Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 3 av 63 FørstFørst 1 2 3 4 5 13 53 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 30 av 627

Tråd: Fargegenetikk

*Lagre alt du skriv på dataen og glede seg til fortsetjinga*
    .
    If it's not a Fjord - it's just a horse
    Bloggen
    .

Leste en liten setning her om at hvis det var noen som hadde bilde av gule hester så var det bare å legge ut. Jeg lar jo ikke akkurat sjansen gå fra meg. De to første bildene er tatt i dag.

Og jilmavi: Har du noe god forklaring på fargen på det siste bildet? Er det kanskje det recessive genet som bare plutselig slo til for en dag?
    Vedlagte bilder
    Hvis du forlanger et klokt svar, må du også spørre fornuftig.
    Johann Wolfgang von Goethe

Et lykkelig liv.

Det må vel være genet G for gjørme? :p

Jilmavi:
    Må bare si at jeg følger spent med i "timene", jeg venter på neste forelesning :) Jeg må innrømme at jeg føler en viss svimmelhet når jeg prøver å forstå genetikken på farger, og ikke minst huske den. :oops: Har tidligere prøvd å sette meg inn i det, men gitt opp. Men nå SKAL JEG!!!
    Hilde

Eg har eit spørsmål til eg.. Kva kjem avteikn av? Er det ikkje funne ut, sidan fjordhestfolk plutseleg ender opp med avteikn på hestane sine uten å vite det?
    .
    Bloggen
    .

jilmavi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Ingvild Vis innlegg
    Eg har eit spørsmål til eg.. Kva kjem avteikn av? Er det ikkje funne ut, sidan fjordhestfolk plutseleg ender opp med avteikn på hestane sine uten å vite det?
    Avteikn er litt kompliserte, så det får vente til slutt Sannsynlegvis er det fleire gener som styrer dei, så det er vanskeleg å seie noko om nedarvinga. Men iallfall hjå fjordhest er det nok recessivt gener det er snakk om, sidan dei dukker opp når du minst venter det. Inger på fjordhestforumet har jo skrive masse om dette :)

Ragnhild: Flotte bilete! Du har ikkje tilfeldigvis bilete av han i vinterpels òg? Mange gule hestar er jo veldig lyse om vinteren og mørkare om sumaren, men eg har ingen eigne bilete som viser skilnaden. Det det gjørmegenet er ein pest og ein plage Viss du finn ein hest som ikkje har det, er det berre å slå til, hehe.
    Sist endret av jilmavi : 06-08-2007 kl 00:33 Årsak: stavefeil

Fjordingrytter Vilde sin avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Enebakkneset
    Alder
    37
    Utrolig interessant å lese jillmavi. Nå har jeg lært mye. Til tross for manglende oppfordring legger jeg ut bilde av min rødblakke fjording.

Som de sier i Donald: Man er hverken kjekk eller fjong med pærefasong

Lurte bare på en ting du skrev. Du skrev nemlig at blakke hester hadde mørke ben, man og hale. Hvordan kan dette med man og hale stemme? De har jo denne midtstolen, men du skreiver jo senere at de aller fleste har lys man og hale utenom midtstolen.

Siter Opprinnelig skrevet av jilmavi Vis innlegg
    Avteikn er litt kompliserte, så det får vente til slutt Sannsynlegvis er det fleire gener som styrer dei, så det er vanskeleg å seie noko om nedarvinga. Men iallfall hjå fjordhest er det nok recessivt gener det er snakk om, sidan dei dukker opp når du minst venter det. Inger på fjordhestforumet har jo skrive masse om dette :)
    Eg får sette meg ned og lese litt meir på det ho har skreve

Men eit teknisk spørsmål.. Eg tykkjer alt er lettare når ein gjer det om til fjordhest, hehe.. Om Janko hadde vore blakk i tillegg til den fargen han har no, hadde han vore gulblakk då? Eller er det fleire skilnader der?
    .
    Bloggen
    .

Bygdeorginal Drue sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    I stallen
    Alder
    35
    Bilder
    151
    Men når dobbel W er letalt, Og enkelt W skal gi mørke øyne. Er det da en veldig lys Cremello hest som har røde øyne? Jeg har sett flere eksempler på hvite hester med røde øyne. Ble aldri helt enig med foreleser om dette. Han ble litt satt ut tilslutt. hehe.

Fant forresten denne på holar. Den står til og med oppført som albino. Hmm. Denne er altså cremello? Den har røde øyne.

http://holar.is/bjartur.htm
    Sist endret av Drue : 01-06-2007 kl 17:18 Årsak: Fant en link
    To gode venner :)

jilmavi
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av Vilde Vis innlegg
    Lurte bare på en ting du skrev. Du skrev nemlig at blakke hester hadde mørke ben, man og hale. Hvordan kan dette med man og hale stemme? De har jo denne midtstolen, men du skreiver jo senere at de aller fleste har lys man og hale utenom midtstolen.
    Takk for at du la ut biletet, det er supert! Eg kom berre ikkje så langt før helga, men alle hestar av alle fargar er velkomne. Jo fleire, jo betre.

Dei primitive avteikna på blakke hestar (ål, sebrastriper osb) er mørkare enn resten av pelsen. På hestar med svart grunnfarge (gråblakke, brunblakke) vil dei vera mørkbrune eller svarte, men på hestar med raud grunnfarge er dei mørk raude, lysbrune eller aprikosfarga. På raudblakke og gulblakke hestar er det ikkje alltid midtstolen er synleg. Det var kanskje litt slurvete formulert, men avteikna er altså mørkare enn fargen rundt i dei fleste tilfelle. Fjordhesten er veldig lys i fargen og ser i grunnen ikkje ut som andre blakke hestar.

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg