Hestene.no for salg/sletting. Riktig person kan fornye populariteten til websiden som i mange år var et møtested for hesteinteresserte. Kontakt: info (at) efremtid.no
Billig regnskap
www.facebook.com%2Fgroups%2F2325817531
+ Svar til tråden
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 10 av 32

Tråd: Grovfor

Bygdeorginal Drue sin avatar
    Ble medlem
    Mar 2007
    Sted
    I stallen
    Alder
    35
    Bilder
    151

Grovfor

Må bare få en forklaring på dette for det er så mye forskjellig som blir brukt her. Hva er forskjellen på rundball, silo, surfor og ensilage? Dere bruker disse begrepene om hverandre her og jeg bare lurer på hva du forbinder med hver ting.
    To gode venner :)

Sol
    Guest
    Jeg trodde det meste av det var samma suppa jeg.. eller er det tilsatt ulik mengde kjemikalier, eller ulik type??

og mine tre NV-barn :) Torhild sin avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Karmøy
    Alder
    40
    Bilder
    79
    Hmmm.... Silo er for meg de de lagrer i store silotanker med press på. Tilsatt syre. Surfor er for meg bare et dialekt-utrykk på silo.
    Rundball er er en mildere utgave, uten tilsatt syre og pakket i runde baller =)
    Og ensilage er en kombinasjon av høy og rundball. Høyet blir fortørket en stund, men ikke helt tørt, og så pakket i firkant-baller.

*Host* dette er mine tanker om dette. Om alt er 100% korekt vet jeg ikke =)

Silo er også etter min mening det man finner i silotanker o.l. mens rundball er en mildere utgave. En kan få rundball både med og uten syre, og med forskjellig tørrstoff.. Ensilage trodde jeg var et annet ord for rundball (eller firkanta rundball :p ), og at bare ensliage er "silo rundball" (tilsatt syre og fra våt til passe tørr) mens høyensilage er "nesten høy" (veldig tørre baller, ser ut som høy, men er ikke 100% tørt). Vi fôrer med en kombinasjon av høyensilage og baller med litt mindre tørrstoff.
    Sist endret av Bitten&Betty : 11-04-2007 kl 21:25 Årsak: glemte noen ord

Rundballer og silo blir som regel laget med samme ensileringsmiddelet ( og for tiden er det mest brukte GrassAat ). Eneste forskjellen der er lagringsmåten. Surfor kommer under denne betegnelsen. Ensilage er silo, altså behandlet med ensileringsmiddel, men er mye mer tørket, er mer som høy.
    Når vi virkelig elsker noen, er til å begynne med vår største frykt at den elskede vil slutte å elske oss. Det vi burde frykte og grue oss for, er selvfølgelig at vi ikke skal slutte å elske dem, selv etter at de er døde og borte.
    ( Shantaram; Gregory David Roberts)

Happy-emo! Tone Kristin sin avatar
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Under garasjen, mot Ila
    Alder
    31
    Bilder
    50
    Ok, her kommer landbruksskoleeleven .

Surfôr er behandlet gress som er tilsatt syre.

Silo er gress i silotanker. Det er veldig vått og tilsatt syre. Egner seg kun til drøvtyggere (Ku og sau. Andre drøvtyggere har jeg ikke erfaring med).

Rundballe er gress pakket i baller. Tørstoffinnholdet er høyere enn silo (Altså, det er tørrere), men likevel lavt. Det er også tilsatt syre. Min mening: Egner seg også kun til drøvtyggere.

Ensilage er også gress pakket i baller. Men, det er fortørket og ikke tilsatt syre. Tørstoffinnholdet er høyere enn rundball, men lavere enn høy. Egner seg supert som hestefôr.

Høy er gress som er tørket og inne pakket inn. Kan hesjes eller låvetørkes. Etter det er tørt kan det pakkes inn som firkantballer. Egner seg godt som hestefôr om det er støvfritt.

Sånn. Dette er en del av pensum, så nåde den som sier meg mot
    Mvh Tone Kristin

Ci chiama...

Sol
    Guest
    hehe.. DET tør vi jo ikke nå..:)
    Tørrstoff som du snakker om, er det feks kofasil???

Harneshaug
    Guest
    Nei det er hvor prosentvis tørt foret er (-:

Ang disse rundballene : Det er ikke alle som er tilsatt syre. Alle de vi har hatt i år har det ikke vært noe syre eller liknende i..

Brun,Trym og Lucky Strike Karoline og gutta sin avatar
    Ble medlem
    Sep 2006
    Sted
    Sotra utenfor bergen
    Alder
    29
    Bilder
    13
    Silo= Saue/kufor
    Resten kan du gi til hest:p WohoxD
    Ensilage er vel ennå nærmere høy i ts enn rundball
    Hvil i fred Royal Pacific<3 Takk for alt!

Hjemmesiden

''To love at all is to be vulnerable''-CS Lewis

Informasjon om denne tråden

Brukere som leser i denne tråden

Det er 1 brukere som leser i denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke opprette nye tråder
  • Du kan ikke svare i tråder
  • Du kan ikke legge til vedlegg
  • Du kan ikke endre dine innlegg