Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 6 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 51
    EliFi
    Guest

Forskjell på "kurundball" og "hesterundball"?

Århundrets teiteste overskrift.. Jaujau..

Det jeg lurer på, er om det er forskjell på rundball som er produsert for hest, og på rundball som er produsert for ku? - Hva er i såfall forskjellen?

Hesten "min" har spist rundball som er produsert for ku i hele sitt liv. Er det noe galt i å fortsette å fòre med det?

Sikkert et idiotisk spørsmål, men dette begynte jeg altså å tenke på nå...

Mange staller her i nerheter fôrer det samme til hest som til ku/sau.. dette viste jeg ikke om..:S

Alice Engstrøm Slyngstadli
    &
    Strokkur Fra Myrvoll

Aktiv bruker Funa sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    tresfjord
    Alder
    27
    Bilder
    292
    Er vell noe med at det er syre i den for ku? Litt usikker...

Det har vel med ensileringa å gjere. Rundball for hest er vel anten ikkje ensilert eller brukt salt i. i rundball til kyr brukar dei som regel syre.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Reaper
    Guest
    Det er vel en syre som blir tilsatt kuföret.

Noen har fått det for seg at dette etser magen til hesten.
    men de fortsetter visst å gi det til ku:P

Utover dette har jeg ikke mye info, og ta det jeg sier om dette med en klype salt!:p

EliFi
    Guest
    Hmm.. Nå ble jeg litt worried her.. På den ene siden: Hun har spist det hele livet, men vært frisk som en fisk. På den annen side: Hun har aldri vært brukt, og har kanskje derfor ikke hatt det helt store behovet for spesialtilpasset fòr..

Noen andre med peiling, som vil uttale seg om det kan ha noe å si for gamla mi å fortsette å spise rundball for ku, nå som hun sakte, men sikkert blir satt i gang?!

mange hester tåler fint soli, andre ikke. Noen får diarre og reagerer på sterke syren.

Jeg har aldri foret silo til mine hester. Men i DK er det stort marked for høyensilasje.. også kallet wrap. Det er halvtørket høy i rundball. støvfritt og veldig smakfullt. Ikke så våt som silo men en del fuktigere enn høy. Hestene elsker det..

Skulle gjerne fått tak i det her.

Eg kjem aldri til å fôre på noko med syre att, det er etter mi meining kumat! Usj..

Karisma får no tørr rundball utan syre, i tillegg til høy. Det funkar veldig bra!
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

LisaFi
    Guest
    Har i alle fall noe med fortørking å gjøre, hestematen bør kanskje være litt tørrere.

Ensilering med syre er vel heller ikke det beste for hestemagen vil jeg tro, det finnes andre ensileringsmidler som passer bedre til hest.

Om det er direkte skadelig vil jeg ikke uttale meg om, men antar det kommer an på den enkelte hesten?

Det er ikkje så mykje bruk av syre lenger. Det blir ensilert med Graasat blant anna som skal være heilt greit å bruke også til hest. Uansett så er dette omdanna når man forer med det så det er ikkje fare med å bruke det.

Ellers kan man fint ensilere med sukker og melasse. Og ellers ein heil del andre ting.

Så lenge siloen/rundballen ikkje er mugla vil eg sei det ikkje har spesielt betydning om den er "laga" for kyr eller andre drøvtyggarar eller den er laga for hest. Som regel er den for hest fortørka meir enn den for kyrene.

Det viktigaste er jo att man veit ca tørrstoffprosenten og ellers forenheter etc i det man forer med slik att man kan tilpasse foringa til det man gir.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg