Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 63 av 63 FørstFørst ... 13 53 61 62 63
Viser resultater 621 til 627 av 627

Tråd: Fargegenetikk

Renate
    Guest
    Siter Opprinnelig skrevet av jilmavi Vis innlegg
    Berre eit par, her på bloggen min: http://hest.no/blogg/blogg.html?bid=961

Skulle lage fleire og skrive meir blogg, men har ikkje samvite til å stjele bilete, og eg manglar bilete av nokre av dei gulfarga hestane (cremello, perlino osb). Så skulle eg teikne, men eg har ikkje samvite til å sitje i timevis og teikne hestar når eg burde jobbe med masteroppgåva...
    Flaks at du tilfeldigvis skal til en akhal-tekestall i sommer da

NL-hest-laget har på sin side, på nettstedet Rimfakse.no følgende:
    Nytt og nyttig: Om farger og fargekombinasjoner - "fargepyramide".
    Da kommer det opp en oversikt over mulige farger med aktuelle foreldre.
    Ikke jeg som har laget den - hva synes jilmavil om den?
    Kan den brukes?

jilmavi
    Guest
    Jilmavi sin nettlesar lasta ned to filar med ein for meg ukjend extension, så spørsmåla dine står ubesvart... :)

Jeg får sett den, og fenotypisk er den jo grei, mtp at en gulsvart gjerne kan se ut som en svart hest.

Samtidig synes jeg det er litt teit, at det kun står oppført svart, og at gulsvart ikke er inkludert i det hele tatt, for svart og brun gir jo egentlig ikke utslagene "Svart, brun, rød, borket, gul", som et esempel.

jilmavi
    Guest
    Har òg sett det no (etter å ha svingt pisken over Chrome), og som Christin seier er problemet at den tek utgangspunkt i at ein svart hest kan vere gulsvart og ikkje svart, og at dei dobbeltgule kan skjule sølv og alt mogleg. Litt upresist, og sikkert forvirrande for dei som ikkje kan sin fargelære.

Mulig dette er spurt om tidliere, men orka ikke lese alt..

Jeg har ei palomino islandshoppe, hvordan vet jeg om hun har det recessive eller dominante gen?
    <3

Siter Opprinnelig skrevet av MarenElskerHera Vis innlegg
    Jeg har ei palomino islandshoppe, hvordan vet jeg om hun har det recessive eller dominante gen?
    Grunnfargegenet (E) er rødt i recessiv form (e) og svart i dominant form (E). Alle gener opptrer i par, så med grunnfargen er det enten: ee (rød), Ee (svart) eller EE (svart).
    Så har vi også agoutigenet som ikke synes på røde hester, men bestemmer hvorvidt en hest med grunnfarge svart (Ee eller EE) forblir svart (Ee aa eller EE aa) eller om den blir brun (Ee Aa, Ee AA, EE Aa eller EE AA).

Homozygot og heterozygot er hvordan genparet opptrer. F.eks. ee er homozygot rød, dvs. hesten kan ikke gi videre noe annet enn ett rødgen til eventuelle avkom, EE er homozygot for svart og hesten kan ikke gi videre noe annet enn ett svartgen. Ee er heterozygot og betyr at hesten kan gi videre enten rødgen eller svartgen.

Om din hoppe er palomino som du sier har hun grunnfarge rød (ee), altså homozygot recessivt. Hun har i tillegg et "blekegen" kalt Cream (Cr). Creamgenet er dominant og viser seg alltid, med et creamgen (Crcr) gir det palomino på rød grunnfarge, gulsvart på svart grunnfarge og borket på brun hest. Om en hest har dobbelt creamgen, CrCr, vil hesten være Cremello, Smokey Cream eller Perlino (avhengig av grunnfarge).

Vi vet dermed at din hest er ee Crcr, men hvorvidt hun eventuelt har dominant agouti er umulig å vite uten å se på foreldre og eventuelle avkom. Dvs. din hest vil alltid nedarve rød grunnfarge og har en 50% sjanse for å nedarve Cr-genet. I tillegg kan hun ha agouti-gen (A) og har derfor mulighet til å gi brunt avkom selv om hun bedekkes med en hingst uten dominant agouti-gen.

Om du ønsker å vite hvorvidt din hest har dominant agouti-gen går det an å teste for det, f.eks. hos Van Haeringen i Holland: https://www.vhlgenetics.com/Webshop/...S/Default.aspx

Jeg håper dette var forståelig, hvis ikke må du bare si fra.

Her er illustrasjon av hvordan Creamgenet opptrer: http://fc01.deviantart.net/fs40/i/20...by_Kholran.jpg
    Sist endret av Aremeriel : 13-03-2014 kl 09:52

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg