Mange av gangene jeg har vært ute å ridd på tur har jeg opplevd biler som har kommet i susende fart mot hesten og meg. Det har mange ganger vært snakk om millimeter før bilen har truffet oss, og her oppstår spørsmålene; hva er det som får billistene til å gjøre dette? Er det snakk om simpel frekkhet eller er det virkelig uvitenhet hos sjåfør angående sikkerhet hos hest og rytter?
Egne erfaringer
Jeg har selv vært opp i den situasjonen der bil og hest har vært på randen av å kollidere. Flere ganger når jeg har vært ute å ridd har biler sust forbi oss, uten noen som helst tanke om at denne råkjøringen faktisk kan gå ille utover både hest og rytter. Jeg har faktisk selv opplevd at en bil har svingt etter hesten og meg, tilogmed når jeg stilte meg utenfor veien. Jeg kan ikke begripe hva som går av personen bak rattet når en kan få seg til å gjøre noe slikt. Er ikke dette noe man skal ta hensyn til?
Trafikkregler
Ettersom jeg har fått med meg, lærer man nesten ingenting om hester i trafikken når man kjører opp. Men sykler o.l lærer man deriblandt om. Hvorfor skal man ikke lære noe om hester i trafikken når man skal lære om sykler? Hvis en ulykke oppstår med en syklist, er det ett individ som kommer til skade, mens til hest tar to individer skade. Til hest lærer man at man skal ta ut hånda når det passerer en bil, for å vise bilen til en langsommere fart, men funker alltid dette?
Alle bør ta hensyn
Når en billist kommer i 90 km/t bortover veien og ser en rytter til hest gå bortover veien, bør det faktisk ikke være så vanskelig å sette foten på pedalen og bremse. Det skal ikke være så vanskelig å ta hensyn til andre på veien, når det faktisk er snakk om levende liv. Noen folk er alt for uansvarlige på veien når de møter hester, og dette burde det blitt gjort noe med.
Jeg drar selvfølgelig ikke alle under en kam her, for jeg vet med egne erfaringer at det er masse folk som blide og fornøyde klarer å bruke vett og kjører sakte når de passerer hest og rytter. Jeg syns det er kjempe flott å se folk som kan ta hensyn til slike ting, for det er ikke alltid de møter på en hest som tar en bil i full fart godt.