PDA

Se full versjon : paniske tilstander pga rundballe og golden grass

absinthe
12-03-2007, 00:44
ok... etter den tråden om å svikte i bakbeina, og der jeg leste om to hester som hadde dødd av mystisk sykdom, så har halve stallen gått koko :/
Da jeg leste om nervesykdommen, så stod det at det MULIGENS kunne ha noe med silo å gjøre? og siden det er et par hester på stallen som svikter endel i bakbeina, så er det få som vil bruke silo mer. og golden grass. fordi dette nesten er silo. var visstnok og en hest i marnadal som hadde dødd fordi den spiste silo (men dette er ikke helt sikkert, kommer fra ei lita jente som rir der)
Det jeg lurer på, er.. er det virkelig sååå farlig med silo??? og er golden grass helt det samme? de har vel ikke lov til å produsere farlige produkter? og ville det ikke vært mer oppstyr om dette virkelig var et problem?

Nå er det jo fullt hysteri, folk vil kun ha høy, og tror hestene er døden nær :P

Anders W. Aune
12-03-2007, 01:00
Er jo en kjennsgjerning at hesteholdet er proppet med hysteri...

Silje og Tindra
12-03-2007, 01:46
Tørket gress i ulike former, leire, vann og riktig tempratur gir grobunn for en baselusk som er riktig skummel når den kommer inn i hestemagen. Men, den kommer ikke inn der så ofte at det er grunn til hysteri.

Den gir utslag i nervesykdommer og lignende. Husker dessverre ikke hva den heter.

Måne
12-03-2007, 01:54
Hvis man vil føle seg tryggere, så kan man dele siloen i to, se over den, og gi i porsjoner, slik at man har kontroll på det man gir. (Ikke bare sette ut hele ballen.) Er særlig dyrekadaver som er skummelt, og er det det, dårlig lukt, ekkel farge, mugg etc, kaster man fôret. Tar man litt forhåndsregler skal det nok ganske mye til at det er farlig. Hestene mine har spist silo i minst 10 år (de som har levd så lenge :P) og de lever enda. ;)

Tror det er botulisme du tenker på, Silje?

Silje og Tindra
12-03-2007, 01:55
Nei, ikke botulisme. Det er en spesiell bakterie som dannes i akkurat det miljøet der. Skal lete det opp på Buke i morgen (når jeg ikke står med en fot i stua, en på badet og en i senga, zzz).

Måne
12-03-2007, 01:56
Listeria?

Soooooooove, Silje. ;)

Anita&Svarten
12-03-2007, 10:00
Tenker på den samme bakterien som silje, men husker ikek hva den heter. Men trodde ikek at den var så vanlig?

Kaja
12-03-2007, 10:10
Her spiser alle hestene rundball hele dagens mens de er ute og utegangshestene døgnet rundt.
Ingen har dødd. :p

absinthe
12-03-2007, 11:44
hehe, nei, jeg er ikke såå redd for det, for her sjekker vi alltid rundballene nøye, og er det minste antydning til noe muffens, så bruker vi den ikke! føler bare at nå går alle og leter etter minste tegn på noe galt, så tror vi må lære oss å senke skuldrene litt, hehe...
og golden grasset må jo gjennom en sjekk det og? det følger jo med foranalyse på det...

Sol
12-03-2007, 12:04
Det som er skummelt med siloballer er om det går hull på plasten sånn at det kommer inn luft, da begynner forråtnelsesprosessen veldig fort. selv om man teiper hullet KAN det være for seint. dette betyr jo også at i det øyeblikket man tar plasten av rundballen så setter man igang denne prosessen. Derfor bør ideellt sett en rundball med silo spises opp i løpet av to-tre dager. Dvs at det skal endel hester til for å få den unna for nok. Dersom det er kuldegrader ute, vil dette forsinke denne prosessen ganske mye. I skikkelig kulde kan nok siloballen holde noen flere dager uten å bli ødelagt,MEN dersom det er en veldig våt ball som fryser og hestene spiser frossen silo, blir dette VELDIG fort kolikk, tarmsyng osv.
I tillegg har man jo ting som lager bakterier som nevnt over.. kadaver, jord o.l.
Jeg mener bestemt at silo er for kuer og sauer, og at tørt høy er det beste for mine hester. jeg har jo bare to, og det er ikke snakk om at de spiser 300 kg på tre dager, så her går det i helt tørt, allerhelst låvetørket før presing!

Ingeborg
12-03-2007, 13:07
Har foret endel på ensilage til hestene, og noe utover at de har blitt LITT løse i magen, har de aldri vært/blitt døden nær av det!
Men forer mest på vanlig tørt høy, samt at de får av graset til oksene.. Så har ikke det problemet med at hestene ikke klarer spise opp graset før det blir dårlig lenger..

Silje og Tindra
12-03-2007, 13:42
Som Anita&Svarten sier, den bakterien jeg snakker om er ikke så vanlig. Men den trives og dannes altså i kombinasjoen av hestemat i stråform + leire + riktig tempratur. Kanskje greit å være obs nå mot våren - det er jo en grunn til at man har fôrhekker, så det ikke blir liggende rett på bakken :-)