Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 22

Tråd: Ponnimåling

Ponnimåling

Da jeg målte Shy Boy i går, så jeg at han var ikke så mye over grensen som jeg hadde trodd. Så da begynte jeg å tenke litt på å måle han ned.

Er det noen som har noen tips for hva som kan hjelpe litt på, uten å gå løs på helsen til hesten:p

Ellers lurer jeg på hva en hest som han hadde vært verdt om han hadde vært en kat. 1 ponni og ikke hest. Han er en 11 år gammel tysk sportsponni, hoppet 125-130 baner på trening med tidligere eier, startet 110 med gode resultater. Han går øvelser til LA, har fått høre at han har startet LA også, men er litt usikker.

Noen tanker om hva han kunne vært verdt? Har ingen planer om å selge han, ble bare veldig nysgjerrig, ponnier pleier jo å være en god del dyrere enn hester

Hvor mye over grensen er han da?

Siter Opprinnelig skrevet av Anette Vis innlegg
    Hvor mye over grensen er han da?
    Jeg er sinnsykt dårlig til å måle, hadde ikke noe annet enn et målebånd heller, så det ble allt mellom 1,49-1,52. Så skal prøve å lage til noe skikkelig for å se hva som skjer.

Jeg bare sier ifra; hvis han er veldig mye høyere over så ikke bruk pengene på å måle han ned. Vært mye borti ponnimåling o.l. den siste tiden og det har blitt utrolig strengt etter at FEI lagde nye regler. Kjenner flere skuffa jenter som har måtte dratt hjem fra stevner hvor det har vært ponnimålinger..

Kom på noe mer hvis du vil prøve å måle han ned :) Hvis du greier det og dere faktisk blir så gode til å dra på Elitestevner hvor det er ponnimålinger, dra en dag før dere egentlig skal. Ihvertfall hvis dere skal dra langt, sånn at han får en natt med hvile før han skal måles. Da blir han også mer vandt med stedet han er på. Noen ponnier har det med å bli litt høyere hvis det har vært mye styr. Selv de mest erfarne konkurranseponnier :)
    Sist endret av Marthe : 24-08-2007 kl 22:08
    carpe diem quam minimum credula postero

Det er jo litt avgjørende for deg også da, om han er ponni eller hest... Du er 14 etter hva jeg kan se, og har flere år igjen av ponnitiden din :) Har ikke noe greie på hvordan man kan "måle ned" en hest jeg, men sikkert andre som har erfaringer å råd og gi..

Er hesten hest, så er hesten hest. Finito.
    Er han 149 med bandmål er han vel ponni, for det er stangmål som gjeld.
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Jeg la ikke båndet inn til han, prøvde å se ca. hva de ville bli i stangmål. Treneren min anbefalte meg å ta så mye av høvene som mulig og sette på slitte sko, siden de trekker fra 1 cm pga. skoene. Hva synes dere om det?

Johanne: Kan godt hende at det var en passe pris, men ble litt overrasket at det ikke var mer, det var jo omtrent 50-60.000 han er verdt som hest:p

Jeg prøvde også å måle Rocket med målbånd, men det ble ikke det samme som når en vetrinær gjorde det Men han ble faktisk litt høyere med målbånd.. Men det står jo i passet hans hvor høy han er? Men jeg har jo ridd Shy Boy mange ganger, når han stod på stallen.. Og han er jo en del over 150? Trodde jeg vertfall:) Hehe.. Men han blir nok litt mere verdt som ponni en hest, han hopper jo så bra!

Vik Lone
    Guest
    Hei-MathiIde Hvem-"trener"-sa-det?:p Er-han-ikke-høyere?:eek: Det-Hadde-j0-vært-supert-0m-du-hadde-fått-måIt-han-s0m-p0nni

Siter Opprinnelig skrevet av JOHANNE Vis innlegg
    Tja, er hesten din for høy så er det egentlig ikke så alt for mye å gjøre med det egentlig. :/ Ta på slitte sko er en mulighet - men han blir ikke SÅ mye lavere av den grunn. Så viss det er snakk om mer enn 1-2 cm for høy så er det vel egentlig ikke vits. (på større stevner måler de ponniene, dvs. at man kommer der og pluselig ikke får starte fordi den er 0,5 cm høyere enn da du målte den.)

Hadde du startet han 150-130 og vist hva kan han (??) så hadde verdien steget til 100 - 150.000,- eller over det også. Sånne ponnier er svindyre! Men det at han har hoppet det på trening en gang hjelper deg egentlig ikke så mye, og 110 på stevner blir bare MiddelsB for 1.kat.
    Du har jo et veldig godt poeng der, det er jo ikke "bevist" at han hopper 130 baner.

Cecilie: Jeg synes også han virker veldig mye større enn en annen ponni her på 145-146 cm! Men så ser den ponnien veldig liten ut også, ser like stor ut som en annen ponni vi har på 140 cm!

Solbjørg: Linda sa det, hun trodde ikke han var så veldig mye over.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg