Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 11 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 103
    insolita
    Guest

Hva er en tynn hest for deg?

Jeg ser at det innimellom kommer kommentarer her inne på at hesten var tynn før, men blitt fin nå. Dette ser jeg også ofte i det virkelige liv, og da gjelder det særlig ofte travhester som har blitt pensjonert fra banen og blitt ridedyr. De som kjøper traveren hyler høyt om radmager hest, og viser gjerne frem sin meget større hest sommeren etter.

Det jeg lurer på er, hva er en tynn hest for deg? Hvordan bedømmer du det?

Jeg ser ofte at folk har lett for å kalle en hest tynn dersom den har f.eks litt toppet kryss, eller smal hals. I mine øyne dreier det seg ofte om muskelmangel som for meg er noe veldig annet enn at den er for tynn. Hiv ut på beite, og gampen blir diger og får en "flott" rumpe igjen.

Hvordan bedømmer du forskjellen på fett og muskler? Eller gjør du det?

Jeg ser at mange mener at hester er "penere" når de har masse ekstra, enn at de er normalt slanke og mangler muskler. Fett "skjuler" mye for manglende muskelmasse. Men fett bærer ikke rytteren.

Hva foretrekker du? Slank hest uten muskler eller feit hest uten muskler? Hvorfor?

En tynn hest for meg er slik at man kan se ribbeina eller kjenne de skikkelig godt.
    Jeg ville heller hatt en feit hest uten muskler enn en slank en.. For av fett kan man bygge muskler, men har ikke hesten nok fett til å bygge muskler kan det resultere i tynn hest.
    Sist endret av Sara&Korak : 15-05-2007 kl 23:17 Årsak: måtte skrive litt mer :)

FH avhengig Astrid sin avatar
    Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    31
    Bilder
    178
    Vil si det kommer ann på rasen jeg, da.. Jeg kan så og si telle ribbebeina til hesten min, men han er ikke tynn fordi om, for det er sann rasen er.. Han er i perfekt hold, men kunne kanskje hatt litt mer muskler..

Astrid Marie og Faithful Lad

ZK
    Guest
    Jeg kan med hånden på hjerte si at hesten min er tynn, uten at jeg driver med fæle ting med hesten..
    Jeg syns hun er tynn fordi, jeg kan skimte ribbeina og hofteknokene stikker ut som noen pinner, selvom jeg har lært at det kommer muskler dit etter som hesten blir sterkere, og da ser hesten enda tynnere ut enn den kanskje egentlig er..

Hesten min ser også mye tynnere ut fordi hun ikke har så mye muskler, og det syns jeg er verre enn når hesten er fet og uten muskler..

Jeg ville nok foretrukket en hest med litt ekstra uten muskler enn en tynn uten muskler, for den tykke kan man gjøre om fettet til muskler, men sden tynne må bruke mer av sin energi på og lage msukler og ikke bli tynn..

Noen som vil legge inn bilde av hva de syns er en muskellsatt hest som er i normalt holdt, og en hest som er tykk uten muskler ?

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    31
    Bilder
    178
    Tykk uten muskler :p Kanskje ikke så lett å se med alt håret, men..

Laki6_10.03.06.jpg

Muskelsatt hest i normalt hold (vil jeg si, andre meninger kanskje?)

Samme, men litt tynnere

Jeg mener at tynne hester er de som ribbeina synes på, hester som ser "innskrumpa" ut. Det er stor forskjell på muskler og fett ja, hesten skal være slank, men med godt musklet bakpart og rygg (bl.a.).
    Jeg ville hatt slank hest uten muskler, fordi da kunne jeg bygget muskler uten å måtte "slanke bort" fettet først. Alt kan vel ikke gjøres om til muskler? Feks fettet rundt magen? Har jo ikke akkurat så mye muskler der..

(Dette er for det meste mine tanker, har ikke så mye peil el erfaring så)
    Sist endret av Marte+Quicky : 15-05-2007 kl 23:52

Annette
    Guest
    En tynn hest er en hest man kan telle ribbeina på lang avstand.
    Min er litt sånn, mangler en del muskler som jeg sliter med å bygge opp osv.. har kansje litt med rasen, men når jeg får kritikk av treneren min om at han er altfor tynn, så er han tynn, for man skal ikke kunne telle ribbeina på en ehst ca. 100 m fra hesten..

Før jeg fikk ponnien min, når jeg var hestepasseren hans, da var han kjempe tjukk. Alle trodde han hadde masse muskler og sånt..
    Når jeg fikk han slanket han seg kanskje 70kg på to uker og når fettet og muskelknutene ble borte, var det bare skinn og bein igjen, så han hadde faktisk ingen riktige muskler. Nå er han kjempe fin, vil seff ha mer muskler, men klager ikke. Jeg synes man skal kunne kjenne ribbeina og gjerne se de hvis de bøyer seg fra deg at du er streken og hesten er parantesen: | (
    Men synes ikke man skal se ribbeina fra god avstand.

Marte: hesten så gjevnt muskulert ut, ikke mer muskler forran enn bak, bra. men synes kanskje det så ut som den hadde en del mer muskler i "underhalsen" enn overnakken.
    =)

Hvis man ser bein andre steder som krysset, så mangler de kun muskler og ikke fett.

Sara: Ja, det er sant at de trenger fett for å bygge muskler men vil vel si at det kanskje er mye bedre om du gir hesten så den har litt å gå på også brenner de det når de lager muskler, før det blir noe særlig fett. De kan jo ha fett på seg, men det hjelper ikke å være tjukk for å få mer muskler.=)

(Mine meninger) =)

-Maiken
    Chargo og Victor H<3

LisaFi
    Guest
    oi, 70 kilo på to uker er mye!?

Jeg synes hesten min var tynn når han kom hjem etter å ha stått i trening hos andre. Han var ikke tykk da jeg leverte ham heller, men når han kom hjem så jeg blant annet

- ribbeina tydelig gjennom pelsen
    - halsen så "giraffaktig" ut - dvs nedsunket foran manken
    - hoftekulene stakk ut mer enn normalt.

Hesten er derimot brukbart musklet -ellers hadde han vel ikke orka og trent og løpt som han faktisk gjør.

Nå har han lagt på seg litt, da....

Ble medlem
    Dec 2006
    Sted
    Ålesund
    Alder
    31
    Bilder
    178
    Får slenge ut et bilde av min da.. Jeg kjenner ribbebeina på han, men syns ikke akkurat han trenger å være feitere.. Man skal jo kunne se ribbebeina på en fullblods.. Nå er jo min en kraftig bygd fullblods da, så han ser litt rar ut :p
    Fullt klar over at han har lite muskler her, men det er tatt for ett par mnd siden, så det har kommet seg nå :) Dårlige ridemuligheter om vinteren, for å si det sann..

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg