Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Viser resultater 1 til 10 av 10
    LivK
    Guest

Stiv og støl?

Lill ble jo ikke brukt mer enn maks 2 ganger om uken på turer før hun kom hit for en to uker siden eller noe.

Vi har brukt hu hver dag, og noen ganger opptil to ganger. Og et par ganger har hu vært brukt i et par timer i strekk.
    I dag på tur virket hu ikke så "kvikk" som før. Var liksom litt daff, og snublet og sklei en del (som hu vanligvis ikke gjør), og to ganger ville hu ikke gå lenger.

Om det hjelper har hu også et par småsår, som vi driver å steller.. Men er kanskje ikke noen sammenheng.

For hun pleier å være kjempeglad i tur og ikke diskutere for å fortsette!
    Er hun stiv, støl og overanstrengt? Evt hva kan vi gjøre? At hu får fri?

Sol
    Guest
    kanskje dere bør nøye dere med en tur om dagen nå i begynnelsen, og variere mye. Bytter du ut ridebaneplanene våre sine tøltedeler med trav så kan jo kanskje de funke som avveksling, og de vil myke henne opp litt samtidig.

kan hende det har blitt en litt brå overgang, men det vil dere først se om en liten stund. Sikker på at salen passer, og at skoa er satt riktig på osv?

LivK
    Guest
    Hun ble skodd for en uke siden tror jeg. Og begge hestene hadde veldig sprø hover og noen sprekker i dem.. Men hun hadde det fra før.

Hm.. Salen burde være i orden, hu var ikke sånn første uka og til og når vi prøvde henne. Det var samme sal.

Sol
    Guest
    joa, men dersom salen sitter feil vil det bli vondere og vondere jo mer den blir brukt på.. som sko som ikke passer.. de er ikke så ille når du tar dem på på vei til fest.. på vei hjem er de derimot et sant h*****

Hvordan er hun å ri barbak? Om det går an kunne du kanskje prøve det et par dager å se om det gir henne mer arbeidslyst. gjør det det kan det jo nesten se ut til at salen er kjip.. er hun like daff/uvillig/snublete da så er det sikkert noe annet på gang.

LivK
    Guest
    Skal prøve det en dag.
    Men jeg holder en knapp på at hu er støl etter den ene dagen hu ble brukt i tre timer. Men vet jo selvfølgelig ikke.
    Huff, også jeg som rei langt med hu i går og hoppa en gang! Dårlig samvittighet!

Kan høres ut som om hu er stiv og støl...
    Anbefaler dere å bygge henne opp sakte, men sikkert. Da har dere en hest som varer i mange år!
    For det første er det fysisk vondt for en såpass utrent hest(ridd 2 ganger i uka sa du?) å bli brukt såpass mye som du beskriver.. Og er det fysisk vondt blir det fort til at hesten tenker; "å nei, tur IGJEN?!?!" når den får se deg..
    Har sett hester som har forandret lynne, blitt vanskelige å få tak i ute, sparket, bitt osv, for å slippe unna.

Trening skal være lysbetont for hesten, det er ridning på hestens primisser.
    Bruker du henne hardt en dag er det fint med en skritte, alternativt leietur dagen etter for å "løse opp" litt.

Du kan jo tenke selv hvordan du ville reagert hvis noen f.eks jaget deg ut på en times joggetur daglig, når du overhodet ikke var vant til det.. Dag en og to går det kanskje bra, så blir du støl, og det er vondt.. Da ville du vært mer motvillig til å jogge en tur dag tre..

Små, lette økter, masse ros og lysbetont arbeid, så blir det så bra at
    Etterhvert vil 3 timers rideturer ikke være noe problem.

Jeg synes det høres ut som dere har gitt henne en brå overgang fra å bli brukt kun 2 ganger i uken og plutselig skal hun brukes hver dag opptil 2 ganger?

Irja hadde et fint innlegg synes jeg.

Bygg henne opp sakte men sikkert og varier arbeidet. Stretching kan også hjelpe på for å unngå stivheter og smerter hos hesten. Men om hun er stiv og støl så merker dere vel det?

LivK
    Guest
    Huff.. *Dårlig samvittighet*
    Hun ble brukt ofte før, men kun det siste året hun ikke har vært brukt så mye.
    Men er vel litt rart at ikke eieren har sagt ifra at vi ikke burde begynne så hardt? Selvom vi kunne tenkt ut det selv. Men det tenkte jo ikke vi på!

Men vi har ikke brukt henne hardt når vi har ridd, har ikke vært noe sånn galopp, galopp, hoppe, trav, galopp.
    Har vært rolige turer i skogen.

Åssen merker vi det da, Birre?
    Vi tenkte det når hun var litt snublete og ikke like ivrig. Kan jo ikke være noe annet?
    Hun får hvertfall fri i dag og i morra.

En stiv og støl hest vil ikke ha myke fine bevegelser når den rører på seg. Når Vickie er god og myk er det som å ri en "smørklatt". Jeg ser også når jeg longerer veldig lett om hun er stiv. Hun kan til tider virke halt.

LivK
    Guest
    Ok.
    Får holde øye med hu nå. For hun har også vært litt varm (før ridetur) når vi har klappet og kjent på henne. Kappi er i allefall ikke så varm.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg