Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 50
    Siter Opprinnelig skrevet av trineck Vis innlegg
    De andre stedene jeg har ridd som har rideskoledrift har jeg egentlig samme inntrykket, hestene har stabile rutiner og de aller fleste trives godt med livet, og protesterer ikke ved å være sure på boks o.l.
    At det økonomisk er tøft, noen går med saler som ikke er ideelle, har litt vondter i rygg og låsninger når de sjekkes, hovslager er ikke verdens beste, ei heller veterinær, noen får litt mindre flis og står litt fuktigere enn de burde, utegangen er dårlig o.l, det finnes blant privathest også..
    Personlig synes jeg det er langt bedre å lære ridning på rideskole enn privat i garasjen til naboen, og at noen orker å drive på- all honnør til dem.
    Selvfølgelig finnes det endel småplukk å kritisere her og der, men det finnes da masse småplukk blant privathester også..
    Stemmer det at du red\rir på bønes? For Ove Hansen? Er ikke veeldig fan av den fyren, men det er ikke det jeg skal si egentlig altså...

Men ivertfall. Jeg startet min "kariere" på ponnirideskolen på sjold. Miljøet der var til tider dårlig, og ponniene fikk ikke det beste stellet, men jeg har sett værre.

I ettertid tenker jeg nok mer over de manglene som fantes der, og i den tid det eksisterte, så var jeg en stor tilhenger av skjold "gjengen" og dens rivalisering mot sletten. Nå stiller jeg meg litt mere nøytral.

Rideskoledrift er dyrt, og lite lønnsomt, men et sted må jo folk begynne. Selv om jeg red for til tider unge ridelærere, og uskolerte ponnier, lærte jeg mye, og det jeg lærte der, er noe jeg fortsatt benytter meg av, selv om jeg har lært mye mer, og lært at mye av det jeg lærte var feil, men mye var riktig også. Jeg red også i avøen for og få undervisning i fjord, og inntrykket var noe det samme. Lite utegang, og for mye jobbing for hestene, små bokser og masse folk og styr i stallen, lite dekken, våte kalde hester osv.

Min (fremtidige) hest hadde aldri opplevd slike forhold, men jeg vil heller ikke gå så langt som å påstå at det er dyremishandling, eller gir stoooore lidelser. Ideelt er det ikke, men det er slik det er på de fleste steder. Ting må forandres, men vi kan ikke lage "drømme rideskole" over natten.

I sommer var jeg på rideleir på Blixland gård og hestesenter. Der var tilstanden en helt annen. Det var kurs to eller tre ganger i uken, og ellers hadde hestene forryttere og hestepassere som red de, enten på egen hånd eller for instruksjon.

Hestene stod mye ute, ivertfall når vi var der, så stod noen ute om natten, ellers stod de ute hele dagen. I og med at jeg var på "feltrittleir så var det ikke nybegynnere der den uken, og vi hadde stort sett selv ansvar for det daglige stellet, og det ble egentlig litt som å være forrytter på en måte...

Hvordan ting er der ellers skal jeg ikke si noe på, jeg var der i en uke, og mitt inntrykk var kjempegodt. Supre, fornøgde hester, variert og lærereike tidetimer og greie folk. (selv om vi hadde litt drama der og, men det skyldes nok helst oss fjortiser:P)

De som eier rideskolen\stallen bor på området, og er dyktige folk, og har et godt øye til det som skjer. Vi hadde det kjempegøyt der, og kommer garantert til og reise tilbake!!

/Julie

Siter Opprinnelig skrevet av Line&Milli Vis innlegg
    Jeg syntes det er bra at det er rideskoler. Men man bør ikke ta inn hester som egentlig kunne blitt noe f.eks i sprang eller dressur,, Da bør de heller bare selge de.. Eller at de har gamle hester. Hvis en hest går i rideskole i over 5 år kalles det mishandling..
    Mishandling som lar hestene gå flere enn fem år i rideskole? Da kjenner jeg flere dyremishandlere. Hesten jeg rir har gått fem år i skolen. Mishandlet? Niks. Han storkoser seg, går masse ute og får god behandling. Jeg mener ikke at de skal "slites ut", og bare gå å gå i skolen hvis de ikke trives, men så lenge de trives med det de gjør, er friske og greie, hva er problemet? Jeg ser heller at min stellehest fortsetter å gå i skolen (hvor han blir passet godt på av sine svært kompetente eiere), enn at han blir solgt til en av elevene i rideskolen. Og da spiller ingen rolle hvem av de det eventuelt måtte være!

Mishandle er ett fryktelig sterkt ord, og jeg synes det er helt feil å bruke som en generell betegnelse som her. Er det bedre at hesten blir solgt til en av disse 10-11åringene som går på kurs? På en god rideskole får hestene bra stell og elevene lærer å omgås hest på en trygg, ydmyk og hyggelig måte. Og derfor er jeg veldig for rideskoler, men det er selvsagt ikke alle som er like bra, dessverre.

Hmm, vil gjerne vite hvor denne påstanden kommer fra jeg da. Hvis det er slik at noen har "bestemt" at det regnes som mishandling å la hesten gå mer enn fem år i skolen. Når en hest er mishandlet/vanskjøtt får den ikke dekket sine vitale behov og lider under de forhold den lever under. Mattilsynet/dyrebeskyttelsen skal vel ta seg av forhold der hester blir mishandlet, og jeg tror de skulle fått seg litt av en jobb om de skulle ut å "beslaglegge" alle de "mishandlede" hestene man finner i rideskolen. For hester med mer enn fem års skoleerfaring, de er det mange av!

Rideskoleryttere rir jo for instruksjon, og i starten er det vanlig at det er flere tilstede på banen å går ved siden av/leier hestene (det er hvertfall praksis der jeg har lært å ri). Selv om de som ikke kan ri gjør feil, tviler jeg på at de er av så alvorlig karakter at hestene blir skadet, da er det noe fundamentalt feil i rideskolen. For elevene passes jo på og blir veiledet slik at de skal lære seg å ri! Jeg, som har leid en god del ridetimer i mitt liv, vet at de hestene jeg har holdt på med ikke har blitt skadet av å gå timer... Fordi hestene passes på, rideskolene lever tross alt av skolehestene sine.

Jeg sier bare, KURRE, det første innlegget der, beste noen har skrevet om rideskoler på lenge! TAKK!

Selv brenner jeg veldig for rideskoler, og blir like irretert hver gang jeg leser noe sånt som "Jeg hater rideskoler, Stakkers rideskolehester, Rideskole er misshandlig, rir du bare på ridesloke?" osv! Vi kan jo sammenligne litt da For alt gå begge veier sant.
    Klart det er mange, veldig mange rideskoler der hestene ikke har det så bra, der de ikke får gå ute samen og leke, de rideskolene som rett og slett er pengemaskiner. Men, tenk hvor mange mennesker det er her i verden, som har sin egen hest. Tenk på alle de uerfarne unge jentene, som helt uvitende kjøper seg en avdanket travere, og absoludt ikke klarer behandle den som en hest. Tenk på alle de som har hest, og det de gjør er å ri en time i ridehus hver dag, og resten av tiden står hesten på boks. Det er mange det! Tenk på alle de stallene, kanskje langt ute på bygden, der det ikke er noen voksne/erfarne til stede for å se at ting går som det skal, der veldig mye rart skjer med hestene.
    Selvfølgelig er det utrolig mange som har egen hest, som behandler de på en pen måte, og tar seg av hesten på en naturlig måte så den får leve som en hest. Men det er også mange rideskoler som gjør det på denne måten, det kan jeg love!
    Hva med en rideskole der hestene kommer ut hver morgen og formiddag, der de bare er hester, står flere sammen og leker og koser seg. På ridetimene blir de ridd av ryttere som passer hesten, dvs. ingen nybegynner rir på en uerfaren hest. På rideetimene er det variert arbeid, slik at hestene ikke går lei, med tur innlagt så klart. Elevene blir lært opp skikkelig, og ridningen er på hestens primisser. I rideskolen skal eleven lære å ri, ikke galoppere og hoppe hinder hver time! Hestene får riktig fôr, og rikelig med stell. Hestene har hver sin hestepasser som kun har ansvaret for at akkuratt den hesten har det bra, og blir kjent med hesten så den har en person å forholde seg til. Hestene er lykkelige, har et sterkt bånd til kompisene sine og trives, har det bra og lever som en hest. Vil du da fremdeles si "stakkers rideskolehest"?

Syns det er for dumt å dra alle rideskoler under en kam, for det er forskjellig, akkuratt som det er forskjellig hvordan privatpersoner holder sin hest. Og at rideskolehester bør byttes ut ofte er noe jeg mener er tull hvertfal. Så klart må den vekk om den ikke trives med sitt arbeid, rett og slett ikke passer inn i noen rideskole. Men husk at ikke alle hestene går med alle typer elever. Og jeg tror at hvis hesten kommer til en rideskole der den blir behandlet sånn som jeg skrev ovenfor vil de fleste tilpasse seg, og ikke ha noe behov for å bli byttet ut, nettopp fordi de trives og er glade.

At man ikke kommer noen vei av å ri på rideskole syns jeg også er feil. Det krever at rideskolen har en viss kompetanse ja, hvertfal når man blir mer erfaren. Alt det grunnlegende læres godt, og på en rideskole med godt dresserte hester, og flinke innstruktører kan man lære utrolig mye.

Gah, jeg kommer sikkert med mye mer underveis når jeg kommer på ting

Til sist vil jeg bare sitere med noe Gautin svarte på bloggen min på hest.no
    "Alle hester er individer, samme om de er privathester til 10 000 000 kroner eller en "ridekolehest" til 5000 kroner. Man kan ikke skille de fra hverandre etter bosted, kan man vel?"

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Signerer Karoline her, hun fikk frem akkurat hva jeg mener, bare på en mye bedre måte! Takk for det, her er vi helt enige :)

Siter Opprinnelig skrevet av lil_julie Vis innlegg
    Stemmer det at du red\rir på bønes? For Ove Hansen? Er ikke veeldig fan av den fyren, men det er ikke det jeg skal si egentlig altså...
    Jeg har den ene skolehesten der et par dager i uka og har tidligere ridd et år på ridekurs på Bønes. Rir fortsatt i rideskolen på Sletten.

Nå er ikke det jeg ramset opp ovenfor av negative mindre detaljer, noe jeg bare har sett disse stedene, har også reist og besøkt og ridd på flere steder som driver rideskoledrift, og jeg må faktisk si jeg aldri har sett noe VIRKELIG galt.. mye som kunne vært bedre men aldri noe i nærheten av å kunne snakke om hestene som ødelagte stakkars lidende skolehester.. eller engang tenke ordet mishandling, som endel bruker altfor lett..
    Save a horse, ride a.. Tequila! :cool:

Siter Opprinnelig skrevet av Line&Milli Vis innlegg
    Jeg syntes det er bra at det er rideskoler. Men man bør ikke ta inn hester som egentlig kunne blitt noe f.eks i sprang eller dressur,, Da bør de heller bare selge de.. Eller at de har gamle hester. Hvis en hest går i rideskole i over 5 år kalles det mishandling..
    Først: Mishandling kalles det når hesten vanskjøttes ihht lover om dyrevern eller utsettes for vold eller overgrep.
    Noen hester trives i rideskole i mange mange år.. og de aller fleste rideskolehester er milevis unna noe i nærheten av mishandling - heldigvis :)

Og selv om hesten kunne blitt noe i sprang/dressur vet den faktisk ikke det. Hesten har ikke noen ambisjoner som sier at den heller ville blitt sprangponnis og dratt på stevne hver helg..
    Vi har stort sett spranghester i rideskolen fordi rideklubben aller mest driver med sprang. Jeg vil si at hestematerialet er supert.. :)
    Save a horse, ride a.. Tequila! :cool:

at en hest som kunne kommet langt i sprang eller dressur ikke bør gå i rideskole er litt tull syns jeg. for hesten har ikke ambisjoner påsamme måte som oss mennesker. og hvorfor kan ikke elever i rideskole få gleden av sånne flinke hester da? lære mye av de og komme seg videre på de :)

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Ja, men nå har jeg uansett slettet de meldigene..
    Milli, elsker deg <3 . . R.I.P Garpen <,3, Du blir aldri glemt!

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    47
    Bilder
    4803
    Siter Opprinnelig skrevet av Karoline «3 Silver Vis innlegg
    at en hest som kunne kommet langt i sprang eller dressur ikke bør gå i rideskole er litt tull syns jeg. for hesten har ikke ambisjoner påsamme måte som oss mennesker. og hvorfor kan ikke elever i rideskole få gleden av sånne flinke hester da? lære mye av de og komme seg videre på de :)
    Veldig enig med deg her!
    Også gode hester har en plass i skolen.

De eneste hester som IKKE bør gå i rideskole er de som ikke trives med denne typen arbeide.

På Haslum har vi både høyt premierte hester/tidligere konkurransehester og ei vi pensjonerte i våres er tidligere landslagshest i gangartskonkurranser,med plasseringer i bl annet Nordiske mesterskap.
    En KJEMPEressurs for elevene å klunne få lære av og ri på en slik hest og de fleste av disse "gamle stjernene" setter stor pris på å bli pent brukt,få litt oppmerksomhet under faste rutiner fremfor å bli pensjonert ved å bli puttet ut på et beite og stå der og "mugne".
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg