Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 8 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 80

Uansvarlige billister!

Mange av gangene jeg har vært ute å ridd på tur har jeg opplevd biler som har kommet i susende fart mot hesten og meg. Det har mange ganger vært snakk om millimeter før bilen har truffet oss, og her oppstår spørsmålene; hva er det som får billistene til å gjøre dette? Er det snakk om simpel frekkhet eller er det virkelig uvitenhet hos sjåfør angående sikkerhet hos hest og rytter?

Egne erfaringer
    Jeg har selv vært opp i den situasjonen der bil og hest har vært på randen av å kollidere. Flere ganger når jeg har vært ute å ridd har biler sust forbi oss, uten noen som helst tanke om at denne råkjøringen faktisk kan gå ille utover både hest og rytter. Jeg har faktisk selv opplevd at en bil har svingt etter hesten og meg, tilogmed når jeg stilte meg utenfor veien. Jeg kan ikke begripe hva som går av personen bak rattet når en kan få seg til å gjøre noe slikt. Er ikke dette noe man skal ta hensyn til?

Trafikkregler
    Ettersom jeg har fått med meg, lærer man nesten ingenting om hester i trafikken når man kjører opp. Men sykler o.l lærer man deriblandt om. Hvorfor skal man ikke lære noe om hester i trafikken når man skal lære om sykler? Hvis en ulykke oppstår med en syklist, er det ett individ som kommer til skade, mens til hest tar to individer skade. Til hest lærer man at man skal ta ut hånda når det passerer en bil, for å vise bilen til en langsommere fart, men funker alltid dette?

Alle bør ta hensyn
    Når en billist kommer i 90 km/t bortover veien og ser en rytter til hest gå bortover veien, bør det faktisk ikke være så vanskelig å sette foten på pedalen og bremse. Det skal ikke være så vanskelig å ta hensyn til andre på veien, når det faktisk er snakk om levende liv. Noen folk er alt for uansvarlige på veien når de møter hester, og dette burde det blitt gjort noe med.
    Jeg drar selvfølgelig ikke alle under en kam her, for jeg vet med egne erfaringer at det er masse folk som blide og fornøyde klarer å bruke vett og kjører sakte når de passerer hest og rytter. Jeg syns det er kjempe flott å se folk som kan ta hensyn til slike ting, for det er ikke alltid de møter på en hest som tar en bil i full fart godt.

Dummy see, dummy do. mallilen sin avatar
    Ble medlem
    Jul 2007
    Sted
    Brandval
    Alder
    37
    Joda, de finnes. I hopetall.

Og det er ikke bare hest og rytter som kan komme til skade; treffer man en hest i stor fart risikerer man å skade seg selv også.

Jeg har opplevd dette på det verste. En bilist(og innbitt fiende av bonden jeg jobbet for) kjørte helt opp i ræva på en hest under en ridetur for en hel del år siden. Hesten befant seg da på feil side av veien, da han skygget unna for en skogsmaskin som sto på høyre side.
    Bilisten ga f*** i dette, og kjørte helt opp i rompa på hesten, som befant seg nesten i grøfta fordi rytteren skjønte at dette ikke gikk.

Så tutet han, og hesten bråsnudde rompa til og slo.
    Han slo inn døren på førersiden og knuste ruta. Gubben bråbremset og hev seg ut av bilen i vilt sinne. Blødde gjorde både han og hesten. Han skjelte først ut oss, deretter dro han ned på gården og skjelte ut bonden, som i sin tur kom opp for å hjelpe oss.

Det ble tatt bilder av stedet der gubben hadde bremset, hvor hesten hadde stått, og hvor glasset hadde falt ut av bilen.
    Dette ble såklart anmeldt av bonden. Gubben som kjørte anmeldte også.
    Politiet fastslo at han hadde kjørt i drøyt 50 km/t da hesten slo, utfra bremsesporene(som var i oppoverbakke).
    Om hesten hadde vært lenger unna da den slo ville han antagelig ha slått tvert gjennom ruta og truffet føreren, som da mest sannsynlig ville fått større hodeskader, samtidig som hesten selv ville blitt dratt med av bilen.

Senere ble saken tatt opp i kommunen, det ble en høring der da denne mannen mente at hester skulle forbys på denne veien.
    Gubben var god nok til å prate for seg, så det ble faktisk et forbud mot å galoppere på veien. Like før dennehøringen hadde gubben dratt ei jente av hesten etter først å ha kastet snøballer på hesten og skjelt henne ut. Han skylte på anginakrampe og ble trodd (da burde han jo ha blitt fratatt førerkortet om slikt skjedde i tide og utide).

Den samme gubben passerte oss ofte i høy fart på nært hold senere når vi hadde kanefarter. En gang klarte han å rive med seg trekket på en tom slede med speilen.

Gubben var faktisk så farlig, at hver gang vi hørte en bil når vi red på denne veien var vi så kjappe som mulig med å komme oss lengst mulig ut i grøfta, evt inn i skogen.

Jeg synes forøvrig ikke det er stort bedre å se bilister som passerer barn tett på i samme fart...
    Det er jo slik at om man ferdes med hest i trafikken skal denne være så trafikksikker som mulig. Man rir/kjører ikke på en sterkt trafikkert vei i rushen med en slik hest om man har det minste vett i skolten.
    Som bilfører bør man gis bedre opplæring i hva en hest er og hvorfor den gjør som den gjør.

Så er det da heller ikke alltid lett å vite hvordan en hest reagerer når man kommer kjørende. Noen flipper mer om man senker farten for mye, andre får noia om man stanser, noen går ikke forbi før man har slått av motoren, og atter andre må passeres i mer fart for at det skal være ok for den.

Ettersom vi jo driver med hest selv er det lettere for oss å vurdere situasjonen og hva som må gjøres. Vi kan faktisk ikke forvente det av alle andre som ikke driver med hest. Derimot kan DE forvente at VI har kontroll over våre hester når de selv oppfører seg som fornuftige bilister.

Huff, det er så mange ubrukelige mennesker i trafikken at det er ikke mulig. Selvfølgelig, vi som ryttere har ansvar for at hesten er trafikksikker, men hester er fortsatt levende dyr, og det er det tydeligvis mange som ikke har fått med seg. Har selv vært mye i trafikken med hest, og det har stort sett gått greit, men man har da noen episoder.

1: Lastebil. Både jeg og lastebilen skal ut i et kryss. I veien er det trafikkøy, hvilket vil si at det er ganske trangt mellom den og autovernet. Jeg var foran lastebilen, men fyren som kjørte hadde det tydeligvis travelt, for han MÅTTE forbi midt i krysset, med ca 40 cm klaring. Og ca 20 cm mellom hesten og autovernet. Hesten holdt seg heldigvis i skinnet, men situasjonen var alikevel ubehagelig. Det er ikke snakk om mange ekstra sekunder han måtte stått for å vente til at vi var ute...

2: Rusing av motorer. Noen skal forbi hest og rytter. Bremser ned littegrann, kjører halvveis forbi... Girer ned og gir gass alt de klarer. Hvorfor det? Da hadde det i mange tilfeller vært bedre om de ikke bremset ned i det hele tatt, siden den rusingen ofte lager en del bråk, og ørten ganger skremmer opp ellers ganske så rolige hester. Den verste situasjonen jeg har vært borti her må dog være en gang jeg skulle forbi en moped som ventet i et kryss. Han kom ikke ut i krysset, men alikevel måtte han, med den kjempekule overtrimma mopeden sin, ruse motoren alt han kunne, i det jeg passerte, for så å bare stå der når jeg var vekk igjen. Sa***s drittunge.

3: Også fatter jeg ikke hvorfor noen føler det nødvendig å TUTE når de passerer hest.

Mm, vi har en veldig skummel vei ved ridesenteret hvor nesten alle billistene suser forbi, veldig ekkelt når du er ute å rir, uansett om du har en trafikksikker hest eller ikke.

Det værste jeg noen sinne har opplevd var da jeg møtte måkebilen. tro det eller ei, men rett før han passerer så slipper han ned plogen og gir gass! Det var ikke så mye snø på veien, så gnistspruten sto til alle kanter og bare lyden kunne ha fått hvem som helst til å dø av hjerteinfarkt...

Forbanna dåsemikkel...

Siter Opprinnelig skrevet av Birre Vis innlegg
    Det værste jeg noen sinne har opplevd var da jeg møtte måkebilen. tro det eller ei, men rett før han passerer så slipper han ned plogen og gir gass! Det var ikke så mye snø på veien, så gnistspruten sto til alle kanter og bare lyden kunne ha fått hvem som helst til å dø av hjerteinfarkt...

Forbanna dåsemikkel...
    Å huff, så ekkelt :s Har også kommet opp i en situasjon som omhandlet en stk brøytebil og en stk stor lastebil med hengerfeste. Lastebilen stod på den smale veien og lasset trestokker når jeg kom ridende langs veien. Brøytebilen som var fullt klar over situasjon og så meg komme ridene, stoppet ikke, men kjørte forbi, noe som gjorde at det ble ekstremt liten plass til meg og hesten. Var ikke Kapral jeg rei, men venninna mi sin, som ble vettskremt og prøvde å steile og rygget ned i grøfta.. Utrolig ubehagelig opplevelse jeg ikke vil oppleve på nytt !

Livet med hest <3 Ida&Hestene<3 sin avatar
    Ble medlem
    Feb 2007
    Sted
    Larvik
    Alder
    27
    Bilder
    6
    Herregud for noen opplevelser dere har hatt! Kan ikke skjønne hvordan dere har opplevd det :/

Heldigvis har jeg aldri opplevd det, verken på tur med rideskolen eller når jeg var på turer med Baldur. For jeg tror de som kjører borte ved Sørby (gamlestallen "min") er så vandt til hester, siden det er hester nesten overallt der borte, så de veit åssen de skal oppføre seg.. Jeg har hvertfall aldri kommet utfor en sånn ekkel opplevelse, heller ikke hørt om noen heller..

Men jeg satt på med pappa som kjørte og tok det veldig piano når vi skulle forbi en hest, og det var jo en bil foran oss.. En rånerbil så det ut som, som rusa motoren SKIKKELIG forbi hesten og hesten ble fullstendig gal.. Hoppa ut i veien foran bilen vår.. Så heldigvis kjørte pappa så sakte, sakte nok til han klarte å stoppe.. Og glad er jeg for det.. Stakars hest og rytter :/
    Ida Aleksandra og hestene <3

Du vet, det er ikke størrelsen som teller.. Det er den lille hesten inni <3

Senteret vårt ligger rett attmed en trafikkert hovedvei, hvor det også ofte kjører lastebiler. Må langs veien for å komme til skogsområdene og sånn "/

Ja, enkelte er jo bare blåst i nepa og alt ligger brakk... Jeg har også møtt på en rånedust for noen år tilbake, hvor vedkommende med viten og vilje skulle kjøre på meg og hesten..!?

Og med det flotte rettsvesenet vi har i dette landet, så hadde de ikke tid til å ta i mot en anmeldelse av forholdet. Kiss my ass... Jeg kjenner jeg blir sint når jeg tenker tilbake på det.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg