Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 37
    Gulponnis
    Guest

Hvordan er fjordingen din i munnen ?

Hvordan er fjordingen din i munnen ? Hard, sterk eller lignende? Jeg har av den oppfattningen av at de fleste fjordinger er harde i munnen.. ?

Jeg har hatt to fjordinger på helfòr og vært forrytter til en.

Fjording 1:

Myk i munnen, veldig følsom, skal ikke store tøyletak til før hun reagerer. Trenger virkelig en myk hånd.

Fjording 2:

Helt "vanlig", ikke hard, ikke så veldig følsom, ikke tung å drive, midt på 3.

Fjording 3:

Myk og følsom.

Har egentlig hatt ett helt motsatt inntrykk av fjordingen enn det de fleste andre har jeg.

Fjordingrytter Vilde sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Enebakkneset
    Alder
    37
    Min fjording er egentlig veldig følsom i munnen og jeg rir ham gjerne å milde bitt. Han kan derimot være ganske sterk i nakken, men lett å overtale. Som hester flest blir fjordingen det du gjør det til. Sitter du og haler og drar hesten i munnen blir den seig og sterk igjen uansett om det er fjording, ridehest eller araber.

Embla er ganske sterk i munnen. Hun blir ridd på rett muffebitt, og er ikke noe vanskelig å stoppe egentlig, hun har bare lang stoppelengde... :p
    Ingvild Oline

Sol
    Guest
    Nå skal jeg trampe inn i fjording avdelingen med noen påstander her Shoot me

JEG mener at fjording som døl er viljestreke og intelligente hesteraser sånn sett grovt og "alle skjært over en kam". Jeg tror derfor at mange fjordinger og dølahester blir sterke i munnen av inkompetente ryttere som overtaler hesten gjennom munnen. Jobben ligger vel egentlig å lære hesten å vike for andre hjelpere enn bitt og "faen ta deg*klask*", sånn at man har flere hjelpemidler å ta i bruk når hesten prøver å finne ut hvem som skal bestemme. OG at man er grundigere med bakkearbeid og grunnhåndtering sånn at hesten har respekt for deg før du setter deg på den.

Påstand nummer to: mange fjordinger(som døler) er kjørehester. tror veldig mange bruker 1: skarpere bitt til kjøring enn til ridning, og 2: glemmer at når man har 2 meter lengre tøyler i hver hånd fungerer dette som en "servo" og brekkstang og man bør bruke mye mindre krefter når man kjører enn når man sitter på hesten med korte ridetøyler.

dagens blærete påstand fra Telemark

Er veldig enig med Sol.

En fjording jeg red før var virkelig hard i munnen når han kom, og var vel egentlig bare jeg som gadd å ri på han. Jeg likte hesten, og da gjorde det ikke meg noe om han ikke kunne noe, var hard i munnen osv. Jeg var ikke så gammel da, så ble mest å ri på tur, og å tulle litt rundt på banen. Så fikk jeg min første ponni, og sluttet da med hesten etter fòrtida var gått ut.
    Så var den en voksen person som kjøpte hesten. H*n var bevisst og visste hva h*n ville, og satt klare grenser på hva som var lov og hva som ikke var lov. Denne hesten ble myk og fin i munnen, og gikk fra å kunne ingenting til å bli kjempeflink i dressur. Hesten er desverre død nå, men jeg fikk love å låne han litt etter at h*n kjøpte han. Da var jeg en del eldre, og visste litt mer hva dressur var så jeg fikk prøvd han ut litt. Total forandring!

Høyres fornuftig ut, Sol! :)

På Karisma går det alt etter kva slags dag ho har. Til vanleg er ho ganske følsom, og eg treng ikkje å ta mykje i, men nokre dagar må eg verkeleg kjempe..

Trur kanskje det kan kome litt av at eg er hard i handa også.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Marane mine er ganske følsome og fine i munnen :)
    ~Ann Lajla - Regina Brungot - Heidi Bjørdal - Brungots Casanova - Brungots Frikk~
    Kvil i fred, kjære Oxhovds Victoria :cry:

Vipen min Heimesida mi Bloggen min

Sol har eit godt poeng. Dei fleste hester blir "harde" i munnen om dei ikkje blir trent til å reagerepå andre signaler som sete og sjenkel, vekt, halvparader etc.

Eg har i allefall erfart det med dei fjordingane eg har trent gjennom åra og det er ein del att dei fleste kan være "harde" i munnen før dei har lært ting, men blir følsome og fine dersom man trener dei riktig og konsekvent.

Gulponnis
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Sol Vis innlegg
    Nå skal jeg trampe inn i fjording avdelingen med noen påstander her Shoot me

JEG mener at fjording som døl er viljestreke og intelligente hesteraser sånn sett grovt og "alle skjært over en kam". Jeg tror derfor at mange fjordinger og dølahester blir sterke i munnen av inkompetente ryttere som overtaler hesten gjennom munnen. Jobben ligger vel egentlig å lære hesten å vike for andre hjelpere enn bitt og "faen ta deg*klask*", sånn at man har flere hjelpemidler å ta i bruk når hesten prøver å finne ut hvem som skal bestemme. OG at man er grundigere med bakkearbeid og grunnhåndtering sånn at hesten har respekt for deg før du setter deg på den.

Påstand nummer to: mange fjordinger(som døler) er kjørehester. tror veldig mange bruker 1: skarpere bitt til kjøring enn til ridning, og 2: glemmer at når man har 2 meter lengre tøyler i hver hånd fungerer dette som en "servo" og brekkstang og man bør bruke mye mindre krefter når man kjører enn når man sitter på hesten med korte ridetøyler.

dagens blærete påstand fra Telemark

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg