PDA

Se full versjon : Hvem er DIN mentor

Seniora
11-03-2007, 12:19
innen NH? Hvem foretrekker du? Hvem har du lært aller mest av (både når det gjelder kurs, samlinger, via bøker og annet)?

Hvilken NH-trener er det som forstår seg aller mest og best på både hest og menneske? Hvem av de har "størst samsvar mellom liv og lære", som det heter? Altså mellom teori og praksis?

Hvem er god til å lære bort, og hvem er det ikke?

Hvem vil du anbefale, og hvorfor? Hvem vil du eventuelt ikke anbefale (hvorfor ikke)?

Hvem har - etter din mening - skrivet den beste boka (/de beste bøkene) om NH?

Frida&Jameel
11-03-2007, 12:35
Terje Ness :D En godt voksen mann med masse kunnskap og utrolig flink til å lære bort. Han har bare holdt ett kurs i Norge, og det var hos oss, for han holder til i USA. Men om dere noen gang får muligheten til å være med på kurs med han, så bør dere ta sjansen. Han er rolig og jordnær, og han får deg virkelig til å tenke :)

Kaja
11-03-2007, 12:38
Alexander Nevzorov! :D
Vet mange synes han er provoserende og bare vil provosere, men han er et
forbilde for meg, og synspunktene hans er de jeg er mest enige i.
Ved å være med på forumet der har jeg hentet opp masse tips og flere synspunkt fra han og kona.

Therese
11-03-2007, 12:51
Tar litt fra "alle". Men det jeg har lært mest av er å studere hesten, både i flokk og når den blir håndtert av mennesker.

Hesten er uten tvil den beste læremester, i tillegg prøver jeg å lære noe nytt hver dag (treningsmetoder, hvorfor/hvorfor ikke osv.).

Mari
11-03-2007, 12:54
Tar litt fra "alle". Men det jeg har lært mest av er å studere hesten, både i flokk og når den blir håndtert av mennesker.

Hesten er uten tvil den beste læremester, i tillegg prøver jeg å lære noe nytt hver dag (treningsmetoder, hvorfor/hvorfor ikke osv.).

Signerer denne.

Falo
11-03-2007, 13:07
Hei!
Fjellvåk...

Sol
11-03-2007, 13:26
For meg er det Peer Werner Vogel som skriver de enkleste og greieste bøkene. Monty Roberts er den store helten når det gjelder å demonstrere hvordan hester reagerer på alt vi gjør, og i å kommunisere med dem. Ellen Ofstad er enormt flink med inntrening av unghester ved hjelp av klikker, og hun leser hester veldig godt. Hun skuffer når det gjelder praktisk håndtering av hester som er veldig energiske, men er veldig flink med de som er litt avslappede. Hun har også meget gode videoer som jeg anbefaler til alle!!
Ellers må jeg faktisk si at Line Christine som er her inne er den det er lettest å se direkte resultater av treningen hos. Der skjer det veldig mye positivt og fornuftig på kort tid. hun forklarer også ting på en liketil og artig måte, som man lett kan overføre til egen jobbing med hest! Tror hun burde flytte litt nærmere meg jeg egentlig, å ta en titt på Bajas..

Ingvild
11-03-2007, 13:35
Eg har ingen spesiell, men eg lærer litt overalt. Eg liker veldig godt Peer Werner Vogel sine bøker og måten å forklare på. Eg har ikkje erfaring med så mange andre, har vore på kurs med Sven Robert Skolseg og det var lærerikt, men han tenkte mest på det praktiske, og vi lærte veldig lite om korleis ein skal tolke hesten og korleis ein skal bruke kroppspråket bevisst.

Eg plukker litt her og litt der, og lærer jo ein god del frå hestane, så klart!

Seniora
11-03-2007, 13:50
Eg har ikkje erfaring med så mange andre, har vore på kurs med Sven Robert Skolseg og det var lærerikt, men han tenkte mest på det praktiske, og vi lærte veldig lite om korleis ein skal tolke hesten og korleis ein skal bruke kroppspråket ubevisst.

Du mener vel bevisst... - eller?

Ja; hestedyrene sjøl er og blir våre aller beste læremestre :)

alexax
11-03-2007, 13:54
meninger.

Ingvild
11-03-2007, 14:12
Du mener vel bevisst... - eller?

Ja; hestedyrene sjøl er og blir våre aller beste læremestre :)

Hoho, ja så klart ::P:

absinthe
12-03-2007, 01:13
er åpen for alle jeg, så lenge det virker som fornuftige ideer. men nå forholder jeg meg mest til alexander nevzorov og donald u newe, ettersom vi skal ha ned sistnevnte på kurs i mai her, som representerer alexander nevzorov

KatrineB
13-03-2007, 14:02
Samme her, Alexander Nevzorov. Har begge filmene, og det han gjør er så utrolig sant og alt er så bra sagt, at jeg ha ikke ord. Han beviser det jo selv med å vise hestene, slik de gjør forskjellige øvelser. Klikker-trening, det er ordet. I stedet for god-biter, blir det til slutt lek som er belønning.
Også det med at å longere hester som oppvarming osv er feil, er vell nokså logisk, og at man ikke bør bruke hodelag, for det forstyrrer balansen osv. Det kan jeg forstå.

Ellers ble jeg veldig glad i Ole Johansen etter vi var en uke hjemme hos ham, han er dyktig. Og tar hesten som det den er- en hest.

Pat Parelli prøver jeg å lese, har bok på engelsk, så gjør det ikke så ofte, men skal skjerpe meg.

Donald Newe synes jeg er helt fantastisk, og gleder meg til han kommer hjem her og underviser :) Alt er i boks :):digger:

Robby Monters eller hva han heter vet jeg ingenting om.

Men, hesten har siste ordet, vi plukker opp ting her og der og finner vår egen vei. Tror alle de store hestetremerne har gjort det, og det synes jeg alle andre bør også. Man MÅ jo ikke følge en person, kanskje det er like bra å blande av forskjellige metoder, og viktigst, se det an på hesten.

Natalie_s
13-03-2007, 17:12
Min hovedmentor er uten tvil Holter (og Tora), men ellers så tar jeg litt fra forskjellige trenere, det jeg mener er fornuftig, og det som passer meg og min hest.

Aina
16-03-2007, 00:08
Jeg plukker opp litt her og der fra alle de store mestrene, mixer det sammen og plukker ut det jeg har mest behov for, og prøver og feiler med hesten. Så det var et vanskelig spørsmål.
Tror jeg trenger å bruke litt mere tid på å finne min "mentor".

AvitasOleo
16-03-2007, 01:28
For meg er det Peer Werner Vogel som skriver de enkleste og greieste bøkene. Monty Roberts er den store helten når det gjelder å demonstrere hvordan hester reagerer på alt vi gjør, og i å kommunisere med dem. Ellen Ofstad er enormt flink med inntrening av unghester ved hjelp av klikker, og hun leser hester veldig godt. Hun skuffer når det gjelder praktisk håndtering av hester som er veldig energiske, men er veldig flink med de som er litt avslappede.

Dette må du nesten spesifisere litt for meg...:)

De 3 du nevner er jo planeter og en stjernehimmel fra hverandre fra filosofi til praksis?
Mener du at du liker PWV pga bøker, Monty pga kroppsråk og Ellen pga innlæring m hjelp av klikker?

Energiske og avslappede hester... Hva synes og føler du er den store forskjellen på hva hun gjør?

AvitasOleo
16-03-2007, 01:42
Jeg er også ganske absorberende men har vel to personer som jeg uten tvil og uten å nøle kunne overgitt eller sendt mine egne hester til..
Ellen O for hennes håndtering, samvittighet, lojalitet, tålmodighet, respekt og enorme evne til å utvikle personlighet..hos og for hesten.

Mary Wanless eller Elaine Butler for deres kunnskap om hestens fysikk og anatomi, alt fra tenner til høver...fôr og utstyr, for deres prestasjoner på ryggen til hesten som gjør ridningen så skånsom, rettferdig, korrekt, konsekvent, naturlig og human og for deres evne til å utvikle hestene på en naturlig, sunn og langvarig måte... Og for deres fokus på rytter som gjør at hesten faktisk kan gjøre alt du ber om uten hverken tvang, vonde bitt eller stygge snarveier... For deres evne til å utvikle en tenkende rytter...

Felles for begge: Gjør alt du kan for at hest skal være hest...:)

SOL P.R.E.
16-03-2007, 12:35
Monty Roberts. Mye fordi han har så enormt bra resultater med veddeløpshester. Det skal mye til for å få en løpshest til å ville vinne. For meg er Roberts i en annen klasse enn andre NH-trenere jeg har sett.

Tanja & Staro
17-03-2007, 17:44
min mentor er Monty Roberts i HMS i Spring som jeg er udd i er det Per Skjærbæk som er min Mentor...

KatrineB
18-03-2007, 10:17
Av en elelr annen grunn har jeg aldri hatt lyst å lese eller studere Monty. Kanskje pga filmklippene jeg har sett, hvor han jager rubdt livredde hester, og trener hester som f.eks tennesee walking horse (hvis det skrives slik), med stylter på frambeina. Syns han burde satt en grense, tatt en avstand til folk som driver slik med hestene sine, de må jo bli helt ødelagt i kroppen. Er ikke så glad i den tau grima han bruker uansett hva, den som presser over nesa. >For meg blir det galt, men skal ikke uttale meg mere om den saken:) Mye mulig han er dyktig, men det har jeg ikke sett. Pat parelli synes jeg er veldig dyktig, som sagt tideligere. Tror han er mye mere enn han der Monty.

Kaja
18-03-2007, 11:59
Den er jeg enig i.
Mister litt respekt for Monty Roberts når jeg ser videoer fra han og hester med stylter på beina. Huff.

Parelli har jeg mest sansen for etter Nevzorov.

Sol
18-03-2007, 13:10
Avitas oleo: så ikke innlegget ditt før nå jeg.. skal prøve å forklare hva jeg mener:
P.W.V sine bøker er for meg enkle å lese, enkle å forstå. bruker man natural horsemanship-på bakken og i salen som en "kokebok2 legger til en og en ingrediens vil man lett få til det han beskriver. jeg har aldri sett p.W.V jobbe live og kan ikke si noe om hvordan han praktiserer, men boka hans er jeg veldig glad i. Også fordi at jeg syns at om ting ikke går etter oppskrifta står det hvorfor det ikke gikk i boka også. jeg mener ikke at denne boka aleine rommer alt man trenger å vite om innlæring, men den er genial i sin enkle form. Har man en smule hestevett fra før, så får man det til..
Monty Roberts: hadde jeg hatt all den kunnskapen som han har om hest, ja da hadde jeg nesten VÆRT hest. ingen mennesker er feilfrie, ikke han heller, men KUNNSKAP til egentlig å være det, det mener jeg at han har. jeg har sett han jobbe med hester, og det imponerer meg mest hvordan han kan si på forhånd hvordan en hest kommer til å reagere, når det ikke er hestene hans, eller noen han har håndtert en del. tenk å kunne lese hester så mye som han kan....
Ellen Ofstad. for meg er hun klikker-guru! det stopper kanskje også der... For meg er hun en person med et enormt markedsføringstalent, og med kunnaskap om hvordan hester fungerer som er forbløffende. Som problemløser har jeg enda ikke sett henne(bortsett fra på videoer som jo er kraftig redigerte) faktisk LØSE et eneste problem med en hest live. sorry to say..

Frida&Jameel
18-03-2007, 13:45
Enig i det du sier om boka til Peer Werner Vogel ;) Til og med jeg klarer å lære noe av den, jeg som må ha alt inn med teskje, hehe ;)

Har vært på kurs med han, og teoridelen var utolig bra, akkurat som boka. Desverre har han et temperament uten like, og jeg har aldri sett en så redd hest som den han skulle laste på det kurset. Hesten var rolig før han begynte, da han var ferdig var hesten gjennomsvett over hele kroppen, og anspent. Han klarer desverre ikke å følge opp sin egen teori, noe som er veldig synd, for ellers hadde han vært en utrolig bra instruktør.

Sol
18-03-2007, 13:52
det er synd.... men jeg tror det er noe som går igjen for mange av trenerne. Det ER mye lettere å skrive ned hvordan man VIl at det skal gjøres, og evt å gjøre det når man er en person og en hest.. det er mye vanskeligere når man har 15-25 tilskuere som forventer noe av deg, og som gjene vil se at det "skjer" noe. Jeg kunne ALDRI holdt kurs for en skokk UANSETT hvor dyktig jeg hadde vært. hadde aldri klart å hatt nok fokus på hesten SAMTIDIG som jeg skal forklare hva jeg gjør OG holde nervene mine i sjakk! Eh.. hadde vel dødd før jeg kom i gang med tanke på at en knippe hestfolk skulle se hva jeg gjorde! så jeg skjønner at dette med kurs fort kan bli en helt annen opplevelse av trenere enn det å se videoer, lese bøker eller få det forklart fra en til en annen i en mindre setting.. kanskje dette med sånne typer kurs rett og slett ikke er en god måte å fange opp denne delen av jobbing med hest, rett og slett??

LisaFi
18-03-2007, 20:35
hmf.. Jeg har ikke helt sansen for disse guruene i det hele tatt jeg, verken den ene eller andre av dem. Jeg har lest litt her og sett litt video der, men har til gode å bli "helfrelst". Jeg skjønner SELVSAGT at de gjerne vil tjene noen grunker på faget sitt, men det er et umulig fag å lære bort i forhold til "feel" og "flow" og timing..

Om man har grunnkunnskapen - hva er en hest, hvorfor reagerer den sånn og sånn, så er det opp til hvert enkelt menneske å erkjenne hver enkelt hest med gode sider og dårlige sider, og finne metoder som passer de enkelte hestene.

Og jenter, pass på så dere ikke blir moderert vekk mtp navngiving og karakteristikker etc..

Sol
18-03-2007, 20:44
kan man bli moderert vekk for så lite, så bør det kanskje reduseres litt på modereringen..
Jeg er igrunn enig med deg i at det blir mye tjene-penger-på-mentalitet, og liten kvalitetssikring i forhold til hva kursdeltakere faktisk lærer.. Men det ER nyttig å se andre folk jobbe med hester, og at de forklarer hva de gjør, det tror jeg. Og jeg skjønner at folk ikke gidder å kjøre land og strand rundt GRATIS for å hjelpe andre med deres hester. Men jeg kan ikke skjønne hvordan det er mulig å egentlig formidle det du driver med i en gruppe på 25, og sikre at alle skjønner tegninga!

LisaFi
18-03-2007, 22:27
ellers kan jeg kanskje si at gubben min er (litt, da..) min mentor - fordi han er utrolig flink til ALDRI å skylde på hesten, uansett hvor "dum" den måtte være.

Hesten har alltid en grunn. Vondter, tidligere dårlig behandling, nervøsitet mennesker ikke forstår. Alle hester er EGENTLIG snille.

Han er flink.

Sol
18-03-2007, 23:08
ja det er han tydligvis da! for en super mentalitet!!!

AvitasOleo
20-03-2007, 12:34
Hei Sol...

Jeg har da hatt gleden av å se alle sammen live inkl Monty sin håndsforlenger Kelly Marks samt en hel haug med andre mindre eller mer kjente. Jeg kan med en gang si, etter å ha ¨lest¨deg litt at du trolig ville blitt svært skuffet over flere av de. Her viker det så sterkt fra filosofi/tankegang til praksis at det har nesten ingen form i virkeligheten...

Du nevner merkedsføring og det er jo noe som må til dersom man skal nå frem med sitt budskap slik jeg ser det, og når man velger å ha dette som levebrød så skal det sies at det koster å gjøre seg kjent, så det svir... Jeg er mer glad for de som åpent står for det de bedriver med pofilerte hjemmesider og åpen agenda fremfor de som jobber litt i smug men kaller seg for både NH trenere, hesteviskere og adferdstrenere. Det blir lettere stilt spørsmål til de profilerte, noe som er bra. Hvor populær blir man dersom man som en kjent person lover gull og grønne skoler samt at man ikke kan leve opp til teorien når det kommer til det praktiske.... Veien ned da faller i en ganske så bratt kurve og man er trolig ¨skadet for livet¨.

Om du ikke har sett Ellen utføre mirakler på et kurs så kan jeg være tildeles enig i det men det er fordi jeg aldri har forventet meg å se det fordi hun aldri lover mirakler. Hun gir deg en innføring, en veileder samt en idikasjon på hvordan og hva man bør fokusere på. Jeg har derimot sett mange tilfeller gjennom flere kurs med Ellen hvor hesten får en radikal endring i innstilling, utrykk og motivasjon. (som i mine øyne er like godt som et mirakel)Jeg har aldri sett sett hun blitt sint eller urettferdig selv om hun har måttet markere seg og vært pinlig dyktig på å være konsekvent og hvordan det høster trygge og fokuserte hester. Målet hennes er ikke å gjøre jobben for deg men å hjelpe deg og hesten din å gjøre jobben i sammen....:)

En ting som er sikkert er at jo fler seriøse og useriøse slike mentorer en ser og blir kjent med jo mer bevisst blir man på hvor en selv står..

Sol
23-03-2007, 20:59
AvitasOleo skrev:"Om du ikke har sett Ellen utføre mirakler på et kurs så kan jeg være tildeles enig i det men det er fordi jeg aldri har forventet meg å se det fordi hun aldri lover mirakler. Hun gir deg en innføring, en veileder samt en idikasjon på hvordan og hva man bør fokusere på. Jeg har derimot sett mange tilfeller gjennom flere kurs med Ellen hvor hesten får en radikal endring i innstilling, utrykk og motivasjon. (som i mine øyne er like godt som et mirakel)Jeg har aldri sett sett hun blitt sint eller urettferdig selv om hun har måttet markere seg og vært pinlig dyktig på å være konsekvent og hvordan det høster trygge og fokuserte hester. Målet hennes er ikke å gjøre jobben for deg men å hjelpe deg og hesten din å gjøre jobben i sammen.... "

Jeg forventet ikke mirakler heller, for etter å ha jobbet med hester en stund har jeg også lært at de dessverre ikke går an å omprogrammere eller utstyre med trykknapp. heldigvis, for da ville jo spenningen bli borte.
det som forundret meg var at her kom folk med hester som var på dypt vann, på ulike måter.. Eks som hadde et hengerproblem, og hest og eier fikk ingen hjelp med dette, men fikk innføring i hvordan man ved hjelp av klikker kunne få hesten til å gå i form.. Da syns jeg ikke man er i ferd med å skrive oppskrifta for suksess engang, med mindre man poengterer at denne metoden(klikker altså) godt kan anvendes for å få hesten til å ønske å laste også, for det kan den selvsagt! Eller at man som pedagog kan tillate seg å gjøre narr av enkeltes spørsmål, hestehåndtering osv.. lite profesjonelt kalles det!
Når det kommer til å behandle hesten rettferdig: JA; der skal hun virkelig ha kreditt! Ingen hester på kurset jeg var på fikk for mye dominans, for lite disiplin, følte seg redde, blei opphisset utover det som var nødvendig osv! Og når det kommer til å demonstrere hvordan man kan kommunisere med hesten sin i det daglige, øvelser for å komme nærmere hesten, klikker-trening så er den dama den første jeg anbefaler til alle som vil lære det! Og jeg kommer aldri til å hevde noe annet. Poenget mitt er at alle som driver med hest kan ulike ting, og at man ikke bør kurse i de tingene man bare kan til hjemmebruk, men ta fram de tingene man VIRKELIG er god på!
Skulle ønske E.O ville holde flere kurs hjemme hos seg, med sine hester jeg. Hvor hun kunne demonstrere EKTE kommunikasjon mellom hest og trener, og resultatet av treningsmetodene hun bruker! jeg hadde hoppet i bilen på flekken og stått først i køen, og det tror jeg alle som har sett feks "trainers across boarders" ville gjort sammen med meg!

Om markedsføring som et nødvendig onde må jeg bare si: JA, det er det, men jeg har nå på godt og vondt lært at det ikke er mye man skal bevege seg rundt før man vekker oppsikt for det man driver med, og man blir tillagt en overnaturlig, urealistisk kvalitet som man slettes ikke har. jeg tror mye handler om å ikke la all publisitet gå til hodet på en, og ikke "skryte på seg" kunnskaper, evner og erfaring man slett ikke har! Og jeg tror det er der mange feiler! Og nå snakker jeg IKKE om spesifikke personer, men generellt om den trenden som er oppstått med at "gud og enhvermann" kan kalle seg trener i ditt og datt!

Generellt sett syns jeg faktisk ofte det er mannlige trenere som er kjapt ute med å ta på seg en ekspert-drakt når det gjelder saker og ting. Mange av de som kurser i feks nh har mye mindre erfaring enn ola potitt og alikevel står de der å belærer alle som en..

Kanskje jeg rett og slett ikke bør reise på sånne kurs? For jeg vil SE hva de snakker om jeg! Får jeg ikke det, så kan det søren meg være faktisk!

AvitasOleo
24-03-2007, 15:02
Ja..vi er vel ganske enige Sol. Jeg ser også en større tendens hos de mannlige trenere... Hvor bor du?:)

Sol
24-03-2007, 22:07
I nærheten av Kongsberg/Notodden.. er vel beste forklaringen!

Anne&gneistene
24-03-2007, 23:53
Vel, jeg har ikke en MENTOR sånn sett.. Har lært mye forskjellige av mange forskjellige trenere OG hester.. (deriblandt Aromayo..)

Men naboen har lært meg utrolig mye i praksis, han er utrolig flink til å lære fra seg også.. Videre har jeg sett videoer og fordypet meg i stoff om klikkertrening, trening av unghest etc. av Ellen Ofstad, lest bøker av Peer Werner Vogel(veldig lettlest i grunn), Pat Parelli (bla. seven games) og mange andre flinke hestemennesker rundt omkring i verden..

Telenor
09-06-2007, 22:58
Jeg har vel ingen mentor i den forstand :9 Men viss det er en person jeg ser opp til, med hendhold til håndtering av hester er det Ellen ofstad :D

ponnitrollet
10-06-2007, 17:36
Hesten er min mentor.

Kaja
10-06-2007, 19:23
Om jeg ser bort i fra Alexander Nevzorov, er ikke Pat Parelli langt unna fra å være et forbilde for meg.. Men han har disse fasene jeg ikke liker helt, men utenom det, så har han utrolig mye bra å komme med.

Terminator
12-06-2007, 19:33
Alle trenere har noe man ikke liker/liker, viss man tar bort de tingene man ikke liker og blander sammen litt av det man liker fra forskjellige trenere blir det bra!! :)

Gjest-
12-06-2007, 19:45
Om jeg ser bort i fra Alexander Nevzorov, er ikke Pat Parelli langt unna fra å være et forbilde for meg.. Men han har disse fasene jeg ikke liker helt, men utenom det, så har han utrolig mye bra å komme med.

Skjønner ikke helt hvorfor du ikke liker fasene?
Syns det er et meget bra triks, du gir hesten tid til å tenke seg om, og den vil etterhvert reagere på "ingenting". Ser ikke noe galt i det? Er ikke vold man bruker heller, men irritasjonsmoment.

Det jeg har holdt på med parelli selv syns jeg har vært interessant. Ikke minst syns jeg det er kjekt å kunne holde på med noe selv, home study, da jeg bor i et land hvor det er lite av slikt (og om det er, så har jeg ikke sett noe til kurs/trenere i nærheten, og vil heller ikke betale for å å ikke forstå halvparten av hva dem sier :p Når jeg kan språket såpass og har penger i lomma kan det vel hende jeg sjekker ut litt rundt)
Sol har gitt meg utrolig mye når det gjelder NH, og renate har hjulpet meg da hun var her. Ellers må jeg si hesten selv gir meg veldig mye på hvordan gå frem, rett og slett bruke sunn fornuft i treningen ved å se an hesten. Går jo alltid opp og ned, men tror vi går i positiv retning :)

Kaja
12-06-2007, 23:01
Joda, fasene i seg selv er ok, men ikke fase 4, synes det blir litt "NÅ SKAL DU!" Når det kommer til trenere og sånt, så er det hittil ingenting jeg misliker ved Nevzorov. Synes det er bra at han snakker så stygt om bitt, kanskje flere får opp øyene for bittløst, selv om de fleste rister på hodet og irriterer seg over han.

Gjest-
12-06-2007, 23:04
Av og til må man jo ha litt "NÅ SKAL DU". Hvordan får du ellers hesten din til å gjøre noe den "ikke" vil?

Kaja
12-06-2007, 23:07
Vet du..det emnet der har vært diskutert flere plasser, og jeg orker ikke ta det på nytt. Men, jeg dropper hvertfall det skal-tingen. :)

Gjest-
12-06-2007, 23:12
Vel, har ikke fått med meg det, og hadde satt pris på om du ville sagt det en gang til, er virkelig nysgjerrig på hvordan du da gjør det.
eller link...

Kaja
12-06-2007, 23:32
Okei. Jeg liker ikke anse meg selv som leder, men det må jeg, siden jeg bestemmer hvor jeg og Meeg skal gå, hva vi skal gjøre generelt. Men jeg vil ikke tvinge henne, og om hun ikke hører på presset jeg legger på bogen eks, om hun skal rygge, så venter jeg en liten stund, og prøver senere på nytt rett og slett.. Istedet for å gå opp faser. Liker ikke å være "hard", selv om høye faser ikke nødvendigvis trenger å være så hard behandling. Ble dette rotete skrevet? :p

inaw
13-06-2007, 20:34
Jeg plukker litt her og der, etter hva som passer meg og min hest. Om jeg har en "guru" er nok det Mark Rashid. Holder på å lese alle bøkene hans, noe som er kjempeinteressant!

Har for øvrig vært på kurs med både Monty Roberts og Kelly Marks - sistnevnte likte jeg veldig godt!

Hilde
13-06-2007, 23:31
For meg er det Klaus Ferdinan Hempfling som gjelder. Har også lest Monty Roberts og PWV, men det KFH som griper meg mest.

LinnMerethe
16-06-2007, 22:12
Tror jeg ikke har noen sånne store mentorer jeg,så dum er jeg liksom:D
Kjenner egentlig ikke til noen av disse nh-folkene,utenom sånn overflatekunnskap,men det betyr ikke at jeg ikke er interessert i å lære noe nytt.

Jeg vil si at (nesten) alle som driver med hest er bittesmå mentorer.Noen ganger kan jeg sitte å se på jenter som holder på med hesten sin,enten på ridebanen eller bare i stallen,og jeg vurderer og drøfter med meg selv om jeg "liker" hva jeg ser,og om det er noe av det jeg liker som jeg kan ta med meg til mitt hestehold.
Dere her på forumet er også mine mentorer.Jeg har lært så utrolig mye siden jeg begynte å "henge" her,så all ære til dere;)

Har nå bestemt meg for å prøve å sette meg mer inn i folk som Monty Roberts,Vogel og Ellen Ofstad,og jeg må si at jeg gleder meg fordi jeg syns det er utrolig spennende å lære om disse kompliserte dyrene vi har med å gjøre,ikke bare fysisk men også psykisk.

Speedy As A Bullet
16-06-2007, 23:28
Har vært på kurs med Stefan Forsman fra Sverige, han lærte jeg mye av. Og sammenhengen mellom teori og praksis var absolutt til stedet. Ellers har jeg lest noe av Per Werner Vogel, men aldri sett han i praksis.
Thor Harald Seljevold har jeg overhode ingen sans for derimot..

Therese
17-06-2007, 00:49
Jeg har egentlig litt lyst å dra på kurs med Thor Harald igjen snart. Det er mange mange år siden sist og da synes jeg det var lærerikt og synes hans omgang med hester var naturlig og "riktig" - slik som jeg husker det.

Nå som jeg har mine helt egne metoder og meninger hadde det vært gøy å sett om jeg fortsatt synes det samme.

Missy
19-06-2007, 17:36
Hestene, og den utfordringen å mestre og bygge tillit til nye hester. Min mentor er nokk ikke bare min egen hest, men det å få lære forskjellene og de utfordringene hver enkelt hest byr på.

fenre
19-06-2007, 19:52
Kan ikke si at jeg har noen egentlig mentor. Jeg er av den typen som plukker ut det jeg liker og synes logisk fra mange forskjellige.

Den jeg føler jeg har lært mest av er Bryan McVicar (http://www.equineexcellence.com).
Var på kurs med han i fjor og lærte masse. Skal på nytt kurs nå i sommer, gleder meg veldig. Han samarbeider med en som heter Ken Faulkner (http://www.australiannaturalhorsemanship.com) som har gitt ut noen videoer som jeg synes er lærerike.

Ellers har jeg lest Pat Parelli (http://www.parelli.com)og sett endel videoer fra han. Synes han har et godt grep på det.
Klaus Ferdinand Hempfling (http://www.hempfling.no/) har jeg også lest bøker og sett vide av, må innrømme at det ser flott ut det han gjør, men bøkene er litt tunge synes jeg.
Clinton Anderson (http://www.downunderhorsemanship.com) har gitt ut en veldig god bok med forslag til problemløsning. Den liker jeg godt, men synes videoene hans er litt masete, men dog informative.
Leslie Desmond (http://www.lesliedesmond.com/)har jeg lest og sett videoer av, hun er behagelig og rolig, flink til å forklare synes jeg, og har gode verdier.
Mark Rashid (http://www.markrashid.com/) har jeg bare lest, liker filosofien hans.
John (http://www.johnlyons.com) og Josh Lyons (http://www.joshlyons.com) liker jeg, synes de også har verdier jeg liker.

Monty Roberts (http://www.montyroberts.com) liker jeg ikke, beklager. Han er ikke en person jeg får tilitt til.

Ellers så finner jeg mye informativt og nyttig på nettet, ideer, tips som jeg plukker med meg og bruker om jeg finner det fornuftig.
Jeg er ingen NH fanatiker men bruker den lærdommen jeg finner for å kunne behandle hesten i det daglige på en grei måte.

Jeg vil også si at mye av det teoretiske har jeg fått prøvd ut i praksis på hestene, og det har gitt meg mange aha opplevelser og lært meg enormt.
Det å oppdage det at det finnes så enkle måter å gjøre ting på i forhold til hva jeg hadde lært tidligere får meg til å undres av og til.

-Tina-
26-06-2007, 19:15
Jeg liker pat parellis metoder godt. ;)