke hestene til og hva de er avlet for, men finnes det noen "gyldne regler" for samling av unghest under trening. Selv har jeg en 3 åring i full vekst og når vi trener er det fremdeles ganske korte økter
    og vi trener mest for miljøtrening og for at hesten skal komme seg ut og bevege seg litt og kose seg. samt for lydighet. Øktene våre består mest av tømmekjøring (hesten elsker det og det er en fin måte å trene på syns jeg) og vi jobber mest med lydighet og framdrift, gjør mye overganger (trener på stemme og komandoer) og vendinger, forholdninger o.l. legger ikke så mye vekt på om han er samlet eller ikke, da jeg ikke vil kreve dette av han enda fordi jeg ikke syns han er sterk nok enda. men når vi trener overganger merker jeg at han støtter seg godt på bittet og tråkker bedre innunder seg og får større overtramp. han søker ikke ned eller går i noe særlig form men jeg syns det virker som om han samler seg så mye jeg føler at er naturlig på en unghest i denne treninga... mange jobber etter å få best mulig form på nakken men dette kommer vel naturlig etterhvert som hesten blir sterkere og mer stabil? han går uanspent framover med god takt og tar støtte på bittet, men strekker seg ikke ned og fram om jeg slipper opp litt, vil dette komme etterhvert også. jeg føler liksom ikke at jeg vil legge noe press på å gå i form når han ikke er eldre, men om det er riktig å kreve litt samling av han i denne alderen så blir det vel ikke riktig å kreve for lite heller?? noen som kan si hva dere jobber med med deres unghester rundt dette? :)

Det er klart at hestene klarer samling bedre som du sier når de blir sterkere. Det er samtidig en folk som samler unghestene ganske tidlig. Om det er riktig kan jo diskuteres....

Jeg har en vallak som blir 4 i mai :) Vi trener helt løst, men nå er det westernridning jeg rir da. Så det kan ikke så lett sammenlignes.

Han får gå å være lang og i den formen han velger. Men jeg prøver jo å begynne å forme litt også, veldig smått :)

Jeg synes det er greit å kreve litt når hesten er klar for det. Jeg prøvde litt i november i fjor, men da sa han i fra at han muligens ikke var klar for det. Fikk litt fri og nå er han så smått igang igjen. Skal avgårde til ridehuset i morra, så da får vi prøve oss litt seriøst. Jeg har anskaffet meg en tysk martingale (tiedemannstøyle, men uten halsringen). Skal ha den helt løst, for en hjelp til at han skal begynne å søke den. Jeg har ikke brukt den ennå, og jeg kommer til å være veldig oppmerksom på hvordan han synes den er.
    Hollywood og Henriette

Sprangtanta Hege sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    37
    Bilder
    43
    Det skumle om man samler for tidlig og/eller for mye for tidlig, er at man vil ende opp med en hest som bare krøller seg sammen og bærer seg dårlig (og da baller jo gjerne problemene på seg). Da jeg fikk unghesten min (hun var 4 da, fylte 5 litt senere) bar hun litt preg av å bare ha blitt "krøllet" sammen. Jeg red også endel unghester da jeg var i Belgia og Nederland som bare knakk nakken bare de kjente litt støtte i hånda... Om det har en sammenheng med at de sto på sprangstaller og var salgshester, det vet jeg ikke.. Men det virket nesten som det var om å gjøre å samle de mest mulig sammen fra første stund..

For etter å ha jobbet mye med hesten min, så søkte hun veldig fint ned og frem i en "unghestform", og det er slik jeg liker å ha de. Etterhvert som man merker at den blir sterkere, kan man litt etter litt samle den opp i en høyere og mer samlet form. Når man kan gjøre dette avhenger jo veldig av styrke.
    I forhold til unghester og form, synes jeg utdanningsstigen er fin å følge.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg