Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 18
    mj - gone to soon.. </3 Kaja sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Bilder
    2

Å legge på ørene

Jeg så litt på det showet med han franske ”hestehviskeren” fra OHS i dag. Så begynte jeg å lure litt, etter å ha studert litt. Var jo en tråd her, med video av Ellen Ofstad og hesten som leker. Hesten legger veldig på ørene, og det var det samme tilfellet med denne mannen. Meeg legger litt på ørene når jeg ber henne om noe, og hestene til Parelli legger litt på ørene, hestene til Alexander Nevzorov legger litt på ørene de og. Er dette så ille? For alt dette snakket om hestespråket, der forsvarer man smekking og straff og sånne greier med at det er jo slik hest oppfører seg mot hverandre i flokken! Men i flokken, så legger jo hestene på ørene til hverandre, også hvis de underdaner seg.

Så klart, i noen tilfeller så er leggingen på ører godbiter. Og siden hestene til han mannen der la noe ekstremt på ørene, på samme måte som hesten til Ellen Ofstad i den videoen, så lurer jeg på om han bruker klikker i trening, men velger å ikke ha den på showene fordi det ikke tar seg bra ut? Og at hestene da blir ekstra småsure når de ikke får noe? For leggingen av ører på hestene til Nevzorov eks (nå vil kanskje noen påstå at jeg forsvarer han fordi jeg er stor fan, men det er bare det jeg legger merke til, og det jeg tror), er ikke så flatpakkede og grinete øyer, som hestene på showet fra OHS har..

Men jeg blir litt usikker selv, når jeg ser hesten legge ører, men samtidig så skjønner jeg ikke hvorfor hun bare kan protestere hvis det er sånn at hun ikke gjør dette med arbeidsglede, for den dama kan protestere om hun ikke vil noe. (steile av ryttere på treninger og slikt for en stund siden når de krevde litt) Og steile og sparke etter folk er noe hun kan om hun vil protestere.

Legger hesten din på ørene i blant? Meeg legger på ørene, men det er ikke flatpakka ører og sint Meeg, det er konsentrasjon, jobbing, eller lignende. Men hun legger så klart ikke på ørene hele tiden. Det er mest når det er noe som er litt vanskelig for henne å gjennomføre i starten, og som går seg til etter en stund. Da er flate ører borte.
    Sist endret av Kaja : 31-12-2007 kl 16:39

Er jo forskjell på flattstrøkne ører bakover og ører som er vippet litt bakover da.

Quicky legger på ørene ja. Men det er kun når vi trener fort (intervaller og lignende) da konsentrerer hu seg og da er ørene vendt bakover.

Legger omtrent aldri på ørene her. Ikke på den måten nei. Men å svinge de bak for å høre bakover er jo ganske normalt. Men å legge? Nei aldri.

Sagitaria
    Guest
    Spørs vel litt på resten av uttrykket til hesten? :)

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Bilder
    2
    Ja, jeg lurer jo på hva dere mener. Meeg har de som regel vippet bakover, men noen hester kan også være konsentrerte selv om de har de flate da, det mener jeg hvertfall, hehe.. :p

NordTrøndelagWesternRider Mocca84 sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Steinkjer
    Bilder
    14
    India legger på ørene når jeg spør henne om å rygge.

hmmm... har tenkt på dette selv, men har egentli ingen anelse om hvorfor...
    "The trick is not in knowing what to do, rather in knowing when to do it. Everything works sometimes, but nothing works all the time. If something fails on even ONE horse, then it must be considered a tool, not a rule.

There is one bit that works on all horses; a bit of knowledge......

Sagitaria
    Guest
    Min la på ørene når jeg satt på ham her om dagen, men det var nok for å følge med på meg som var bak, og lytte. Ellers hadde han jo hengeleppe og sto helt stille så..? :)

Hm. Kan jo være at noen hester gjerne gjør det de får beskjed om, men bare liker å uttrykke misnøyen? Eller mener de noe annet? :)

Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Bergen
    Alder
    28
    Bilder
    2
    Nei, jeg blir litt usikker når hest legger på ørene, for er ikke alltid lett å se om det er konsentrasjon eller misnøye.

Kanskje noen (sol, hint hint :p) har noen forklaringer de synes er logiske?
    Sist endret av Kaja : 30-12-2007 kl 23:34

Jeg synes det er stor forskjell på det å legge ørene flate i sinne/irritasjon/aggresjon og det å ha ørene vendt bakover i konsentrasjon. Sistnevnte vil si at hesten lytter til deg og er oppmerksom under trening. Ved å gi en godbit er det underdanighet. Flate ører i sinne har da ingen verdens ting med dette å gjøre?

Man må se an "settingen" og resten av kroppsspråket til hesten også.:)

Andrea & Bajas
    Guest
    Jeg ville påstått av hvis hesten "snur" på ørene, så det ser ut som om den legger på dem, er det bare for å svare på at den har oppfatta det du ber om.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg