PDA

Se full versjon : Alder ved første føl

Ingvild
11-03-2007, 14:00
Kor gammal kan ein hest vere når den får sitt første føl? Finnast det ei "aldersgrense" på når ein hest bør ha fått føl/blitt drektig?

Rasken
11-03-2007, 14:22
Noen bedekker allerede som 2-åringer, så føller de når de er 3.

Andre syns gjerne dette er i tidligste laget, og venter bedekning til hoppa er 3, så den føller som 4-åring.

I naturen spør dog aldri hingsten hvor gammel hoppa er, så vet ikke jeg hva som er "best".

Astrid
11-03-2007, 14:23
Tror hvertfall jeg ville bedekt hesten før den var 10 år... Men det finnes vel ingen "grenser", mange hopper har fått sitt første føll når de er rundt 20 år, men det er vel ikke å anbefale..

Ingvild
11-03-2007, 14:28
Eg tenkte mest på øvre aldersgrense, for å få det klart.

Men, dersom hesten er over ti år og frisk og sånn, er det ein overhengande risiko for at ting ikkje går bra då?

alexax
11-03-2007, 14:32
Har hørt at hvis hesten ikke har fått føll før den er fyllt 15, så er det en viss risiko å sette føll. Men vet ikke om dette stemmer.
Du kan jo kanskje høre med en veterinær, og få veterinæren til å sjekke hoppas helsetilstand.

Astrid
11-03-2007, 14:33
Vet om ei lita Welsh hoppe som venter sitt første føll i en alder av 15 år med en stor hingst... Ikke noe jeg vil anbefale =/
Men risikoen er vel større jo eldre hesten er..

Mari
11-03-2007, 15:46
Jeg trodde føllet tilpasset seg morens mage, slik at stor hingst/liten hoppe ikke var så farlig?

Jeg ville ikke ha satt føll for første gang på en hoppe over 15 år.

Wilisia
11-03-2007, 15:48
Pappa ringte til en dame i NPA for å spørre om dette. Hun sa at er hesten for gammel tar den ikke føll heller.

Astrid
11-03-2007, 15:57
Jeg trodde føllet tilpasset seg morens mage, slik at stor hingst/liten hoppe ikke var så farlig?

Jeg ville ikke ha satt føll for første gang på en hoppe over 15 år.

Mora til denne hesten hadde problem ved en av sine siste fødsler fordi føllet var så stort....

Løkki
11-03-2007, 23:18
Om hoppa er i fin form ser eg ingen grunn til å ikkje prøve å få ho drektig sjølv om ho er over 10. Om hoppa tar seg går det som regel bra. Venninna mi prøvde å få si då 18 år gamle hoppe drektig, ho hadde ikkje hatt føl før. Ho blei ikkje drektig, slølv om ho vart bedekt monge gongar i løpet av sommaren. Veterinær sjekka hoppa på forhånd, og meinte at om ho tok seg ville det helst gå bra. Men husk at til eldre hoppa blir, til verre er det å få ho drektig.

Reaper
12-03-2007, 14:56
ja, det er vel helst det å få hoppa til å ta seg som er det største problemet, etter hva jeg har forstått ihvertfall..

idaoglinndi
12-03-2007, 17:25
Stjeler tråden litt jeg. Har ei fjordhoppe, frisk, i fin form og alt er i orden. Hun blir 13 i mai. Tror dere det er et problem å få henne til å ta seg og bringe fremm et friskt, levende føll? Om jeg bestemmer meg for å sette føll da, det er jo IKKE sikkert...

Ingvild
12-03-2007, 19:19
Stjeler tråden litt jeg. Har ei fjordhoppe, frisk, i fin form og alt er i orden. Hun blir 13 i mai. Tror dere det er et problem å få henne til å ta seg og bringe fremm et friskt, levende føll? Om jeg bestemmer meg for å sette føll da, det er jo IKKE sikkert...

Det skader ikkje å prøve, i alle fall! Om ho tek følet skal det ikkje vere noko problem trur eg..

Eg har jo lyst til å sette føl på Karisma, for dersom eigar ikkje vil selle ho kanskje eg kan få eit føl etter ho. Ho er 10 år, men det vert ikkje aktuelt heilt enda..

Merete
12-03-2007, 21:05
Merra jeg hadde fikk føll som 14-åring, det gikk helt fint, og hadde jeg beholdt henne, hadde hun blitt bedekt i sommer igjen, veterinæren mente det ikke var noe i veien for det :)

idaoglinndi
13-03-2007, 17:53
snakk om første føll da...

Therese
13-03-2007, 19:06
Når hoppa begynner å nærme seg 15-16 år uten å ha føllet før hadde jeg begynt å tenke litt om det er så lurt, eller om det er så viktig.

idaoglinndi
13-03-2007, 20:06
hun er "bare" 13 min da, 14 når føllet kommer...Blir i så fall i år jeg setter føll, for noe senere tror jeg ikke er lurt...

Løkki
13-03-2007, 20:45
Det er berre å prøvde Ida. Linndi er jo i god form! Om ho tar seg kjem det til å gå heilt fint, og viss ikkje..ja da har du jo prøvd :) Solli Gråen du vil bruke da eller?

Ingvild
13-03-2007, 20:45
Det er berre å prøvde Ida. Linndi er jo i god form! Om ho tar seg kjem det til å gå heilt fint, og viss ikkje..ja da har du jo prøvd :) Solli Gråen du vil bruke da eller?

Det skulle eg også til å spørre om! ::P:

idaoglinndi
13-03-2007, 20:53
Vet ikke heelt enda, han har vel ganske store gode bevegelser? Dersom Ann Lajla skal til Sverige med regina henger jeg meg sikkert på da. Fredderik Skovå vet der, Fredderik Skovå *sikle*

Ingvild
13-03-2007, 21:01
Om eg skulle bruke hvilken som helst hingst hadde eg moglegens tatt Ljosprins - men han er broren til Karisma så det går ikkje ::P: Førstepremiert NYDELEG hingst etter Felix..

idaoglinndi
13-03-2007, 21:36
høm, halvbror, høm...

idaoglinndi
13-03-2007, 21:37
Er ikke greit å ha ponni etter Ljos Ninn, går igjenn i nesten alle fine hingster den stammen :p hehe, neida

Ingvild
13-03-2007, 22:07
Hehe, Ljos Ninn er bestefaren til Karisma! ::P:

Ja, halvbror.. Er bror det og! ::P:

Løkki
14-03-2007, 17:44
Ville heller brukt Gråen enn Frederiken på Linndi. Han passar mykje bedre, dersom det er utstillingsdyr du vil ha da. Du treng ikkje å bekymre deg for fargen, Linndi kan sannsynlegvis ikkje gi grått.

Ingvild
14-03-2007, 19:41
Viss du ser på side 11 i denne (http://www.fjordhest.no/dokumenter/nfl_brosjyre.pdf) brosjyra, så ser du at eit føl etter Linndi og Solli Gråen kan få alle fargane. Men, kor stor sansynlegheita for at ho får eit grått føl er jo ei anna sak.. :)

Therese
14-03-2007, 21:02
Det har vel mer med gener å gjøre enn selve fargen eller?

Aina
15-03-2007, 23:27
Har hørt at hvis hesten ikke har fått føll før den er fyllt 15, så er det en viss risiko å sette føll. Men vet ikke om dette stemmer.
Du kan jo kanskje høre med en veterinær, og få veterinæren til å sjekke hoppas helsetilstand.

Dem kan også miste fruktbarheten om dem ikke har fått føll tidligere også.
Men kan holde seg lenger fruktbar om dem føller regelmessig.

Løkki
16-03-2007, 00:37
Viss du ser på side 11 i denne (http://www.fjordhest.no/dokumenter/nfl_brosjyre.pdf) brosjyra, så ser du at eit føl etter Linndi og Solli Gråen kan få alle fargane. Men, kor stor sansynlegheita for at ho får eit grått føl er jo ei anna sak.. :)

Det er ikkje så enkelt.. For å få grått føl må begge foreldra ha anlegg for grått. Såvidt eg kan sjå i farta er det ikkje noko grått i næraste stamtavla til Linndi.

ChristineR
17-03-2007, 23:36
Jeg prøvde å bedekke Frøya når hun var 17, hadde seff dyrlegen her for sjekk først, og han sa det ville gå greit. Dessverre valgte jeg helt feil hingsteholder, som ikke gjorde jobben sin, så hun ble kun prøvd bedekket på første brunst hos henne, og dette var første bedekkning for hingsten den sesongen(altså mest sannsynlig "død" sperm). Så jeg betalte 4500 kr(Ikke inkl brunstkontroll) for litt over en mnd på beite.(bare for å understreke for dårlige brukte penger dette var, JEG HAR BEITE SELV!!!)Man skal være nøye når man bruker eldre hopper. Vet. ville ikke at jeg prøvde igjen pga hennes alder. Eldre førstefødende hopper har større risiko for ALT.

Har en drektig hoppe nå, om hun får hoppe,bedekker jeg hoppa ved 3 år, før jeg rir inn, da kan det gå 10 år før neste føll.Det er denne prosedyren de følger i Danmark.Tidligere enn 3 år syntes jeg er alt for tidlig. De skal ikke ha store vokseperioder,mens de går drektig.

Anne&gneistene
02-04-2007, 21:19
Her er det mye snakk om hva som er "for gammelt". Men hva med for ungt? Personlig syns jeg det er tullball å sette føll på noe under 4 år.. Kommer jo an på rasen og individet også, men jeg syns at en unghest skal få være unghest.

Ang. føll på 2 åringer, vil ikke det kunne hemme vekst eller andre ting da den ikke er ferdig utvokst/utviklet i den alderen?