Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 2 av 8 FørstFørst 1 2 3 4 ... SisteSiste
Viser resultater 11 til 20 av 80
    Nå står hestene mine heldigvis slik til at jeg kan holde meg laaangt unna vei, og det er jeg sabla glad for!

Der fôrponnien min stod, måtte vi ri et stykke på veien for å komme til skogen. Jeg ble sjokkert når jeg fant ut hvor mange hensynsløse trafikanter det er!

Det verste var når noen kjørte forbi så fort de kunne, og samtidig tuta når de passerte... Hva i huleste er vitsen med det liksom? En ting er jo at de ikke bremser ned, men at de tuter?! *ristepåhodet*

Nei, å ri i trafikken liker jeg ikke, ikke når det er så mange idioter ute og går

Noe vi pleide å gjøre hvis de ikke bremsa ned etter vi hadde gitt signal var å ri midt ut i veien, så de måtte stoppe. Funka fett det!

LisaFi
    Guest
    Helt på trynet!

Endel bilister skulle sporenstreks vært fratatt det de tydeligvis ser som sine gudegitte rettigheter!

I utgangspunktet varierer jeg min egen oppførsel som hestefører etter individet jeg fører. Gamlemor ble passert av veiskrape på smal grusvei med ca 20 cm klaring til speedcartskjerm for to vintre siden. Det gikk helt greit, nettopp siden det var gamlemor... Hadde det vært vallak nevroticus hadde jeg vært nødt til å trave foran skrapebeistet til jeg hadde funnet en innkjøring å kjøre inn i mens beistet passerte.

Senest i kveld møtte jeg (med elev) en ridegruppe fra rideskolen, tror jeg det var. Eleven S_YNTES hun kjørte sakte (ca 30), men fikk beskjed om å skru ned på nærlys, forberede seg på å stoppe, og tenke "ELG" i steden for "hest" ; dvs forvent at en av dem plutselig KAN hoppe ut foran bilen.

Siter Opprinnelig skrevet av LisaFi Vis innlegg
    Senest i kveld møtte jeg (med elev) en ridegruppe fra rideskolen, tror jeg det var. Eleven S_YNTES hun kjørte sakte (ca 30), men fikk beskjed om å skru ned på nærlys, forberede seg på å stoppe, og tenke "ELG" i steden for "hest" ; dvs forvent at en av dem plutselig KAN hoppe ut foran bilen.
    Vi trenger flere kjørelærere som deg Lisa

Mine erfaringer er at gutter med kule biler og bra anlegg skrur ned lyden voldsomt og faktisk kjører ganske så ordentlig forbi hesten med god margin (om det er fordi de er redde for bilene sine er jo ikke godt å vite da :)).

Damer i 40 - 50 åra er verstingene! De bare raser forbi veldig nærme hest og rytter og ser seg ikke tilbake...

Når jeg hører en bil komme fort (langt unna, men kan se hest og rytter) "later" jeg som hesten bre går litt ut midt i veien.... OBS!!! Da bremser de fleste bra ned og vi får en trygg forbikjøring.

Jeg kjørte ambulanse før og jeg var da ekstremt oppmerksom under utrykning når det var hest inni bildet. Kjørte jeg forbi hestehenger med hester eller hest og rytter skrudde jeg av sirener og blålys og bremser ned for å gjøre det tryggest mulig. Det er ikke noe vits å forte seg hvis man skaper en ulykke, da må man jo snu :) Mange av mine kollegaer som ikke helt var med på den tanken da.... hehe :)

Jeg tok opp at jeg savnet hest i trafikken da jeg tok lappen. Hest har lov til ferdes, og derfor burde det vært regler på hvordan oppføre seg bak ratter for å trygge situasjonen. Det som er utrolig er at sjåfører ikke tenker på at det sitter et menneske på hesten, like verdifullt som mennesket som går i fotgjengfeltet. Føler noen ganger at en rytter liksom ikke har samme verdien og dette er skremmende!

Må til slutt fortelle om naboen til stallen der jeg hadde hest før i tiden. Han stoppet traktoren så fort han så en hest og skrudde av motoren og ventet til hesten var godt et stykke forbi. Når dette var på asfalt så tok det jo litt tid for hest og rytter å passere da... Han tok jo skikkelig hensyn, men reaksjonen ble at hestene ble skeptiske når den stoppet og sluttet å bråke. Hesten min reagerte ikke på en traktor som lusket seg forbi, men den som plutselig stod stille var skummel! Men det kan man takle, for det er jo ikke lenger en farlig situasjon :)
    Sist endret av Nikita : 27-11-2007 kl 23:09

kaldblodsfrelst IdaO sin avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Trondheim
    Alder
    29
    Bilder
    20
    Siter Opprinnelig skrevet av Bælena Vis innlegg
    2: Rusing av motorer. Noen skal forbi hest og rytter. Bremser ned littegrann, kjører halvveis forbi... Girer ned og gir gass alt de klarer. Hvorfor det? Da hadde det i mange tilfeller vært bedre om de ikke bremset ned i det hele tatt, siden den rusingen ofte lager en del bråk, og ørten ganger skremmer opp ellers ganske så rolige hester.
    Uff, jeg har ikke vært borti noen så dramatiske hendelser som dere andre her men akkurat dette punktet kjenner jeg meg veldig godt igjen i... Forrige forhesten min hatet dette, han foretrakk heller at de holdt farten sin men svingte unna oss. Når de sakker skikkelig ned for så å gi bånn gass med en gang de kommer opp på siden kunne de like gjerne bare kjørt på, det plutselige bråket som kommer når de gasser på skremmer mye mer
    Her på Nesodden er det rimelig mange hester så de fleste her er rimelig vandt til det virker det som, for de fleste er rimelig flinke til å prøve å gjøre det riktige i alle fall.
    ~♥♥♥~

Siter Opprinnelig skrevet av IdaO Vis innlegg
    Her på Nesodden er det rimelig mange hester så de fleste her er rimelig vandt til det virker det som, for de fleste er rimelig flinke til å prøve å gjøre det riktige i alle fall.
    Ja, det er mange som prøver å gjøre det riktig, selv om det ikke alltid blir så riktig allikevel:p Men da er det greit, de gjør hvertfall det de kan og tror er rett

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Det aller, aller styggeste jeg har opplevd som rytter i trafikken var definitivt den gangen jeg var ute med en gruppe elever (10-12 år gamle), da en haug av en transporter passerte. Like etter smalt det noe helt forj****.
    De to guttene i bilen hadde pokker i meg kastet ut Tigerskott (kinaputter) ved hestene!!!

Den ene hadde jobbet litt på gården, den andre var sønn av bonden på andre siden av vannet og hadde vokst opp med hester. (Begge to var faktisk eks'er av meg. Kan det ha hatt noe med saken å gjøre?)

Kan LOVE at de fikk gjennomgå, og gudskjelov at vi nettopp hadde drevet med kinaputter og slike "småraketter"(sånne små som skyter opp en "kule", hyler noe helt grusomt og eksploderer i farger..) med alle hestene nettopp på grunn av at de skulle ha en mulighet til å være litt roligere nyttårsaften, ettersom det gikk til helvete så det suste forrige nyttårsaften der kusken ble spiddet på en jernpåle (i beinet), og den ene hesten ble påkjørt, knuste et framkne og halve fjeset og måtte logisk nok avlives...

Det eneste som skjedde var at hestene kvapp til.

Fy fader hvor jævlig dårlig det der kunne ha gått.

Der Embla står er de helt forferdelige! Heldigvis er det gang- og sykkelsti å ri på, hadde aldri bevegd meg ut på veien der med hest! Er vel 80-sone, tror jeg, eller 60, men er mange som kjører fortere (er også en del av den berømte strekka hvor det er om å gjøre å kjøre Myre-Sortland på ti min., dvs. å holde ei gjennomsnittsfart på 180 km/t!!). Spesielt ille er det når det er mørkt og billistene har på langlysene... Nytter ikke uansett hvor mye refleks man putter på seg! Jeg har veivet med refleksdekte armer, viftet pisken foran refleksvesten for å få "blinking", og til og med ropt... til ingen nytte! Skjelden jeg viser fingeren så mye som når jeg er på ridetur der i mørket.
    Her hvor jeg bor er de ganske greie da. Ikke så mye trafikk her, og folk er flinke til å svinge unna.
    Synes hest i trafikken burde likestilles med elg.. En hest kan være like uforutsigbar som en elg!
    Ingvild Oline

Siter Opprinnelig skrevet av IngvildK Vis innlegg
    Synes hest i trafikken burde likestilles med elg.. En hest kan være like uforutsigbar som en elg!
    Enig. Og i tillegg er det jo faktisk en del mer hest enn elg i trafikken, så jeg skjønner ikke hvorfor man hører så mye om elg under kjøreopplæring, men ikke et kvidder om hest.

Siter Opprinnelig skrevet av mallilen Vis innlegg
    Det aller, aller styggeste jeg har opplevd som rytter i trafikken var definitivt den gangen jeg var ute med en gruppe elever (10-12 år gamle), da en haug av en transporter passerte. Like etter smalt det noe helt forj****.
    De to guttene i bilen hadde pokker i meg kastet ut Tigerskott (kinaputter) ved hestene!!!

Den ene hadde jobbet litt på gården, den andre var sønn av bonden på andre siden av vannet og hadde vokst opp med hester. (Begge to var faktisk eks'er av meg. Kan det ha hatt noe med saken å gjøre?)

Kan LOVE at de fikk gjennomgå, og gudskjelov at vi nettopp hadde drevet med kinaputter og slike "småraketter"(sånne små som skyter opp en "kule", hyler noe helt grusomt og eksploderer i farger..) med alle hestene nettopp på grunn av at de skulle ha en mulighet til å være litt roligere nyttårsaften, ettersom det gikk til helvete så det suste forrige nyttårsaften der kusken ble spiddet på en jernpåle (i beinet), og den ene hesten ble påkjørt, knuste et framkne og halve fjeset og måtte logisk nok avlives...

Det eneste som skjedde var at hestene kvapp til.

Fy fader hvor jævlig dårlig det der kunne ha gått.
    Å herregud, noe så ekkelt ! "/

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg