Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 21
    Malboro<3
    Guest

Import fra Danmark

Hei
    Jeg vurderer å kjøpe hest fra Danmark, men åssen blir det nåe jeg bestemmer meg for å ha den med meg hjem? Hva koster det osv?

erlitt usikker, men jeg kjenner en som kjøpte en hest til 20 . 000 også ble det 20 . 000 i frakt.
    Jeg liker å smile
    mot deg
    med nugatti på tennene

For jeg tenker;
    kan du smile
    tilbake når jeg gjør slikt

må du virkelig elske meg

Det er vel flere debatter som kan gi deg gode svar på hva det koster å importere fra Danmark :)

Men jeg kan jo skrive litt her... Har importert hest fra Danmark selv :)

Man må betale moms av kjøpssummen (fortolling), fastpris på 5000,- og moms av dette beløpet. Man må betale transport selvsagt, og moms av det du har brukt av penger på den. Du må registrere deg på mattilstynet.no hvis du skal importere selv :) Du må fortolle hesten innen 4 virkedager fra ankomst Norge. Du må ha dyrlege attest, tror det er innen 24 timer eller noe før avgang Danmark.

Eks: Hesten koster 40.000,- du må betale 10.000 i toll + 5000,- + 1250,- transport (eks. 2000,-) + moms 500,- Dyrlegesjekk vet jeg ikke helt hva koster... Håper ikke har glemt noe :)

HanneBF
    Guest
    Når du kjøper en hest i utlandet skal du ta prisen for hesten la os si f.eks 50.000 + tranportering, dyrlege osv (absolutt alle utgifter du har med salget) og betale momsen av hele beløpet. Det er derfor mange velger og "nedskrive" salgsummen for og få det billigere... Det er selvfølgelig ikke lov!!

Det er derfor det noen ganger er dyrere og kjøpe hest i utlandet, og har du en sum du maks skal forholde deg til, så bør du ikke kjøpe hest for alle pengene, for man må tenke frakt, dyrlege og moms i tillegg..

Skal vel bare betale moms på kjøpeprisen på hest. ikke det andre. dyrlegesjekken er på ca 600 kr så kommer noen avgifter til danske toll på ca 300 eller noe. innen 48 timer før avreise kan du ta dyrlegesjekken, syns eg att eg husket. frakten er jo ikke noe særlig dyr heller.

Frakten avhenger av hvor den skal hentes i DK og hvor den skal i Norge.. litt forskjell på om den skal til Hammerfest eller Kristiansand...

Momsen skal legges til både hestens pris og transporten hvis det ikke står i kontrakten "fritt levert" altså at frakten er innbakt i prisen.. men da må man finne en transportør som er villig til det..

Man må også betale en toll/kjøttavgift på 5000 pluss moms

OG så må man ha to dyrlege attester, en helse attest og en eksportattest. Den siste skal lages senest 2 dager før den går ut av landet.. Regner med det koster litt mer enn 600,-

jeg fikk hesten min over til norge i juni og da betalte eg bare 600 får dyrlege attest og eksport papirene. Så nei det koster ikke mere. Nå var det vel snakk om å få hesten transportert fra danmark til norge? og ikke transport i norge som va hovedpoenget her. eg betalte 3500 kr fra sjælland til porsgrunn, kostet bare 3000 fra jylland. Betalte ingen moms på transporten.

måtte du ikke betale kjøttavgiften?? som pålegges hester som har verdi over 5000,-

LisaFi
    Guest
    Litt OT kanskje, men hva om man kjører ned og henter hesten selv? Man må ikke betale moms på egentransport?

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg