Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 5 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 50
    mj - gone to soon.. </3 Kaja sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Alder
    27
    Bilder
    2

Hva mener du om rideskole?

Ble inspirert av den tråden rett nedom her.

Jeg står på ridesenter som fører rideskole. Eller, akkurat nå har de bare to nybegynner-kurs på tirsdager, men skal henge opp lapper om nye kurs igjen til våren da. Jeg synes det er helt greit her jeg, for nesten alle skolehestene her står på utegang, dermed får de MASSE sosial tid sammen. :)

Synes at rideskolehester ikke bør gå for lenge i rideskolen da, så klart. Eller, det spørs om de trives med det, og synes det er ok.

Men er jo ikke alle rideskoler som er bra, men det er også mange gode, som også har bra tilbud i tillegg til at hestene har det bra. Men her blir hvertfall rideskolelever også tatt godt i mot, og vi har et inkluderende miljø her. Hestene blir behandlet bra, ingen begynnere får ri med sporer, sjeldent at man bruker hjelpetøyler i ridetimer, osv.

Om ikke det var bra, hadde jeg ikke lånt ut Sara Lill til rideskolen hvertfall!
    Sist endret av Kaja : 06-01-2008 kl 02:25

RenateSJ
    Guest
    En ok rideskole hvor hestene har det bra (dvs ikke for mye brukt og mye utegang etc), synes jeg er bedre enn at folk bare kjøper seg hest uten å ha peiling. Som man jo ser ut i fera mange tråder her inne.

Jeg er ingen fan av rideskoler, men synes de bør finnes for å si det sånn..

Harneshaug
    Guest
    Synes det er kjempeflott at det finnes rideksoler, selvsagt forutsatt at hestene har det bra.
    Alle kan ikke ha hest, som BØR ikke ha hest, mange hadde nok kunnet nøyd seg med ridetimer...
    Folk må jo lære seg å ri en plass og det finnes mange hyggelige mindre rideskoler. Synd at det er noen pengemaskiner som ødelegger.
    En veldrevet rideskole ser jeg på som utelukkende positivt og jeg tror ikke hestene tar noen skalde av å gå med forskjellige ryttere så lenge de rir for skikkelig instruksjon, får nok fri og forholdene tilrettelagt :)

Sabrina med en tulling Wilisia sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Sverige/Rogaland
    Alder
    24
    Bilder
    96
    http://www.hest.no/blogg/?bid=1053&b...le=Skolehesten og rideskolen, hva?
    Syns denne bloggen er bra jeg! Rideskoler er bra, om det er gode rideskoler, og hestene får nok utegang og fri.

Kræsjlandet Kurre sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Østbygda i Sande.
    Alder
    46
    Bilder
    4803
    At hestene skal ha godt stell,nok mat og utegang ser jeg som en selvfølge uansett om det er privathester eller rideskole.

Rideskolen er der jeg "vokste opp" med hest.
    det er den som har formet meg i stor grad til den jeg er.
    Som lærte meg ansvar,å sette dyrene først,ryddighet,verdien av rutiner...En rideskole er gull verdt.

Det er tragisk å se hvor mange av "småsnuppene" idag (og for den saks skyld storsnupper også) som blåser av rideskolene med "der kan man jo ikke lære noenting,hestene har det jo ikke bra,de som driver har ikke peiling på hva de gjør,det er ikke verdt pengene" og så videre i det uendelige.

Jeg skulle av hele mitt hjerte ønske at stort sett ALLE trådde sine "barnesko" som hestemennesker på rideskole.
    Klart i en ideell verden hadde man hatt et kvalitetssikringsysten og en bedre standard-Sverige er her et land å strebe etter og å lære av,men uansett nesten.
    Etter X år med rideleirdrift har jeg sett enormt mye elever på forskjellige nivåer som både har kommet fra "naboens privatriding" fra diverse travstaller,fra rideskoler ,fra familiens egen hest...I det hele tatt alle avskyggninger av "det å lære seg å bli en rytter/et hestemenneske".

Stort sett uten unntak har alle de med MEST rytterfølelse,best forståelse,best balanse,mest ålreit håndtering av hestene,mest ålreite å undervise,de dyktigeste har vært de som har kommet fra rideskoler.
    Noen rett fra,andre har ihvertfall hatt noen år innom.

Man blir ikke nødvendigvis noen stor konkurranserytter på en rideskole.Da må man videre.
    Man blir ikke nødvendigvis noen veterinør på en rideskole.Slikt er det utdanning for.
    men rideskolen er et fantstisk sted for å lære det grunnleggende i riding og håndteriung av hest.
    igjen,forutsatt at det er en viss kvalitet på stedet.

det som gir mye av problemene med å drive rideskole idag er penger.
    Elevene vil naturlig nok ha mest mulig igjen for pengene de legger igjen.Kvalitet? ofte ikke,men mest mulig galopp i løpet av timen,høyest mulig hindere,flest mulig timer med "jogging rundt barbak".
    SOm ei sa før jul nå:"Nå gidder jeg ikke ri her på timer lengre for på traverene til naboen kan jeg ri myyyye fortere og de orker å løpe DØDSlenge"

Å holde hest koster MYE penger i Norge.Og vet dere hva? Rideskolehester spiser like mye mat som privathester...de trenger å skos akkurat like oftere.De trenger sine veterinærbesøk,sine markkurer og sine dekken.
    Det er ikke noen luksusaffære å skulle leve av rideskoledrift her i landet.

Denne endeløse omsorgen flere av dere snakker om for hestene har jeg inntrykk av gjelder akkurat frem til man sier at:Idag skal vi lære litt om å ri hesten i balanse.
    Eller:Idag tar vi et kvarter teori om hestens sykdommer.
    Eller: nei,du MÅ stoppe og legge om den salen ellers får hesten vondt i ryggen.
    BAH!

Det er veldig lett å miste både lyst og inspirasjon til å holde timer når man møter innstillingen til mye elever og ikke minst foreldre idag.
    Og hvorfor ikke stille litt mer KRAV?
    Krav på utdannede instrultører,krav på å få vite hvor mye hestene går ute...alt dette som det klages så mye på.
    Ikke bare krav om at:Idag lærte jo ikke datteren min NOENting,de galopperte jo bare TO ganger?!

Rideskolen er i tillegg et sted der det blir miljø.der man rekrutterer nye hestefolk.Der man kan finne likesinnede,utveksle erfaringer og opplevelser.

Jeg brenner sterkt for ridekolene MEN kvaliteten MÅ sikres.
    Tenk så fantastisk om alle landets håpefulle kunne loses gjennom sine innledende hesteår på en skikkelig rideskole fremfor på en halvvill varmblodstraver eller garasjefjordingen til naboen!
    Og ikke minst TENK så mye bedre for hestene å stå en plass der det er hestefolk som tar vare på dem og ikke en eller annen jentunge som har lært alt hun kan fra et nettforum!
    Kraftur-Embla-Eir--BorderCollieEmbla-Álfalilja-Stankgula

Ninas flokk

The path of my life is strewn with cowpats from the devil's own satanic herd -E.Blackadder

det er viktig at hestene får mye utegang. får fri noen dager og ikke rgår for mye i skolen.
    at de er kyndige folk som underviser og at hesten trioves..
    er altfor mange rideskoler som ikke er flinke nok til alt dette, ettersom dem bare tenker på penger.
    men bedre å gå på rideskole enn å kjøpe hest uten å vite noe spesielt om hest
    R.I.P Anakè.

Omskolering er en unik mulighet til å lære seg selv å kjenne
    Mia

Dypt elset og sårt savnet Klara og Trico sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Finsland (Kristiansand)
    Alder
    36
    Kurre: Det innlegget var meget MEGET bra.

Det er hestens velferd som skal komme først, og elevene (eller foreldrene) må være villig til å betale det det koster. Dessverre er det alt for mange rideskoler som driver rovdrift på hestene sine, men det er fordi det ellers ikke er økonomi i rideskolen. Og hvem vil vel jobbe uten å tjene penger.

Jeg er også en ivrig forsvarer av rideskole. Man lærer å ri i gruppe, man lærer å ri forskjellige hester, man lærer å ri for forskjellige innstruktører (kanskje) og man lærer at det ikka alltid skal gå like bra. Og man får venner!

Ene timen jeg hadde var det 3 eldre damer som kom sammen på time. Ett r senere reiste de på tur sammen til Roma...

Mari
    Guest
    Rideskuler med god kvalitet - ja takk! Det trengs stadar der nye ryttarar kan få utvikle seg og lære.

(Men med tidlegare rideskulehest på stallen, så kan eg skrive under på at ein må sjå godt etter hestane, og helst variere veldig for dei...)

Sol
    Guest
    Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mulighet til å gå på rideskole da jeg var liten...

Mine barn skal definitivt på rideskole om de syns at det å ri er gøy. Jeg er ikke kapabel til å lære noen å ri..

Min erfaring er heller dårlig når det gjelder rideskole. Kapral gikk i rideskole i fjor, noe som resulterte i ekstremt sur, grinete og lite samarbeidvillig hest. Kapral elsker å bli brukt på alle slags måte og har ikke noe imot å utfolde seg blandt andre hester, men denne "typen" rideskole ble rett og slett for mye for han.

Men jeg skal heller ikke si at rideskolehestene får masse utegang for det ville vært løgn. Vi har utrolig dårlig med utegang for hestene, noe som kan være årsaken til at mange av hestene i rideskolen er sure. Det er også til tider veldig dårlig organisering med rideskolen, noe som gjør at en aldri vet hva som kommer til å skje. Hestene blir tatt godt hånd om, ikke noe med det, men det ser virkelig ikke ut til å funke.

Min erfaring med rideskole er iallefall at mine hester aldri skal gå i noen rideskole mer. Selvfølgelig, det har jo noe å gjøre med at jeg har en cirkus aka. dressurhest, men det gjelder jo ikke bare meg. Men jeg har ikke vært på noen andre rideskoler i landet, så jeg skal ikke dømme

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg