Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 8 av 8 FørstFørst ... 6 7 8
Viser resultater 71 til 80 av 80
    Heidi&Chianti&Lauvinia
    Guest
    å miljøtrene en hest, er å utsette den for så mange ting man har muligheten til, og hjelpe den med å lære hvordan den skal håndtere skumle ting den ikke vet hva er. En godt miljøtrent hest takler mange flere ting enn den har trent på, fordi den føler se trygg på at treneren er der og hjelper til, og den har lært seg hvordan den skal håndtere redsel. (foreksempel ikke stikke av) man kan aldri miljøtrene en hest på alt man kan møte som kan skremme den. Men man kan gjøre den mest mulig vant til verden, la den titte på mest mulig ting, og vise at det meste går bra selvom det ser skummelt ut. Dette tar de med seg til andre skumle ting. For hver skummel ting en hest greier å takle, øker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligsteting mye bedre.

Missgadget
    Guest
    Heidi: Eg vett ikkje om du svarte på mitt innlegg eller om det var generellt ment.
    Eg vet jo hva det vil si å miljøtrene en hest. eg reagerte bare så kraftig på innlegget som var skrevet tidligere:
    "Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?"

Her høres det jo ut som om det er verdens enkleste ting å foreta miljøtrening i kontrollerte former. Det hørtes jo ut som om det var verdens enkleste ting¨å trene på i det innlegget. Mitt poeng er jo at det er ikkje alltid like lett å få det til.

Hvis du har en hest som er redd for en amulanse med blålys feks også plutselig møter du en slik en - uten at du på forhånd vet at hesten er redd for dette - så kan jo dette bli en ganske skummel situasjon. Hvis du da ønsker å miljøtrene hesten på akkurat dette, hvordan går du da frem? Skal du dra til sykehuset og spørre om å få låne en ambulanse med sirener og blålys?
    Eg har heldigvis en hest som ikke er redd for dette, men eg unner INGEN å oppleve en panisk hest i en slik situasjon.

Eg ser nødvendigvis ikke noe sammenheng med å miljøtrene en hest ved feks å ri forbi en sementblander og dermed påstå at en hest takler en situasjon med feks en trailer med luftbrems bedre. ("For hver skummel ting en hest greier å takle, øker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligste ting mye bedre")

Det hjelper nesten ikke hvor mye selvtillitt en hest har hvis instinktene tar overhånd.Det er store dyr vi holder på med og det er dyr som potensiellt er redd for en plastikk pose.

Hegepii
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Missgadget Vis innlegg
    Heidi: Eg vett ikkje om du svarte på mitt innlegg eller om det var generellt ment.
    Eg vet jo hva det vil si å miljøtrene en hest. eg reagerte bare så kraftig på innlegget som var skrevet tidligere:
    "Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?"

Her høres det jo ut som om det er verdens enkleste ting å foreta miljøtrening i kontrollerte former. Det hørtes jo ut som om det var verdens enkleste ting¨å trene på i det innlegget. Mitt poeng er jo at det er ikkje alltid like lett å få det til.

Hvis du har en hest som er redd for en amulanse med blålys feks også plutselig møter du en slik en - uten at du på forhånd vet at hesten er redd for dette - så kan jo dette bli en ganske skummel situasjon. Hvis du da ønsker å miljøtrene hesten på akkurat dette, hvordan går du da frem? Skal du dra til sykehuset og spørre om å få låne en ambulanse med sirener og blålys?
    Eg har heldigvis en hest som ikke er redd for dette, men eg unner INGEN å oppleve en panisk hest i en slik situasjon.

Eg ser nødvendigvis ikke noe sammenheng med å miljøtrene en hest ved feks å ri forbi en sementblander og dermed påstå at en hest takler en situasjon med feks en trailer med luftbrems bedre. ("For hver skummel ting en hest greier å takle, øker selvtillitten og tryggheten, og den takler selv de merkeligste ting mye bedre")

Det hjelper nesten ikke hvor mye selvtillitt en hest har hvis instinktene tar overhånd.Det er store dyr vi holder på med og det er dyr som potensiellt er redd for en plastikk pose.
    Helt enig!! Jeg har selv en hest som er redd veldig mye. Jeg har miljøtrent han mye, men likevell finner han nye ting å være redd.. Trener jeg mye på at han skal være rolig forran en trailer, er han fremdeles redd en snøplog, for å si det sånn

Missgadget:

Trenger du penger for å miljøterne en hest???? Nei, overhodet ikke, det som trengs er litt planlegging og fantasi.....
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver et anleggsmaskinfirma?
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver rallysport som kanskje har en bil med en stor bilhenger?
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som som kjører buss?
    Skal de i nær fremtid i ditt område? Kan de gjøre deg en tjeneste, kanskje mot at deres lille datter får seg en ridetur på hesten din en gang? Skal det foregå noe anleggsarbeid i nærområdet? Går det noen bussrute der du bor?
    Get the point?

En annen ting er at maaange rytter gjør den feilen at hvis hesten er redd noe bestemt, så forsøker rytteren å unngå dette. F.eks finnes det ei bestemt søppelkasse som hesten synes er skummel HVER GANG den skal passere denne. Da skjer det ofte det at rytteren velger å ri på andre siden av veien HVER GANG de skal forbi denne. Hva skjer da? Jo hesten lærer ikke å stole på rytteren, og overvinner ikke sin redsel.
    Er det noe hesten min reagerer på, kan jeg love deg at jeg straks tar han med for å undersøke dette!!!!!!! "Synes du det var skummelt? Javel, da får vi gå dit da....." Prøv å si den setningen i alle sammenhenger.....
    Det er som Heidi&Chianti&Lauvinia sier, man trenger ikke trene de på alt, miljøtrening på noen objekter smitter over i andre sammehenger.

Hvilke instinkter er det som skal ta overhånd? Fluktinstinktet? Ja, det må gjerne det, så lenge det ikke er du som leder (hvis lederskapet er etablert mellom dere) som flykter.....Flykter ikke du, så burde kontrollen over hesten gjenvinnes....enkelt men vanskelig.

Ja for jeg skjønner det er vanskelig å få hester til å ikke la seg skremme. De har to kraftige instinkter som bærer dem gjennom livet. Flukt og flokk. Og det er flokkinstinktet du skal spille på; du er leder, du og hesten er "flokken", hesten skal søke beskyttelse hos sin leder.
    Så kommer det inn; er du leder??? For å ikke gjenta for mye på forumet,kan det leses her hva som kan gjøres for å opprettholde et lederskap: http://www.hestene.no/forum/showthre...=1#post1077518

Og det tar ikke lang tid å miljøtrene en hest,kanskje holder detmed den ene gangen, kanskje to, kanskje holder det at du trener den mot annet og "slår to fluer i én smekk". Men start med det samme,og miljøtren på ALT hesten skvetter og nøler for. ALT.

Og tenk også igjennom hvordan du opptrer som rytter. Er de rette forutsetningene til stede for at du skal fortelle hesten at "du overhoooodet ikke fatter hva i alle dager han reagerte på det der for???????"
    Forventer du redsel fra hesten?
    Regner du med han kommer til å skvette?
    Tror du han kommer til å nekte å passere det skumle du ser?
    Er svaret "ja" på slike spørsmål, kommer du ikke til å få den kontrollen du ønsker. Dine signaler om flukt er nødvendig eller ikke, fanges opp så ufattelig lett.

Ta for ekspempel politihester eller hester i kongens garde; her har du hester som er miljøtrente. Men uansett hvor mye de trenes for, kan de aldri utsettes for det som kunne komme til å hende i store folkemengder, for det er umulig å forutsi.....Her er lederskap og miljøtrening i skjønn forening!

Må du ri hesten hver gang dere skal noe? Gå bort fra det en stund, og start med leiing istedenfor. Vet at mange ikke vil dette, for de vil jo ri, men tillitsbygging mellom deg og hesten foregår best i bakkearbeid. Og de suksessene dere oppnår på bakken, overføres så til hesteryggen.

Missgadget, jeg sier ikke at det jeg beskriver ovenfor gjelder deg og hesten din, men dette er mine tanker rundt det å drive miljøtrening, og hvor viktig det er å tenke grundig igjennom hva man egentlig ønsker å oppnå.
    Sist endret av julnil : 03-08-2008 kl 23:13
    [CENTER]dere finner meg på [URL="http://www.equiforum.net"]www.equiforum.net[/URL]
    [/CENTER]

Siter Opprinnelig skrevet av julnil Vis innlegg
    Missgadget:

Trenger du penger for å miljøterne en hest???? Nei, overhodet ikke, det som trengs er litt planlegging og fantasi.....
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver et anleggsmaskinfirma?
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som driver rallysport som kanskje har en bil med en stor bilhenger?
    Kjenner du noen som kjenner noen som har en venn som som kjører buss?
    Skal de i nær fremtid i ditt område? Kan de gjøre deg en tjeneste, kanskje mot at deres lille datter får seg en ridetur på hesten din en gang? Skal det foregå noe anleggsarbeid i nærområdet? Går det noen bussrute der du bor?
    Get the point?

En annen ting er at maaange rytter gjør den feilen at hvis hesten er redd noe bestemt, så forsøker rytteren å unngå dette. F.eks finnes det ei bestemt søppelkasse som hesten synes er skummel HVER GANG den skal passere denne. Da skjer det ofte det at rytteren velger å ri på andre siden av veien HVER GANG de skal forbi denne. Hva skjer da? Jo hesten lærer ikke å stole på rytteren, og overvinner ikke sin redsel.
    Er det noe hesten min reagerer på, kan jeg love deg at jeg straks tar han med for å undersøke dette!!!!!!! "Synes du det var skummelt? Javel, da får vi gå dit da....." Prøv å si den setningen i alle sammenhenger.....
    Det er som Heidi&Chianti&Lauvinia sier, man trenger ikke trene de på alt, miljøtrening på noen objekter smitter over i andre sammehenger.

Hvilke instinkter er det som skal ta overhånd? Fluktinstinktet? Ja, det må gjerne det, så lenge det ikke er du som leder (hvis lederskapet er etablert mellom dere) som flykter.....Flykter ikke du, så burde kontrollen over hesten gjenvinnes....enkelt men vanskelig.

Ja for jeg skjønner det er vanskelig å få hester til å ikke la seg skremme. De har to kraftige instinkter som bærer dem gjennom livet. Flukt og flokk. Og det er flokkinstinktet du skal spille på; du er leder, du og hesten er "flokken", hesten skal søke beskyttelse hos sin leder.
    Så kommer det inn; er du leder??? For å ikke gjenta for mye på forumet,kan det leses her hva som kan gjøres for å opprettholde et lederskap: http://www.hestene.no/forum/showthre...=1#post1077518

Og det tar ikke lang tid å miljøtrene en hest,kanskje holder detmed den ene gangen, kanskje to, kanskje holder det at du trener den mot annet og "slår to fluer i én smekk". Men start med det samme,og miljøtren på ALT hesten skvetter og nøler for. ALT.

Og tenk også igjennom hvordan du opptrer som rytter. Er de rette forutsetningene til stede for at du skal fortelle hesten at "du overhoooodet ikke fatter hva i alle dager han reagerte på det der for???????"
    Forventer du redsel fra hesten?
    Regner du med han kommer til å skvette?
    Tror du han kommer til å nekte å passere det skumle du ser?
    Er svaret "ja" på slike spørsmål, kommer du ikke til å få den kontrollen du ønsker. Dine signaler om flukt er nødvendig eller ikke, fanges opp så ufattelig lett.

Ta for ekspempel politihester eller hester i kongens garde; her har du hester som er miljøtrente. Men uansett hvor mye de trenes for, kan de aldri utsettes for det som kunne komme til å hende i store folkemengder, for det er umulig å forutsi.....Her er lederskap og miljøtrening i skjønn forening!

Må du ri hesten hver gang dere skal noe? Gå bort fra det en stund, og start med leiing istedenfor. Vet at mange ikke vil dette, for de vil jo ri, men tillitsbygging mellom deg og hesten foregår best i bakkearbeid. Og de suksessene dere oppnår på bakken, overføres så til hesteryggen.

Missgadget, jeg sier ikke at det jeg beskriver ovenfor gjelder deg og hesten din, men dette er mine tanker rundt det å drive miljøtrening, og hvor viktig det er å tenke grundig igjennom hva man egentlig ønsker å oppnå.
    bra innlegg!

Veldig godt innlegg, julnil!

Siter Opprinnelig skrevet av julnil Vis innlegg
    Gidder ikke lese alt i denne tråden, er så trøtt

Men hvorfor ikke miljøtrene hestene? Utsette de for disse plutselige lydene, og situasjonene i kontrollerte former, der dere kan ha kontroll over situasjonen(e), og nødvendigvis ikke sitter på hesteryggen?
    Da vil dere få en tryggere ridetur, og så kan bilistene sitte der med skjegget full av postkasser når de ikke klarer å skremme hestene :p

Det er helt ok at hesten skvetter for en plutselig bevegelse eller lyd, det gjør jo jeg også:)
    Men det får bli med at de skvetter, de skal ikke tillate seg å miste hodet uansett...
    Miljøtrening er lurt det! Men dessverre så er det ikke alltid det som er problemet i trafikk mellom hest og kjøretøy. Kappi hadde jeg miljøtrent litt og han var hele tiden helt 100% trafikksikker når jeg eide han. Det var aldri noe problem. Han likte ikke lyden av henger når den var bak han, men han gjorde ingenting enn å samle seg veldig og gå uhyre sakte mens hengeren kjørte forbi. Uansett hvilket kjøretøy det var vi møtte, så ble han ikke engstelig. Men når det er bilistene, som omtrent kjører ned hesten min når vi står stille på en gårdsplass som er "starten" på en ridesti - Da synes ikke jeg at det er min hest og min feil. På området vi stod får jeg lov av eieren til å ri, for jeg kjenner han godt. Dessuten så er det ingen bil vei, og når da bilen kjører inn på stedet og prøver å presse oss ut i grøften, før den vender om og kjører hjem - Da er det noe galt i sjåførens hue..
    smiler du når ingen er tilstede er du lykkelig!

Heidi&Chianti&Lauvinia
    Guest
    Poenget er at det er mange der ute som det er noe galt i hodet på. Og disse tar ikke hensyn til hest og rytter uansett. Det er det jeg prøver å si med mine innlegg i allfall. For det første, er folk flest ikke klar over hverken at en hest med rytter ikke betyr at rytter har full kontroll, eller at hester faktisk blir skremt. Folk flest vet ikke hva en hest er, og folk flest har IKKE ansvar for å forstå hva en hest er .... det er vårt ansvar.

For det andre er verden full av idioter. Idioter bryr seg ikke om hva som skjer uansett. så hva vi synes om det, er faktisk uvesentlig. DE gjør som de vil uansett, om det så skaper farlige situasjoner. Det er derfor de er idioter.

Derfor er det VÅR jobb, når vi tar våre hester ut i verden, og sørge for at de er forberedt både på snille mennesker som ikke skjønner bedre, og idioter som går inn for å skremme dem, SAMT at verden faktisk er der. Man kan ikke forvente at unger skal slutte og leke i hager, at folk ikke skal gjøre brå eller bråkete ting i sine egne hager, at ting ikke skal skje ute i verden, fordi vi kommer med våre hester, som KAN bli redde. Det er ikke sånn det fungerer. VI må tilpasse oss og hestene den verden de skal bevege seg i, ikke omvendt. Man kan i enkelte tilfeller spørre pent om folk kan vente eller stoppe eller slike ting, men man kan ikke forvente at det skjer av seg selv. Når jeg er ute og kjører min nyinnkjørte treåring, og kommer også til det når jeg begynner å ri, så har jeg på en orange vest hvor det står *Unghest, vis hensyn* . mange gjør ikke det ,men mange gjør det også.

Når det gjelder miljøtrening føler jeg det er endel forvirring. Miljøtrening er å forberede hesten på ting den kan møte. På en godt miljøtrent tar ikke instinktene overhånd, det er hele poenget. Man kan aldri trene en hest på alt. Det går bare ikke. Man kan ha trent på alt mulig, også blir den vettskremt for de merkeligste ting ... men da gjelder det å ha trent godt nok. Miljøtrening er ikke å vise hesten alt som finnes i verden. Miljøtrening er å lære den hvordan den skal takle verden. Hvordan den skal takle å bli redd. Hvis man har en godt miljøtrent hest, også møter man denne ambulansen med blålys da ... som hesten blir redd for. da skal hest og rytter ha lært seg og takle ting hesten er redd for. da vil ikke hesten løpe avgårde i panikk. den vil bli redd, og reagere på en eller annen måte, men den takler det. det er hele forskjellen.

Å miljøtrene hesten betyr ikke at den ikke møter nye ting den er redd. Men å gi den selvtillitt,gir den også et redskap til å takle redselen med. For hver gang en hest er redd noe, men undersøker det, og TØR, så blir den tøffere for hver nye ting den opplever dette med.

Vel ... det er sånn det fungerer i praksis .. for hver ting i verden hesten er redd, som den sammen med rytteren sin greier å håndtere, jo mer øker hestens selvtillitt og trygghet, og andre skumle ting er kankjse ikke fullt så skumle....

Jeg miljøtrener alltid mine hester og unghester godt, og jeg opplever gang på gang at de etterhvert da også opplever mestring og kontroll når de blir redde for ting de aldri har sett. De greier å håndtere det, selvom de syntes det var i overkant skummelt. Og jeg har til dags dato også ennå ikke opplevd en hest som stikker i panikk. jeg har opplevd redde dansende hester, men de stikker ikke. Fordi de har aldri fått lære at det er en ok form for reaksjon. Jeg har aldri latt det være noe alternativ. og fordi jeg prøver å tilpasse hestene verdne, og ikke omvendt.

ALLE hester KAN stikke i panikk. Men for meg er det noe riv ruskende galt, når det er første alternativ når de blir redde. det skal noe virkelig drastisk til føler jeg, for at det skal skje. Og at unger sitter alene på tur på sånne hester er for meg ren galskap.

I dag var jeg på en litt lengre tur.Red bort,og kjørte hjem.Jeg merker at JEG er veldig pysete,ikke hesten.Vel vi måtte på en hund da,og hesten skvatt til og stivnet til is.Den valgte heldigvis å bli værende hos meg istedet for å stikke.Den hunden var litt rar da,den ligner en forvokst rotte,så han lurte nok forferdelig på hva dette var:p
    Vei arbeid driver de med,men de som kjørte vei arbeid er veldig hensynsfulle.Stoppet og skrudde av motoren gjorde den unge gutten!:)
    Verre med de som bor der,de bare raser forbi..

Det fins mange rare folk, jeg og en veninne red på tur og møtte noen venner rett før sentrum, vi sto på en parkeringsplass og snakket med dem. Det sto en bil der som plutselig kastet ut mangen hylere og andre ting som de sikkert hadde spart fra nyttårsfeiring og det lagde et stort spetakkel, og de kjørte bort i en skamfart. Og vi hørte at de lo. Heldigvis så hadde vi rolige hester og vi greide å roe dem ned før det gikk galt.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg