Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 5 av 5 FørstFørst ... 3 4 5
Viser resultater 41 til 50 av 50
    Det er kjempefint å gå på rideskoler for å lære og ri..
    Men grunnen til at jeg slutta var at det var bare ridningen jeg lærte.
    Når jeg så en dag skulle håndtere en hest så var jeg livredd.
    Men så begynte jeg å jobbe hos noen hvor de lærte bort håndtering av hest samtidig som jeg lærte mer om ridning.
    Endte merkelig nok opp med egen hest tilslutt, men det er fremdeles en hel massevis og lære!

Jeg mener at rideskoler er så lenge hestene har det bra, får nok fôr og bra stell, og ikke går for mange timer av gangen for mange ganger i uka. :)

Jeg synes en bra rideskole, er en rideskole som lærer elevene å ri, og om hest og hestestell. Altså ikke bare ridning men også teori.
    Oda på nye eventyr

Bloggen med det rare i!

Vet.student i Budapest! Twin Joy sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    Budapest, (Bergen), 21
    Alder
    28
    Mine erfaringer med rideskole er egentlig ganske gode, og så lenge det drives skikkelig, så er rideskoler geniale Men, som mange andre og sikkert, så har jeg opplevd mange elever (og foreldre!!!) som IKKE er intr. i noe annet enn å få løpe mest, hoppe høyest osv... Har jo to eksempler jeg kan komme med:

1)
    Instruktør forteller at de skal ha teoriøkt i dag. Stygt vær og blåste masse i hallen, så fant ut at det var en god dag å ta teori på. Elevene skulle lære å pusse hestene, visitere, sale på osv. Etter timen kommer faren til den ene jenten bort og kjefter instruktør huden full, for han hadde F*** ikke betalt for at jenten hans skulle komme og gjøre oss en tjeneste med å gjøre klar hestene osv...

2)
    Jeg hadde en sprang/bakkearbeidstime, og satt etterhvert opp to hinder på ene langsiden, og sa at folk skulle komme på når de ville - så lenge det var klart selvfølgelig! Etter timen kommer den ene mammaen bort til meg og spør hvorfor i alle dager hennes datter ikke fikk lov til å hoppe like masse som de andre ungene???
    Her har hun stått og sett på timen, hørt like godt som alle andre at de skal komme på hinderne når de vil og det er klart, og likevel så er det MIN feil at ikke datteren hennes ville hoppe ørtifjørtiganger? Blir så oppgitt av og til.... Kanskje foreldrene skulle fått et kurs de og, så kan de også lære at det å gå på rideskole er faktisk ikke bare for å lære å sitte på hesten og gjøre alle tingene som de syns virker gøyest, men at man faktisk skal lære seg hva det vil si å ta seg av en hest, og at det skal forberede deg på muligheten til å kanskje ha din egen hest en dag...?
    Det er så mye snakk om at man venter på at noen skal komme ridende på en hvit hest. Jeg rir den hvite hesten selv!

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    46
    Bilder
    4803
    Åh Mie.du ANER ikke hvor godt jeg skjønner deg
    *Felle skjebne felles trøst*
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

litt av og på medlem Guro sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sandnes, Rogaland
    Alder
    35
    Bilder
    3
    Det litt spesielle her i verden er at hvis barna dine spiller håndball, fotball eller fløyte så kalles det dugnad, mens hvis du rir så kalles det å gjøre andre en "tjeneste" når du stiller opp.
    Evt kalles det også å utnytte "uskyldige små barn". Jeg har aldri riktig skjønt hvorfor.

Klart nok er det kyniske folk som eier ridesentre også, det er jo ikke det jeg mener. jeg tror nemlig fortsatt ikke at verden er en rosa sky Men jeg syns nok at det er raskere i hestemiljøet enn noe annet sted å få negative stempler om sånt som utnytting osv.

Guro

Om vi ikke hadde rideskolen, hvor skulle nybegynere lære å ri, uten å være avhengig av at en annen person i famileien holder på med hest?
    Anniken Grande

Enig Mie, så enig
    men nå er det heldigvis flere rideskoler som har sett lyset og begynt med mer teoritimer i tillegg da! :) vi er selv blitt flinkere til det også. Hvordan skal man kunne ri, om man ikke kan rense hovene en gang?
    Kjenner meg SÅ igjen med alt som heter "vil løpe fort og hoppe hinder, galoppere!!" Det er jo ikke FART og spenning de skal oppleve, ikke på den måten, de skal lære ridning. Vil folk galoppere i full galopp får de dra på en rideferie og galoppere på stranden i Spania eller noe..

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Dypt elset og sårt savnet Klara og Trico sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Finsland (Kristiansand)
    Alder
    37
    Jeg har jobbet som ridelærer på 4 forskjellige rideskoler. Alle plassene har sine fordeler, og sine ulemper.

De minnene jeg sitter igjen med, er feks den store snille hesten som prøvde så godt han kunne å balansere sin rytter gjennom en vendig som rytteren ikke var helt med på. Frekke ponnien, som med en gang jeg ser på han har ørene rett til værs, men i det øyeblikket jeg hjelper en annen jente på ryggen av en annen hest, så prøver han å "skremme" rytteren. Tomme trusler, men de fungerer som regel godt på uerfarne ryttere. Jeg vet det, og humrer litt for meg selv over smartheten til ponnien. Hvis rytteren bare dytter bort hode, er ørene igjen på stilk hos frekkeponnien...

Rideskolehestene er en egen rase. Og på de stedene jeg har jobbet har hestene betydd mye for oss som underviste. Vi diskuterte og snakket om hver eneste hest flere ganger i uka. Og ennå holder jeg styr på hestene på "min" rideskole. Problemløsning er noe man blir flink til. Alle hester har jo "sine ting".. Også privat hester. Bare se på din egen hest...

Det tar tid å utdanne en god rideskole hest. Og uansett hvor mye en instruktør, eller berider for den saks skyld, rir hesten så vil ikke det lære hesten å gå i rideskolen. For hesten må lære å gå med elever som ikke kan ri, gå med elever som tror de kan ri men som ikke kan det alikevel. Lære å gå sammen med andre hester, og ikke minst; lære at det er ridelæreren som styrer showet.

Første gangen jeg sto alene i ridehuset som instruktør, så så du bare at hestene tok "over" kontrollen. Ikke før jeg faktisk hadde sittet på hestene (i løpet av noen uker) så skjønte de at jeg var en leder som de måtte respektere. Det var min viktigste lærdom som instruktør. Man må ha respekt for hesten, og den må ha respekt for deg. Du står faktisk å styrer rundt på en liten flokk..

Sånn har det vært alle plasser, hestene må være med på at det er læreren som bestemmer. En ridelærer må ha en sikker utstråling, og hestene må være trygge på læreren. Men så gjelder jo også dette barn da..

Rideskolehester er nesten en egen rase. Ikke rase messig, men lynne på dem. De må være utrolig kloke, og lære å spare på seg selv. Noen passer inn mens andre ikke kan klare "presset". Akkurat som det ikke er for alle hester å være konkuranse hester, eller bare gå å henge..

Vi pensjonerte en hest fra rideskolen. Han var gammel, og "sliten". Etter to uker så begynte hesten å forfalle. Sluttet å spise osv... Etter alle undersøkelser å viste det seg at hesten var frisk. I ett forsøk ble han satt tilbake i rideskolen igjen etter noen månder. Han blomstret opp igjen, la på seg osv. Han gikk en sesong til som rideskole hest. Veldig begrenset anntall timer, og storkoste seg. Og han gikk bort etter endt sesong. Og jeg er sikker på at han det siste året gjorde det han likte best; Lærte nybegynnere å være trygg på stor hest...

Jeg vet ikke hva rideskoler dere har vært på dere som ikke liker rideskoler. Men kom å la meg ta dere med på en omvisning på vår rideskole, og dere skal fort få ett annet inntrykk. Og til informasjon; jeg holder til på en stor rideskole med ca 300 rideelever i uka og ca 30 rideskolehester i forskjellige størrelser...

Takk Klara Stemmer så utrolig godt det du skriver, og kjenner meg HELT igjen! Og det eksempelet med hesten som ble pensjonert, men begynte å forfalle, kjempegodt eksempel. Er så lei av at folk sier at hester MÅ byttes ut av rideskole etter noen år, ellers blir de jop helt øøøødelagt For de må faktisk ikke det, ikke når de elsker jobben sin, og har det superdupert der de bor med alle sine mange andre hestekompiser. Såklart er det noen hester som ikke passer inn, men mange, veldig mange faktisk tilpasser seg veldig godt hvis de får litt tid på seg, og blir brukt i rideskolen til det de passer til der. Altså, ikke alle hester trenger å gå med nybegynnere, og ikke alle type hester har like stort behov for å gå masse videregående timer hele tiden (tenker kanskje mest på eldre halvpensjonerte hester). Ja :)

Somewhere in time where only I can tell
    Min og Filagos blogg

Junior Member
    Ble medlem
    May 2013
    Sted
    Nordfjordeid, Norway
    Alder
    22
    Jeg har i alle år ridd ved rideskolen på Stall-k, jeg synes det både er bra og dumt. Har merket at hestene blir brukt mange timer om dagen og at har perioder vært at noen hester har gått 3 timer etter hverandre. Noe jeg mener er alt for mye! Hestene står ute fra morgenen av og til et- halv to tiden, så de har en god del tid ute, selvom det hadde vært bedre hvis de sto ute hele dagen frem til rideskolen starter klokken 5. Det har vært perioder hvor rideskolen har hatt for mange hester og at noen av hestene måtte tilbringe natten sin på stallgangen fordi det var for kaldt for dem å stå ute. Merker også det at mange av hestene er kjempelei av å bli brukt i rideskolen, mens andre hester synes det er helt topp. Mange av hestene som kommer inn slutter også med uvaner de har fått som steiling, bukking, biting, sparking osv. noe som er kjempebra!

Jeg synes små rideskoler er greit og at hestene blir brukt en gang om dagen er helt fint, men når det er så store rideskoler som det Stall-k er så begynner jeg å se negativt i mye av det som kalles rideskole. Men til syvende og sist så mener jeg at sålenge hestene har det bra og ikke får noen skader så er det helt ok å ha rideskole. :)

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg