Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 5 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 50
    alle må jo starte en plass! og jeg syntes det er bedre at noen starter på rideskole en på "naboens hest" og prøver seg frem alene. så lenge rideskolehestene blir tatt godt vare på, har mye utegang osv og ikke går ørti førti timer til dagen så er rideskole helt ok i mine øyne:)

Jeg er veldig for rideskoler, men hestene der skal ha samme krav og omsorg som privathestene. De må få lov til og stå ute noen timer hver dag i dagslyset og man må sørge for at de får variasjon i hvordan de blir brukt.

De rideskolene jeg har vært innom har virket ganske greie da, hestene får som regel stå noen timer ute i dagslyset før de blir tatt inn før første timene på rideskolen begynner. Så blir de brukt alt fra 0-3 timer, når det blir snakk om 3 timer på en dag synes jeg kanskje det blir litt mye med tanke på at det som regel bare er trasking på en bane eller i ridehuset men som regel på litt bedre steder blir de fleste skolehestene brukt 1-2 timer pr dag fast også noe fri i helgene og det virker som en veldig grei ordning.

Ellers synes jeg velferden til skolehester har mye med om ridelærerne er flinke eller ikke. En god ridelærer skal lære elevene sine å bry seg om hestenes beste og gi dem lyst til og utvikle sin ridning videre fra galopp er driiiiiit kult stadiet til hvor de med liv og lyst går inn for å lære seg hvordan å ri hesten på best mulig måte. Da får du ryttere som gir noe tilbake istedenfor bare å forlange å løpe mer, fortere og hoppe høyere. Ellers er jeg veldig for å gi de flinkeste rytterne mer ansvar, om de skal sale på eller av hester før eller etter timen sin, eller om de kan komme i helgen og få lov til og hjelpe til med stallarbeidet (uten at man skal bruke dem som rovdrift, men å møkke 1-3 bokser og leie en hest eller to ut og inn er grei jobb) mot å få lov til og ri en hest når arbeidet er ferdig. Slik var det på den rideskolen hvor jeg red og dette var en ordning alle sammen var storfornøyd med, aller mest fornøyd var vi når vi fikk de som jobbet der til og bli med og ri på en tur når det var pent vær.

Men synes at rideskolehestene burde få lov til og gå mer på tur! Når elevene aller helst bare vil hoppe høyt og løpe mest mulig så blir det fort til at hestene trasker på bane eller i ridehus dag ut og dag inn, og det synes jeg ikke er helt rettferdig mot dem. Alle hester blir jo sure og baneleie av slikt. Ridegruppen jeg var på syntes ihvertfall at tur var kjempe kjekt med gjevne mellomrom, selv om vi ikke dro på løpeturer. På tur kunne vi kose oss og snakke med hverandre, og det å få lov til og dra på litt klatretur opp og ned var jo kjempe gøy og hestene satte virkelig pris på det de også. Nå var vi veldig heldig med utrolig fint turmiljø rundt rideskolen men alle rideskoler eller egentlig staller generelt burde jo ligge slikt ann at man får ridd litt på tur uten å ri ved motorveien eller lignende.

Jeg drømmer faktisk om å drive en slags rideskole når jeg blir eldre (og forhåpentligvis litt friskere), ikke slik som de fleste blir drevet nå men hvor man enda mer bevist skulle gå inn for at elevene skal lære seg ansvar og hvordan ri og behandle hesten best mulig. Har veldig lyst til og ha en rideskole hvor man rir en ridetime også rir man også en annen dag hvor man har mer egentrening mot sine mål eller hvor man rir på tur (med en ansvarlig person til stede selvfølgelig). Også etter om man rir tidelig eller sent på dagen så har man ulike små oppgaver man også skal gjøre i tillegg. Helgene skal brukes til frivillig ekstra ridning mot arbeid, eller ekstra ridetimer, ekstra turer, små stallstevner eller bare generelt samle de som vil komme for å kose seg meg hestene, pusse litt utstyr kanskje og drikke litt kakao eller noe. Eventuelt dra på distriksstevner i nærheten for de flinkeste elevene av og til da kanskje med de som ikke er helt på det nivået ennå til å hjelpe litt til og lære seg hvordan ting foregår til det er deres tur. Rett og slett en rideskole som skal satse mye på godt miljø, forberede folk på hvordan det er og ha egen hest, gi et tilbud til de som kanskje ønsker seg forhest men som gjerne også vil ha ridetimer og at foreldrene kanskje vil ha det innenfor litt sikrere rammer enn å ri på traveren til naboen, rett og slett et litt annerledes rideskole tilbud hvor man gjør endel mer utover det og bare møte opp til en ridetime på ferdig oppsalt hest.
    Flor van Seveneecken. <3

Bloggen vår.

Siter Opprinnelig skrevet av Filizity Vis innlegg
    alle må jo starte en plass! og jeg syntes det er bedre at noen starter på rideskole en på "naboens hest" og prøver seg frem alene.
    Dette var faktisk det første jeg tenkte når jeg så tråden..
    For meg er rideskole helt klart en positiv ting! (så lenge det er en bra rideskole så klart).
    Veldig enig med Kurre sitt innlegg!

Det virker som "alle" synes at privathester har det så mye bedre enn rideskole hester, men er det egentlig slik da? Jeg tror det er mye mer uhumskheter blandt privathester enn rideskolehester..

Den mystiske rytteren Rosita! sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Suldal
    Alder
    35
    Bilder
    339
    Er ikke helt fan av rideskoler,for det meste er det lite utegang og hestene blir alt for mye brukt....Og ofte så ser man dette på hestene,de er sure og grinete og trivs ikke i det hele tatt,men er jo ikke alle som bryr seg om det så lenge de får penger for det.
    Det er denne oppfatningen jeg har.
    Men selvfølgelig finnes det gode rideskoler også så skal ikke gre alle under en kam.
    Men da føler jeg at de mindre rideskolene er mye bedre enn de store,uten at jeg har så mye peil på det egentlig.
    Gjør livet til en fest,ri islandshest

Min lille blogg

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    46
    Bilder
    4803
    Modesty:
    Måke en boks og leie ut en hest og for det skal de ri en time??
    Milde himmel.
    Derfra til å kalle noe rovdrift synes jeg det er temmelig langt.

Det er en idyllisk plass du beskriver,men jeg luerer litt på når du har tenkt å gi hestene fri?
    Det skal jo egentrenes og helgeris og ekstraris og ris som betaling...Noe her går ikke helt sammen.

Husk,det må være økonomisk forsvarklig å drive rideskole også.

Og dere som dømmer rideskoledrift etter å ha sett en eller to plasser:Gå ut og lær før dere uttaler dere!
    Ellers blir det for dumt.

*Knurre litt idag*
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    36
    Kurre

Jeg er veldig for rideskoler, så lenge de er av en viss kvalitet. Derfor er jeg glad i "min" rideskole, hvor hestene står ute fra tidlig morgen, og blir tatt inn i 4-5-tiden (de som skal brukes den dagen - resten tas inn 6-7, som oftest). Det er alt fra helt nybegynnere til mer erfarne ryttere på denne rideskolen, og hestene blir ridd av de fleste. Noen går også på utegang, de får fôr de fungerer på, blir børstet og dullet og kost med daglig og går på turer i helgene. I skolens sommerferie og ca. to mnd. på vinteren har rideskolen ferie, og da får hestene fôrryttere som rir på tur og bane og får noen timer undervisning. Dette er ei flott ordning, synes jeg.

Kurre: Godt innlegg!
    Ingvild Oline

Siter Opprinnelig skrevet av Kurre Vis innlegg
    Modesty:
    Måke en boks og leie ut en hest og for det skal de ri en time??
    Milde himmel.
    Derfra til å kalle noe rovdrift synes jeg det er temmelig langt.

Det er en idyllisk plass du beskriver,men jeg luerer litt på når du har tenkt å gi hestene fri?
    Det skal jo egentrenes og helgeris og ekstraris og ris som betaling...Noe her går ikke helt sammen.
    Jeg sa møkke 1-3 bokser og leie noen hester inn og ut, og da var det for å få lov til og ri på en tur eller noe i helgen dette var tanke på, at man som belønning for å møkke for et par av hestene fikk lov til og ta en hest på en liten tur. Det jeg tenkte på med rovdrift er at på noen steder så må du jobbe sinnsykt mye for å få lov til og ri en av de hestene som har oppført seg verst i løpet av uka og få skikk på den igjen, feks møkke ti bokser for å få lov til og ri en ponni som bare har en tanke i hodet og det er å kaste deg av. Det blir litt feil for meg, da blir jo også ridningen en tjeneste (selv om jeg synes det er gøy å ri sånne hester også).

Og hvor sa jeg at dette jeg ramset opp som ting som kunne gjøres i helgene skulle gjøres _hver_ helg med _alle_ hestene? Dessuten misforsto du med egentreningen, det skulle skje i hverdagene. Men det er da ikke nødvendig for hestene og ha en hel helg med fri, de dør ikke av og gå en ekstra ridetime i løpet av helgen, eller å bli ridd på 20-30 min skrittetur, eller starte et stevne en gang i ny å ne. Hvis det var tilfelle så ville mine hester ha død for lenge siden, de har jo hatt det skikkelig fælt, blitt ridd to ganger pr dag eventuelt flere timer pr gang og "fridagen" deres har vært og ha en skrittetur på ca 20-30 min.
    Flor van Seveneecken. <3

Bloggen vår.

jeg synes ideen til modesty er veldig bra jeg. En anderledes rideskole der de lærer ansvar og viten om HEST ikke bare ridning. dette tror jeg kan forhindre litt de som har gått to kurs og foreldrene kjøper en sprangponni til flere hundretusen kroner fordi lille vennen er sååå flink til å ri. Eller enda værre fjording i garasjen osv osv.
    Så ja jeg tror en rideskole hvor elevene har ett ansvar slik som på en rideleir hadde vert tingen. kansje en "forhest"stall med undervisning? hvor elevene for en spesiell hest tilpasset seg og hvor rytteren lærer å stelle hesten om anatomi kansje forskjellige ridegrener små stevner og hvor de kan ha ett sikkert tilholdssted i en "mobbefri" sone tror jeg kunne vert tingen egentlig.

Jeg synes at rideskoler generelt er helt ok. Har vært rideskolerytter hele min tid med hest og på den tida kan jeg telle særdeles få hester som har vært sure og utilfreds- til tross for at den ene rideskolen kun har utegang for dyra i helgene, og da stort sett bare 1 t i liten paddock.. Hestene blir ok fulgt opp, og det å eie en rideskolehest er en fin introduksjon til privathestliv, siden man alltid har noen der å spørre om hjelp og får mye oppfølging.. De blir kun ridd med voksne ansvarlige rundt, noe slettes ikke alle privathester gjør..
    De andre stedene jeg har ridd som har rideskoledrift har jeg egentlig samme inntrykket, hestene har stabile rutiner og de aller fleste trives godt med livet, og protesterer ikke ved å være sure på boks o.l.
    At det økonomisk er tøft, noen går med saler som ikke er ideelle, har litt vondter i rygg og låsninger når de sjekkes, hovslager er ikke verdens beste, ei heller veterinær, noen får litt mindre flis og står litt fuktigere enn de burde, utegangen er dårlig o.l, det finnes blant privathest også..
    Personlig synes jeg det er langt bedre å lære ridning på rideskole enn privat i garasjen til naboen, og at noen orker å drive på- all honnør til dem.
    Selvfølgelig finnes det endel småplukk å kritisere her og der, men det finnes da masse småplukk blant privathester også..
    Save a horse, ride a.. Tequila! :cool:

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg