Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 26

Hvor mye høy går det på 7 hester ?

Jeg lurer veldig mye nå!

i år så har vi ikke orka styret med mange små høy baller, så vi tok heller vanlig høy og pakka det inn i store kvite rund baller.

Altså. en stor kvit rundballe på 500kg er borte på en uke, altså 7 dager for og vere korekt!
    det står ingen svære hester på stallen bare fjordinger , ponnyer og en varmblods og en kalblods. alle hestene og ponnyene blir bare brukt til hobby ridning. ingen er under hard trening uten om 2(avogtil 3) har dressur trening 1 gang i uka...

Er det normalt at en så stor rundballe er borte på en uke ?
    her i stallen så fyller de høy til hestene sine selv. og den ene fjordingen er vell opp i 8 eller 9 kilo til dagen!!

de lesser inne med mye høy på kvelden og lite til morgon.
    men det pleier ikke vere noe igjen siden de blir tatt inn litt tidelig i 18.00 til 19.00 tiden.

Nå har vi 5 rund baller igjen. og det varer bare i 5 uker, altså litt over en måned. og da må vi begynne og kjøpe høy! og det er dyrt...
    når vi fikk in alle hestene så rekna vi ca 10/ 11 dager på en rund balle, var det feil eller ?

Somsagt så blir sikkert ikke de fleste hestene ridd mer en 3 ganger i uka... så de er bare i hobby bruk.
    vi har komt langt, men vi skal lengre!

Vet.student i Budapest! Twin Joy sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Budapest, (Bergen), 21
    Alder
    30
    8-9 kg. dagen per hest hørtes overhode ikke mye ut, man må vel regne med minst såpass.... og om de blir ridd lite burde de ha desto mer grovfor så de har noe å gjøre på
    Det er så mye snakk om at man venter på at noen skal komme ridende på en hvit hest. Jeg rir den hvite hesten selv!

ok. jeg synst det er mye jeg ! de står jo ute 10 timer til dagen, noen dager i uka. men avogtil blir de sluppet ut litt senere. og da står de vell ute 6-7 timer.. så det er jo ikke akkuratt sånn at de har lite og gjøre på dagene... ! så de trenger jo ikke ekstra forde de har lite og gjøre på...
    vi har komt langt, men vi skal lengre!

Dette er jo bare et enkelt regnestykke.
    500kg / 7 dager = 71,5 kg
    71,5 kg / 7 hester = 10,2 kg døgnet per hest.

Og 10 kg døgnet bør ikke være fryktelig mye per hest, sånn egentlig. 8-9 kg. dagen er ikke utrolig mye høy, så.. Det er nok noe dere må regne med.
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

Vi bruker opp sånn 500 kg ball på ei uke eller så på våre 5 hester.
    Det er greit så lenge ikke noen fôrer så ekstremt at det blir kastet fôr, det er ikke akseptabelt. Det har vært et problem hos oss.
    Som jeg sier til jentene hos meg; ja, jeg er for mest mulig grovfôr, men jeg er ikke for at det sløses med fôret og at møkkahaugen ser ut som en haug med høy.....

DonPånnis
    Guest
    Si at alle 7 hestene får 10kg hver, = 70kg på en dag, 70 x 7dager = 490. Så ja, høyet deres går fortere enn det "burde". Altså så skulle det faktisk ha vært 10kg igjen...
    Eh se Ragnhild sitt regnestykke heller, hehe trøøøøtt ja..

Det er alltid best å gi mye grovfôr istedenfor store mengder kraftfôr, har man en hest som står mye i ro, lite trening så MÅ man gi mye grovfôr, man kan vertfall ikke pøse på med kraftfôr. Til en ponni burde det holde med rundt 8kg, men det varierer HELT med kvaliteten, vet du hvilken type dette er, H1, H2 osv?
    Min hest blir også tatt inn på det tidspunktet, gjerne litt senere - så jeg gir ca 6kg til kvelds, 3kg til morgen og 2kg til middag. Vanlig høyballer, som er ikke like sterke som rundballene vi gav tidligere, og her la han seg litt for mye på av den samme mengden. Ved siden av at hesten får i det den skal av grovforet, vil jeg at den skal ete store deler av døgnet på høy, med lite næring så de ikke eksploderer!, noe som er det mest naturlige for hestene også. På min hest synes jeg tyggebehovet blir dekket av 11-12kg, vrir meg litt når jeg prøvde å gi ham mindre, og i tillegg var boksen grundig rengjort - noe som jeg ser på at jeg gir for lite høy hehe, varierer selvsagt med hvor raskt hesten spiser opp og slikt, men jeg kjenner hesten min sitt tyggemønsterets for å si det slikt.

Hestene trenger forskjellige mengder grovfôr, men jeg tror man kan si en max grense på 10kg for hver hest vertfall - men kanskje ha til gode at man kan ta mer grovfôr OM hesten vises å bli tynn og man ikke vil øke på kraftfôr e.l, mindre til ponniene om dem legger på seg av det - får dem lite ville jeg helst ha gitt mesteparten når dem står på boks, selvsagt ute også, men kanskje litt høy nå og da og ikke alt på en gang.

Grovfôr er dyrt i lengden ja! Jeg bruker opp en høyballe hver dag, så må kjøpe 30stk hver måned, helst minst 5 ekstra i tilfelle jeg gir litt høy ved siden av måltidene, blir litt over 1.200,- noen her på stallen sa at det var dyrt, eller om dem skulle ha hatt samme mengde med høy ville det blitt brukt opp på rundt dobbel så lang tid !! Selv synes jeg det er en kjempe flott pris, kunne gjerne gått ut med mer! Mye grovfôr er for meg en av de første reglene jeg har for at jeg skal få beholde hest, hadde jeg vært på en stall med lite grovfôr ville jeg flyttet straks eller faktisk solgt hesten... Det er nok ikke vanskelig å få dekket all protein behovet osv osv en hest trenger med annet en grovfôr, men at hesten får tygge ofte er viktig, så slipper man masse uvaner også i samme slengen. Ser at på noen for merker står det anbefalt 6kg høy og 3-4kg kraftfôr...
    * OT, var ikke ment til trådstarter, måtte bare få ut litt damp! Jeg er dritt lei av hester på staller, inkl. den jeg står på, for LITE grovfôr, hver eneste gang jeg forer min hest kvelds, så er det ALLTID en eller annen hest som står å titter med store våte øyer :(
    Sist endret av DonPånnis : 24-01-2008 kl 02:55

Siter Opprinnelig skrevet av DonPånnis Vis innlegg
    Si at alle 7 hestene får 10kg hver, = 70kg på en dag, 70 x 7dager = 490. Så ja, høyet deres går fortere enn det "burde". Altså så skulle det faktisk ha vært 10kg igjen...
    Eh se Ragnhild sitt regnestykke heller, hehe trøøøøtt ja..

Det er alltid best å gi mye grovfôr istedenfor store mengder kraftfôr, har man en hest som står mye i ro, lite trening så MÅ man gi mye grovfôr, man kan vertfall ikke pøse på med kraftfôr. Til en ponni burde det holde med rundt 8kg, men det varierer HELT med kvaliteten, vet du hvilken type dette er, H1, H2 osv?
    Min hest blir også tatt inn på det tidspunktet, gjerne litt senere - så jeg gir ca 6kg til kvelds, 3kg til morgen og 2kg til middag. Vanlig høyballer, som er ikke like sterke som rundballene vi gav tidligere, og her la han seg litt for mye på av den samme mengden. Ved siden av at hesten får i det den skal av grovforet, vil jeg at den skal ete store deler av døgnet på høy, med lite næring så de ikke eksploderer!, noe som er det mest naturlige for hestene også. På min hest synes jeg tyggebehovet blir dekket av 11-12kg, vrir meg litt når jeg prøvde å gi ham mindre, og i tillegg var boksen grundig rengjort - noe som jeg ser på at jeg gir for lite høy hehe, varierer selvsagt med hvor raskt hesten spiser opp og slikt, men jeg kjenner hesten min sitt tyggemønsterets for å si det slikt.

Hestene trenger forskjellige mengder grovfôr, men jeg tror man kan si en max grense på 10kg for hver hest vertfall - men kanskje ha til gode at man kan ta mer grovfôr OM hesten vises å bli tynn og man ikke vil øke på kraftfôr e.l, mindre til ponniene om dem legger på seg av det - får dem lite ville jeg helst ha gitt mesteparten når dem står på boks, selvsagt ute også, men kanskje litt høy nå og da og ikke alt på en gang.

Grovfôr er dyrt i lengden ja! Jeg bruker opp en høyballe hver dag, så må kjøpe 30stk hver måned, helst minst 5 ekstra i tilfelle jeg gir litt høy ved siden av måltidene, blir litt over 1.200,- noen her på stallen sa at det var dyrt, eller om dem skulle ha hatt samme mengde med høy ville det blitt brukt opp på rundt dobbel så lang tid !! Selv synes jeg det er en kjempe flott pris, kunne gjerne gått ut med mer! Mye grovfôr er for meg en av de første reglene jeg har for at jeg skal få beholde hest, hadde jeg vært på en stall med lite grovfôr ville jeg flyttet straks eller faktisk solgt hesten... Det er nok ikke vanskelig å få dekket all protein behovet osv osv en hest trenger med annet en grovfôr, men at hesten får tygge ofte er viktig, så slipper man masse uvaner også i samme slengen. Ser at på noen for merker står det anbefalt 6kg høy og 3-4kg kraftfôr...
    * OT, var ikke ment til trådstarter, måtte bare få ut litt damp! Jeg er dritt lei av hester på staller, inkl. den jeg står på, for LITE grovfôr, hver eneste gang jeg forer min hest kvelds, så er det ALLTID en eller annen hest som står å titter med store våte øyer :(

vi har 6 hester på samme paddock, høydrektig hoppe, 2 andre store, 1 new forest, 1 åring og en 2 åring, de går ute 12-14 timer på fri tilgang på 2 rundballer, forer med høyensilage inne på kvelden. de to ballene varer i 2 uker med svinn, for vi har ikke forhekker, og de spiser så mye de vil...

så en ball i uka på 7 hester høres helt fornuftig ut i mine ører..

lager utegang:) JanneogTanha sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Gyland ved Flekkefjord
    Alder
    33
    Bilder
    25
    det samme gjør våres 6 hester. en rundball på ei uke.

Ingenting er umulig,alt er mulig!

er helt normalt...til sammenligning står jeg på en stall med ca 25 hester, her varer en rundball ca 2 dager...kanskje 3...og så er det vertfall 4 stykker som fòrer kun med høy, så si vi er ca 20 som deler på 1 rundball pr 2-3 dag....

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg